سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

سیاست حوزه هنری در چند ماه تغییر کرد؟

واگذاری سینماهای حوزه هنری پس از رویای ۱۰۰ سالن

بانی فیلم آنلاین: تلاش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای در اختیار گرفتن مدیریت سینماهای تحت مدیریت سه بنیاد و رساندن عدد سینماهای این مجموعه به بیش از ۱۰۰ سینما، در حالی از مدت ‌ها پیش شدت گرفته بود که اخیراً تحرکاتی برای فروش گروهی از سینماهای حوزه شدت گرفته و تعدادی از این سینما‌ها نیز واگذار شده تا این پرسش پیش آید، ‌چه انگیزه‌ای از این تجمیع و سپس واگذاری وجود دارد؟!

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

به گزارش «تابناک»، با تلاش حوزه هنری سازمان تبلیغات برای در اختیار گرفتن مدیریت ۲۷ سالن سینمایی که در ید اختیار بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد امام خمینی (ره) بود، مجموعه سالن‌ های حوزه هنری در سراسر کشور به ۱۰۰ می‌رسد و بنا بر گفته ‌های مدیر حوزه هنری این سینما‌ها، زنجیره‌ای اداره می‌شود؛ اما تنها چند ماه پس از تغییرات در این حوزه، شعار ۱۰۰ سال سینما که حوزه هنری را به قدرت اول اکران بدل کرده بود، تغییر یافت.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار «تابناک»، مطابق با سیاست حوزه هنری، گروهی از این سینماها واگذار می‌شوند و احتمالاً در همین راستا، سینماهای حوزه هنری با سینماهای «انقلاب» میاندوآب، «ایران» ساری، «ایران» نقده، «سعدی» سلماس، «بهمن» شیراز، «آسیا» ی خوی، «بهمن» اشنویه، «انقلاب» ماکو و «قدس» گنبد در لیست فروش قرار دارند و حتی در این زمینه آگهی مزایده نیز منتشر شده و تا مرحله واگذاری برخی از سالن‌ ها نیز پیش رفته‌اند.

این رویکرد شاید از منظر اقتصادی توجیه‌ پذیر باشد و احتمالاً حوزه هنری تنها تمایل به حفظ سینماهای با سوددهی بالا نظیر سینما آزادی را دارد و در وهله بعد، سینماهایی را حفظ می‌کند که هزینه و درآمدشان سر به سر شود و باری بر ‌دوش حوزه نباشند. این در حالی است که بخش عمده سینماهای تحت مدیریت بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد با چنین تفاسیری در زمره واگذاری قرار می‌گیرند و فلسفه تجمیع سالن‌های سینما در حوزه هنری به چالش کشیده می‌شود.

رویکرد اصلی در این واگذاری که «تابناک» پیش از این از آن حمایت کرده بود، یکپارچه شدن سینماهای در اختیار نهادهای حاکمیتی و قرار گرفتن تحت مدیریت نهادی از همین جنس نظیر سازمان تبلیغات است که در حوزه تولید و پخش فیلم و سینماداری ‌تخصصی فعالیت دارد تا بدین طریق، مجموعه این سالن‌های سینما نیز بتوانند به بهره‌وری مناسبی دست یابند؛ اما ظاهراً حوزه هنری از این رویه خسته شده و قصد سپردن این امور به بخش خصوصی را دارد!

تجربه نشان داده، واگذاری سینماهای دارای سوددهی پایین به بخش خصوصی، به ویژه در شهرستان‌ها‌ در میان مدت به تعطیلی سالن ‌های سینما و بهره‌برداری مالک خصوصی سالن از فضاهای تجاری این مجموعه کشیده می‌شود و به همین دلیل، روشن نگه داشتن چراغ سالن‌های سینما، ‌از وظایف دولتی یا حاکمیتی است و منطقی نیست ‌با واگذاری سالن‌های سینما به بخش خصوصی در قالب برداشتن باری از ‌دوش دولت، عملاً زمینه تعطیلی برخی سالن‌های شهرستان‌ها را فراهم کرد.

شاید در این زمینه، بتوان‌ رویکرد حوزه هنری را با رویکرد شهرداری تهران مقایسه کرد؛ در جایی که بسیاری از سالن‌های سینمای تحت مالکیت شهرداری تهران بازدهی حداقلی دارند، مجموعه سینمایی شهرداری نیز می‌تواند با واگذاری سینماهای کم‌مخاطبش، تنها اقدام به حفظ مجموعه‌های سودده نظیر سینما ملت کنند، ولی برای حمایت از سینما، سوددهی مجموعه‌ای چون سینما ملت را با زیان‌دهی برخی پردیس ‌های سینمایی ‌اش در جنوب پایتخت، بالانس نموده و با تزریق اعتبارات، بدین شکل از سینما حمایت کرده است.

انتظار می‌رود حوزه هنری در این زمینه نقش مشابهی داشته باشد و یا اگر بنای واگذاری مجموعه سینما‌هایش در مالکیت حوزه است، این سالن‌ ها به نهاد حاکمیتی یا دولتی واگذار شود و با سپردن مجموعه سینماهای زیان‌ ده به بخش خصوصی، عملاً تعطیلی برخی سالن‌های سینما و به دنبال آن، محرومیت گروه بیشتری از مردم کشور از تماشای فیلم‌های سینمایی روی پرده عریض نقره‌ای رقم نخورد.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 01 بهمن ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق و مربوط به انجمن سينماداران ايران مي باشد | درج مطالب با ذكر نام سايت و درج لينك بلامانع است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا»
 بهترين تفكيك پذيري صفحه، حالت  864 * 1152 است.