سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينماي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما

 

   تبلیغات وبسایت سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 
 

   متن خبر:

تبعیض در توزیع سینماهای کشور؛ سهم استانها چند صندلی است؟

تعداد سینماهای کشور به تفکیک استان

پایتخت بیشترین تعداد سینما، سالن نمایش و تعداد صندلی را به‌ خود اختصاص داده و شهرستانها با فقر سینما مواجه ‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایش فیلم درسینمای ایران از آغاز تاکنون، همواره با مشکل تعداد سینما و سالن اکران دست به گریبان بوده است.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

در هر دوره‌ ای از مدیریت فرهنگی و سینمایی دولتی، غفلت از این موضوع مهم خودش را به ‌خوبی نشان داده و می‌توان گفت به معضل تمام نسل‌ های سینما تبدیل شده است. در زمانی که مدیران تمام همّ و غمّ خود را مشغول اعمال ممیزی و تشریح و پررنگ کردن خطوط قرمز در آثار سینمایی می‌کنند، مشکل بزرگ و نخ‌ نمای نامتناسب بودن عرضه و تقاضا در مجموعه بزرگ سینما خودش را به رخ می‌کشد.

در حالی که وجود سینما در کشورهای مهم جهان از جمله ایران، یکی از مظاهر تمدن و فرهنگ است، بسیاری از شهرهای کشورمان از داشتن سینما بی ‌بهره مانده و یا تعداد سینما متناسب با جمعیت شهرها نیست. در برخی از شهرستانها به ازای چند شهر یک سینما وجود دارد. در گوشه و کنار پایتخت و شهرهای دیگر کشورمان سینماهای متروک، معدوم و فرسوده ‌ای را می‌بینیم که به دلیل کهنه‌ شدن و امکانات قدیمی، سالن‌ ها و صندلی‌ های نامناسب، به‌ تدریج مخاطبان خود را از دست داده و برای همیشه تعطیل شده‌اند. نمونه‌ های دیگری نیز داشته ‌ایم که حتی با حفظ سردر قدیمی و رعایت حس نوستالژیکشان تبدیل به انبار یا مراکز تجاری شده‌ اند.

ورود بخش خصوصی به حوزه‌ های مختلف کشور، تا حد زیادی با کمک ‌رسانی به اقتصاد این بخش ‌ها بار دولت را از دوشش برداشت. نمونه‌ های ورود بخش خصوصی و سرمایه غیر دولتی به حوزه هنر و سینمای کشور، با تمام حواشی و مشکلاتش با موفقیت همراه بوده است.

گسترش تأسیس و تجهیز پردیس‌های سینمایی و زیرساخت‌ های مربوط به آنها تا حدودی از مشکلات تعداد سالن و ظرفیت سینماها کاست و موجب افزایش تعداد سینماها و سالن‌های مدرن شد که مخاطب را ترغیب به تماشای فیلم در محیطی مناسب با امکانات رفاهی بیشتر و هماهنگ با فضای هنر سینما می‌کرد. سینماهای مدرنی که به مدد بخش خصوصی ساخته و راه‌اندازی شد، مخاطبان واقعی زیادی را به سمت سالن ‌ها کشاند.

استقبال از فیلم ‌های محصول سینمای ایران در پردیس ‌های مدرن و با کیفیت بالا توسط مخاطبان و دوستداران سینما، این نکته را یادآوری می‌کند که علاوه بر ارتقای سطح کیفی فیلم‌ ها از نظر محتوایی و فنی، با بهره‌ گیری از ظرفیت سینماها و سالن‌ های سینمایی فرسوده یا با امکانات رفاهی کم و اختصاص هزینه برای به‌ روز رسانی و تجهیز آنها می‌تواند پروژه‌ ای یک تا چند ساله باشد که در صورت بازسازی و نوسازی، می‌‌تواند نتایج خوبی برای سینمای ما رقم بخورد و تحولی اساسی در آمار اسقبال از سینما ارائه دهد.

از میان 1148 شهر در کشورمان، تنها حدود 60 شهر سینما دارند و به ‌طور تقریبی 1088 شهر از سینما محرومند. البته به برکت نام پیامبر گرامی اسلام (ص) و در آستانه اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» تعدادی از سینماهای کشور مجهز و نوسازی شده‌اند. در این گزارش به بضاعت سینمای ایران برای جذب مخاطب در سراسر کشور می‌پردازیم.

تعداد سینماهای کشور به تفکیک استان

استان تهران
استان تهران در مجموع حدود 56 پردیس سینمایی و مجموعه سینما دارد که هرکدام به چند سالن مجهز هستند. درجه‌ بندی کیفی سینماها و تعداد سالن‌ های سینمایی متفاوت است. به غیر از چند پردیس سینمایی که در نقاط مختلف کشور واقع شده ‌اند، تمرکز سینماهای شهر تهران در خیابان انقلاب و ولیعصر (عج) است و از میدان انقلاب به سمت جنوب تهران دیگر مجموعه‌ای که بتوان نامش را سینما گذاشت، نداریم.

 

   سینماهای مدرن استان تهران: (14 سینمای مدرن با 53 سالن)

پردیس «کوروش» رکورددار پردیس ‌های سینمایی ایران با بیشترین تعداد (14سالن و ظرفیت 2800صندلی) رتبه اول را دارد، سپس پردیس‌های آزادی، ماندانا، ملت و زندگی هرکدام با 5 سالن در رده دوم هستند. پردیس ‌های راگا، کیان و نیز اریکه ‌ایرانیان، برج میلاد و سینما جوان با 3سالن، ایوان شمس، موزه سینما، پایتخت و پامچال هرکدام با یک سالن سینمایی سینماهای مدرن استان تهران هستند.

بجز پردیس راگا که در شهر ری استان تهران واقع شده است، بقیه‌ پردیس‌ها و سینماهای مدرن در شهر تهران قرار دارند.

   سینماهای ممتاز: (24 سینمای ممتاز با 51 سالن)

پردیس چارسو با 5 سالن و پردیس‌ های شکوفه، تماشا، رازی، سینما فرهنگ، فلسطین، سمرقند، جام‌جم، ایران و مرکزی هرکدام با سه سالن، سینماهای تیراژه2، بهمن، پارس، پایتخت، کارون با 2سالن و فجراسلامشهر، قلهک، سپهر شهریار، فرهنگ رباط‌ کریم، بهاران، قدس، ناهید و آفریقا و سینما پرستوی دماوند با یک سالن سینمایی از مجموعه سینماهای ممتاز هستند.

پردیس چارسو که در قلب منطقه تجاری شهر تهران، تقاطع خیابان حافظ و خیابان جمهوری واقع شده نیز از مجموعه‌ سینماهای ممتاز تهران است.

   سینماهای درجه یک: (با 15 سینما و 19 سالن)

جی و شقایق با 3 سالن، تهران، حافظ و گلریز با 2 سالن و سینماهای دهکده1، آسیا*، آستارا، بلوار، پیام انقلاب، پیوند، سعدی، فردوسی، میلاد و ققنوس با یک سالن.

*
سینمای آسیا واقع شده در تقاطع خیابان‌های جمهوری و ولیعصر(عج) سال‎‌هاست که فعالیتی ندارد.

   سینماهای درجه دو: (با 3 سینما و 3 سالن)

سینماهای آرش، آسمان آبی و فرخ سه سینمای درجه 2 استان تهران است که هرکدام 1 سالن دارند. مدت ‌هاست که با تأسیس پردیس‌ ها و سینماهای مدرن شهر تهران، از سینماهای درجه یک و دو استقبالی نمی‌شود. امکانات این سینماها راضی‌ کننده نیست و فکری به ‌حال تجهیز، به روزرسانی و نوسازی آنها نمی‌شود. استان تهران در مجموع 56 سینما و 126 سالن سینمایی دارد که بیش از 95 درصد آنها در پایتخت متمرکز شده است.


سینماهای شهرستانها
استان اصفهان
دارای 16سینما
این استان فرهنگ دوست کشور با مساحت ۱۰۷٬۱۰۲  وضعیتی مناسب‌ تر از سایر شهرستان‌ ها دارد. مردم استان اصفهان 16 سینما دارند که 14سینمای تک سالنه، یک دو سالنه و یک سینما با سه سالن نمایش را شامل می‌شود.

سینما بهارگز تک سالن 320 صندلی، فرهنگ اردستان تک سالنه با 180صندلی، سوره اصفهان تک سالنه با  250 صندلی، لاله نجف ‌آباد تک سالن 380 صندلی، فرهنگ ‌داران تک سالن 300 صندلی، مجتمع سینمایی کاشان سه سالن با مجموع 557 صندلی، یاسمن شاهین‌ شهر تک سالن 254 صندلی، فلسطین اصفهان تک سالن 715 صندلی، خانواده اصفهان تک سال 720 صندلی، ساحل اصفهان تک سالن 650 صندلی، سپاهان اصفهان تک سالن 730 صندلی، ایران اصفهان تک سالن 870 صندلی، قدس اصفهان با 2 سالن و مجموع 850 صندلی، شاهین طلایی شاهین‌ شهر تک سالن با 402 صندلی، فرهنگ خمینی شهر تک سالن و630 صندلی.

16 سینما و در مجموع 19سالن و 7808صندلی.


استان البرز
استان البرز با مساحت ۵٬۸۳۳ دارای 7 سینما است.

سینما ساویز دارای 3 سالن، هجرت تک سالن 700 صندلی، نصر تک سالن با 90 صندلی، سپهر کرج تک سالنه 350 صندلی، پرشین مهرشهر چهار سالنه 600صندلی

7 سینما و در مجموع 10سالن و بالغ بر 1740 صندلی


استان ایلام
این استان با  ۲۰٬۱۳۳ مساحت دارای تنها یک سینما، یک سالن و 300 صندلی دارد.


استان بوشهر
این استان دارای 4 سینما است.

استان بوشهر با ۲۷٬۶۵۳ مساحت نسبت به هرمزگان از وضعیت بهتری برخوردار است. این استان 4 سینما دارد.
سینما بهمن بوشهر با 3 سالن و مجموع 800 صندلی، سینما کانون بوشهر تک سالنه 280 صندلی، سینما شهید آوینی بوشهر تک سالنه 455 صندلی و سینما جوان برازجان تک سالنه و که هر 4 سینما درجه یک هستند.


استان سیستان و بلوچستان
دارای یک سینمای درجه 2 با یک سالن و ظرفیت 210 صندلی.

این استان که در جنوب شرق کشورمان واقع شده با ۱۸۰٬۷۲۶ مساحت تنها یک سینما دارد. مردم این استان سال ‌هاست که برای تماشای فیلمها مجبور به استفاده از این سینمای نامطلوب و فرسوده هستند.


استان هرمزگان
این استان با ۷۰٬۶۹۷ مساحت تنها دارای 2 سینمای درجه یک به نام ‌های ستاره جنوب و ستاره شهر در مجموع با ظرفیت 436 صندلی است.


استان فارس 
استان فارس دارای 8 سینما است.

این استان با مساحت ۱۲۲٬۶۰۸ دارای 8 سینما است و تمام این سینماها تک سالنه هستند.

سینما پرسیا شیراز 630، ایران شیراز  900، بهمن شیراز 700، پیام شیراز 524، حافظ شیراز 774، فلسطین شیراز 520، سینما شیراز شیراز 650 و سعدی شیراز 850، صندلی دارند.


استان کرمانشاه
در استان کرمانشاه تنها 2 سینمای ممتاز و یک سینمای مدرن تاسیس شده است. سینما آزادي 550، پيروزي 780 و پردیس فرهنگ 1,2 با 450 صندلی. در مجموع 1780صندلی در سالن‌های سینماهای این استان وجود دارد.

 


استان کرمان

استان کرمان دارای 7 سینما به تفکیک دو سینمای ممتاز و 5 سینمای درجه یک.

شهر تماشا 1 و 2 با 480، آسيا کرمان 450، مهتاب کرمان 736، گلستان امين 1و 2 با 300، فرهنگ شهر بابک 250، قدس سیرجان 480، فرهنگ شهربابک 2 با 230صندلی. ظرفیت سینماهای این استان در مجموع 2936صندلی است.


استان کهکیلویه و بویراحمد
متأسفانه تمامي سينماهاي اين استان تعطيل شده اند و هيچ سالن سينمايي براي نمايش فيلم وجود ندارد.


استان چهارمحال و بختیاری یک سینمای درجه یک با ظرفیت 440 صندلی. در کل استان چهارمحال و بختیاری تنها یک سینما با 440 صندلی وجود دارد.


استان خوزستان
این استان با وسعت ۶۴٬۰۵۵ دارای 15 سینما با ظرفیت بیش از 2100 صندلی است. بجز 4 سینما، اطلاعات دقیقی از ظرفیت 11سینمای دیگر وجود ندارد.


استان یزد
این استان با مساحت ۷۳٬۹۴۱ دارای 3 سینما به نام ‌های پردیس سینمایی تك یزد با 5 سالن و ظرفیت کل 1200 صندلی، سینما ایران یزد تک سالنه و با 916 صندلی، سینما جام جم یزد با یک سالن و 400 صندلی میزبان مخاطبان سینمای یزد است. این سه سینما در مجموع 7سالن سینمایی و 2516 صندلی دارند.

استان یزد نیز نسبت به بسیاری از استان‌ ها از وضعیت مطلوب ‌تری برخوردار است اما این تعداد سالن و صندلی نسبت یه مساحت وجمعیت این استان ناکافی است.


استان سمنان
این استان با مساحت ۹۷٬۴۹۱۱ تنها دارای  3 سینما و در مجموع 1270صندلی است.

فرهنگ 370، ابریشم 350 و پیام 550 صندلی دارند. در این استان دو سینما درجه 2 و یک سینما ممتاز است.


استان لرستان
استان لرستان با مساحت  ۲۸٬۲۹۴ دارای تنها 4 سینما است. یک سینما ممتاز و 3 سینمای دیگر درجه یک هستند.

2084 صندلی در 4 سینمای این استان وجود دارد.


استان همدان
استان همدان با وسعت  ۱۹٬۳۶۸ نیز تنها از 4 سینما برخوردار است که تمام آنها درجه‌ 1 هستند. در 4 سینمای استان همدان در مجموع 1388 صندلی وجود دارد.


استان مرکزی
مساحت این استان ۲۹٬۱۲۷ است و مردم این استان تنها از 4 سینما بهره ‌مند هستند. در مجموع 4 سینمای این استان بالغ بر 1940 صندلی وجود دارد.


استان قم
استان قم با  ۱۱٬۵۲۶مساحت دارای 4 سینما  است و بالغ بر 1100 صندلی دارد.


استان قزوین
استان قزوین با مساحت ۱۵٬۵۶۷ دارای سه سینما و 1850 صندلی است.


استان کردستان
مساحت این استان  ۲۹٬۱۳۷ ، دارای  3 سینما  مدرن و درجه یک و ظرفیت آن‌ها بالغ بر 1300صندلی است.


استان زنجان
این استان ۲۱٬۷۷۳ وسعت دارد و سه سینما درآن واقع شده‌اند. این سه سینما در مجموع ظرفیت 965 صندلی را دارند.


استان خراسان جنوبی
خراسان جنوبی با ۱۴۰٬۶۳۴مساحت. دارای 4 سینما و ظرفیت 1369صندلی.


استان خراسان رضوی

 با ١١٨٬٨٥٤ مساحت. 10سینما و ظرفیت 6431صندلی.


استان خراسان شمالی

استان خراسان شمالی با  ۲۸٬۴۳۴ مساحت. 2 سینما وظرفیت 1059صندلی.

خراسان رضوی با 10سینما و 6431 صندلی امکانات مطلوب‌تر نسبت به دو بخش دیگر استان خراسان دارد. در این استان که به سه بخش تقسیم شده 16سینما و 8859 صندلی سینما وجود دارد.


استان گلستان
این استان با مساحت  ۲۰٬۳۶۷ دارای  5 سینما است. این سینماها در مجموع 2292 صندلی دارند.


استان مازندران
در استان مازندران با ۲۳٬۸۴۲ مساحت، 11سینما وجود دارد که مجموع ظرفیت پذیرش آن‌ها بیش از 5404 صندلی است.


استان گیلان
استان گیلان نیز ۱۴٬۰۴۲مساحت دارد  و 12 سینما در این وسعت پراکنده شده اند. ظرفیت این سینماها در مجموع 6202 صندلی است.


استان آذربایجان غربی
این استان با مساحت ۳۷٬۴۱۱ سه سینما به نام‌ های سینما ایران ارومیه تک سالن با 751، سینما انقلاب ارومیه تک سالن 570 و آزادی ارومیه تک سالن با 800 صندلی دارد.


استان آذربايجان شرقی
این استان با مساحت ۴۵٬۶۵۰ دارای 7 سینما است.

سینما  29 بهمن تبریز دو سالنه و 1275صندلی، سینما فرهنگيان تبریز تک سالنه و با 418 صندلی، سینما انقلاب تبریز تک سالنه 700 صندلی، سینما فلسطين تبریز تک سالنه 650 صندلی، سینما قدس تبریز 2سالن 750 صندلی، سینما ناجي تبریز تک سالنه 1314صندلی، سینما ارشاد مراغه تک سالنه 564 صندلی.


استان اردبیل
این استان با مساحت ۱۷٬۸۰۰ دارای تنها  3 سینما است.

سینما قدس اردبیل تک سالنه 600، انقلاب اردبیل تک سالنه 540 و سینما انقلاب پارس آباد تک سالنه 500 صندلی دارند.


سینمای ایران در مجموع با ظرفیت 54243 صندلی در استان ‌های سراسر کشور از استانداردهای جهانی فاصله دارد. بسیاری از سینماهای پایتخت و سراسر کشور به دلیل فرسودگی، ورشکستگی و مسائلی از این قبیل متروکه شده و سالهاست تعطیل هستند و رنگ اکران و مخاطب سینما را به‌ خود ندیده‌اند.

با این آمار به دست آمده و بررسی آن می‌بینیم که هرچند استقبال از سینما در این سالها نسبت به گذشته خوب بوده، اما با این تعداد سینما، سالن و صندلی مخاطبان سینما بسیار کمتر از بضاعت سینمای ایران است.

در کشورمان هیچگاه تعداد سینما، سالن و صندلی مطابق با نسبت جمعیت و مساحت شهرها و شهرستانها نبوده است.

مسئولان حوزه فرهنگ و هنر کشورمان در صورت کمبود بودجه می‌توانند با در نظر گرفتن تسهیلات و امکانات و معافیت‌ های مالی خاص، بخش خصوصی را تشویق و ترغیب به سرمایه ‌گذاری در این بخش کنند. باید در نظر داشت که هرچه بضاعت ظرفیت سینمای ما برای جذب مخاطب به سینما بیشتر و قدرتمندتر باشد، در نتیجه سینمایی شکوفاتر، فیلمسازانی با انگیزه ‌تر و اقتصاد هنری پررونق خواهیم داشت.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان | گزارش: شیما شفیعی
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 10 خرداد ماه 1396 | نام کاربر: Morteza Talebpour
 

   تبلیغات وبسایت سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 
 
 
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات سالن هاي سينماي كشور به تفکیک استان
ثبت و رفع نقص اطلاعات و مشخصات سینماها
طراحی و راه اندازی وب سایت

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                                        پشتيباني فني، مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir