سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

مدير سينما شاهين طلايي: به دليل وجود سينماي حوزه هنري به سينماي من فيلم نمي دهند

انحصارگرايي در پخش، مشكل سينماهاي بخش خصوصي شهرستانها

بانی فیلم آنلاین: گروه سينماي ايران - ساناز قنبري: سينماداران شهرستاني با مشكلات بسياري مواجه هستند؛ مشكلاتي كه برخي از آنها به دليل دور از مركز واقع شدن اين سينماها انعكاس چنداني در رسانه ها نيز نمي يابند. «باني فيلم» به رسالت خود همواره كوشيده تا مسائل و مشكلات سينماهاي شهرستان ها را انعكاس دهد و مي توان گفت در سال هاي اخير هيچ رسانه مكتوبي به اندازه «باني فيلم» به اين موضوع نپرداخته است. روز گذشته فكسي از سوي مدير سينما شاهين طلايي شاهين شهر به دستمان رسيد كه مضمونش حكايت از وجود انحصار و رانت در اختصاص فيلم ها به سينماها داشت. مشكلي كه در برخي از شهرها وجود دارد. به خصوص شهرهايي كه در آن ها دو سالن سينماي فعال وجود دارد و يكي از سينماها متعلق به نهادي دولتي و ديگري متعلق به بخش خصوصي است. چنانچه در يكي از گزارش هاي «باني فيلم» در سال 91 نيز شاهد مشكل مشابهي در شهر بابل بوديم. البته مورد مشخصي كه مدير سينما شاهين طلايي به آن اشاره كرده و از عدم همكاري دفتر هدايت فيلم در ارسال نسخه «آتش بس 2» ابراز گلايه كرده، با تكذيب هدايت فيلم مواجه شد. نكته ديگر كه چون بر بحث انحصار سينماهاي حوزه هنري در صحبت هاي مدير سينما شهر طلايي تأكيد شده بود، كوشيديم تا با مدير پخش حوزه هنري گفتگويي داشته باشيم كه متأسفانه با پاسخي از سوي غلامرضا فرجي مواجه نشديم.

البته اين موضوع را در روزهاي آتي پي مي گيريم و اميدوارم مسوولان سينمايي و حوزه هنري در اين خصوص پاسخگو باشند.

مدير شاهين طلايي شاهين شهر:
به خاطر سينماي حوزه هنري به سينماي من فيلم نمي دهند

سياوش کاوياني ـ مدير سينما شاهين طلايي شاهين شهر ـ به بانی فیلم گفت: سينما شاهين طلايي يک سينماي صددرصد خصوصي است که با حمايت موسسه سينما شهر در ارديبهشت 92 با درجه ممتاز افتتاح شد. اين سينما يک مجموعه مدرن و مجهز فرهنگي ـ تجاري است که طبق گفته بازرسان وزارت ارشاد در استان حرف اول را مي زند. ما از آغاز زمان بهره برداري با مشکل فيلم گرفتن براي سينما روبرو بوديم و حدوداً يکسال کمابيش مدارا کرديم، اما به اينجا رسيديم که در حال حاضر مراکز پخش براي دادن فيلم به ما شرط و شروط تعيين مي کنند. با توجه به اينکه در شاهين شهر سينماي ديگري (سينما ياسمن) نيز موجود است، مسوولان مراکز پخش به ما مي گويند که اول بايد فيلم هايمان را به سينما ياسمن که سينماي حوزه هنري و شهرداري شاهين شهر است واگذار مي کنيم و بعد به شما! نمي دانم اين بهانه خود مراکز پخش است يا بهانه اي که حوزه هنري به آنها مي گويد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

قرار بود دفتر پخش هدايت فيلم «آتش بس 2» را 17 مهر براي اکران به ما محول کند، اما طي تماس هاي مکرري که گرفتيم در انتها صراحتاً گفتند که ما را با 80 سينماي حوزه هنري در ايران درگير نکنيد، ما نمي توانيم فيلم را الان به شما بدهيم! اول بايد مدتي سينماي همجوار شما (سينما ياسمن) اين فيلم را بفروشد تا بعد ما رمز را براي اکران در اختيار شما قرار دهيم. اين حرف بسيار نامعقول و نادرست است. يعني سينماي ممتاز ما بايد منتظر بماند که وقتي فيلم در سينماي دولتي از فروش افتاد، آن را اکران کند؟ آنهم به اين خاطر که دفتر پخش مي ترسد که 80 سينماي حوزه هنري آن را تحريم کند و ديگر از آنجا فيلم نگيرند؟

شخصي که در تهران وظيفه مديريت اکران ما را برعهده دارد مي گويد دفاتر پخش فيلم نمي دهند و اولويت را با سينما ياسمن مي دانند و مي گويند هر فيلمي که به سينما ياسمن داديم بعد به شما مي دهيم! اين وسط سينماهاي بخش خصوصي است که رو به نابودي مي روند. کاوياني خاطر نشان ساخت: سينماي ما در آستانه تعطيلي است. چون به ما فيلم هايي براي اکران مي دهند که قبلاً در ديگر سينماي اين شهر اکران شده يا قرار است به زودي به شبکه نمايش خانگي برود. در حقيقت فيلم روي پرده به ما داده نمي شود. علت اين عدم همراهي شان هم فقط ترس است. ترس از اينکه اگر پاي مردم به اين سينماي مدرن باز شود، سينماي حوزه هنري از رونق مي افتد. وي افزود: مگر مي شود يک سينما تمام فيلم ها را اکران کند و سينماي مجاورش هيچ! در صحبتي که با مديريت سينما ياسمن داشتيم پيشنهاد داديم که با تعامل يکديگر فيلم ها را براي اکران تقسيم کنيم، اما هيچ فايده اي نداشت. آنها (مديريت سينما ياسمن) 8 ـ 7 فيلم را منحصرا در آرشيو خودشان قرار دادند و ما هيچ نداريم. وقتي هم که مي پرسيم چرا؟ مي گويند آقاي فرجي (مدير پخش حوزه هنري) اين فيلم ها را از تهران براي ما مي فرستد. واقعاً مگر يک سينما مي تواند اينهمه فيلم را به نمايش بگذارد؟! مردم شاهين شهر چه گناهي کردند که فيلم هايي مثل «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» و «امروز» هنوز در سينماهاي شاهين شهر اکران نشدند و آنها نتوانسته اند اين فيلم ها را ببينند. وي در خاتمه بيان داشت: چرا وقتي حمايتي در کار نيست سرمايه گذاران بخش خصوصي را تشويق به سرمايه گذاري در اين بخش مي کنند؟ ما براي ساخت اين سينما 6 ميليارد هزينه کرديم و حالا فيلم براي اکران به ما نمي دهند؟ چرا بين سينماهاي دولتي و خصوصي تبعيض قائل مي شوند؟

توضيح هدايت فيلم: نسخه «آتش بس 2» بدون اكران به تهران عودت داده شد
در پي اظهارات مدير سينماي شاهين طلايي يكي از دست اندركاران دفتر هدايت فيلم به خبرنگار بانی فیلم گفت: فيلم «آتش بس 2» بر اساس برنامه ريزي موسسه هدايت فيلم پخش کننده اين فيلم در موعد تعيين شده به سينما شاهين طلايي شاهين شهر ارسال که متاسفانه DCP فيلم مذکور بدون نمايش به تهران عودت داده شده است. قابل ذکر است که برنامه زمان بندي نمايش فيلم در هر استان بر اساس اولويت سينماهاي نمايش دهنده تعيين و انجام مي گردد.

مدير سينما دريا آستارا:
از كجا ارزش افزوده را پرداخت كنيم؟

عيسي قربان پور- مدير سينما دريا شهرستان آستارا- به بانی فیلم گفت: در حال حاضر مشكلي كه با آن گريبانگير هستيم اين است كه وزارت دارايي براي سال 90، حدود 3 ميليون تومان ارزش افزوده براي ما مقرر كردند. وقتي سينما مخاطب ندارد و ما گيشه نداريم، چطور ارزش افزوده را پرداخت كنيم؟ ماليات سالانه را چطور پرداخت كنيم؟ در آستارا همين تك سينما داير است كه از نظر اقتصادي در حد صفر است. سينما دريا ديجيتالي شده، اما به ما دير فيلم را مي رسانند و ما نمي توانيم همزمان با تهران فيلم را اكران كنيم. وقتي فيلم به دست ما مي رسد كه DVD آن وارد شبكه نمايش خانگي شده و عملاً ديگر تماشاي آن در سالن سينما براي مخاطب جذابيتي ندارد. در شرايط كنوني فقط 15-10 پرديس و سينماي تهران هستند كه مشغول فعاليت اند و باز يا بسته بودن سينماهاي شهرستان هيچ تفاوتي براي ما ندارد.

مدير سينما سپيدرود رشت:
سينماها در شهرستان سوددهي ندارد

شاپور كيايي - مدير سينما سپيدرود رشت- در گفتگو با
بانی فیلم بيان داشت: مشكل اصلي ما در حال حاضر دستگاه هاي ديجيتال است. از معايبي كه نصب دستگاه هاي ديجيتال در شهرستانها دارد اين است كه چنانچه اين دستگاه ها خراب شوند دستگاه براي تعمير مجدد بايد 3-2 روز به تهران منتقل شود و در آن چند روز عملاً سينماها تعطيل مي شوند. قطعاً اگر متخصصاني جهت اين كار در شهرستان ها حضور داشته باشند اين مشكل مرتفع خواهد شد. ضمن اينكه ما بايد 13 درصد از فروش سينماها را به شهرداري و دارايي پرداخت كنيم. (5 درصد عوارض شهرداري، 8 درصد ارزش افزوده). از آنطرف هم اعلام مي كنند كه ما ماليات را به سينماها بخشيديم! اين ديگر چطور بخششي است! سابقاً روال بر اين بود كه براساس آمار فروش ثبت شده در دفاتر ماليات را پرداخت مي كرديم، اما الان چه درآمد داشته باشيم و چه نداشته باشيم بايد 13 درصدمان را به شهرداري و دارايي پرداخت كنيم. ما نمي توانيم به فروش فيلم هايي مثل «شهر موش ها 2»، «آتش بس 2» و... كه تعدادشان در سال محدود است دلخوش كنيم. واقعيت اين است كه سينما مخاطب ندارد. اين سينمادار در ادامه گفت: در سال 86  با هزينه شخصي سينما را بازسازي كردم و از سينما شهر هيچ كمكي در اين زمينه دريافت نكردم. كلاً سينماها در شهرستان سود دهي ندارد.

مدير سينما ساويز کرج:
مردم براي ديدن هر فيلمي وقت و هزينه صرف نمي کنند

مهرداد تيغ بخش ـ مدير سينما ساويز کرج ـ به بانی فیلم گفت: خوشبختانه در سال جاري به دليل اکران فيلم هاي پر مخاطب گيشه پررونقي داشتيم. اگر قرار بود روند سال گذشته ادامه يابد که قطعاً ما مجبور به تعطيلي مي شديم. خوراک سينما فيلم است و اگر فيلم خوب اکران شود مردم از آن استقبال مي کنند.

اين سينمادار با بيان اينکه در شهرستان البرز تعداد سينماها اندک است، ادامه داد: با توجه به جمعيت شهرستان البرز تنها سينمايي که مورد استقبال مردم قرار مي گيرد، سينماي ماست. خوشبختانه از وقتي مهندس مسچي و آقاي طباطبايي به موسسه سينما شهر آمدند به تمام سينماها کمک هاي شايان ذکري کردند. سال 87 ـ 86 بازسازي در سينمايمان انجام داديم و با توجه به حمايت هاي موسسه سينما شهر در حال حاضر مشکل خاصي شامل حال سينماي ما نمي شود. البته جهت تعويض دوباره صندلي ها در صدد مکاتبه با سينما شهر هستيم که اگر کمکي کنند مجدداً يک بازسازي کلي انجام دهيم. در مجموع استقبال مردم از سينماها بستگي به نوع فيلم هايي است که اکران مي شود. با توجه به افزايش رسانه هاي جمعي مردم براي هر فيلمي وقت و هزينه نمي کنند.

مدير سينما کيهان درود:
سازمان سينمايي بايد از سينماهاي شهرستان حمايت کنند

شهرام مهرآسا ـ مدير سينما کيهان شهرستان درود ـ در گفتگو با بانی فیلم بيان داشت: چندين سال است که به دليل عدم اکران فيلم خوب در سينماها مردم از سينماها استقبالي نمي کنند. سينماي ما فرسوده است و نياز به بازسازي دارد. اين سينما از سال 1345 فعاليت خودش را آغاز کرده و سال 69 مورد بازسازي جزئي قرار گرفت، اما نياز به بازسازي مجدد دارد. چنانچه اين سينما تجهيز و به روز شود و در کنارش مراکز تجاري هم داير شود مردم قطعاً بيشتر به آن مراجعه خواهند کرد. پرديس هاي تهران دقيقاً به دليل همين مراکز تجاري است که از رونق خوبي برخوردارند. مهرآسا خاطرنشان ساخت: شهرستان درود جمعيتي بالغ بر 150 هزار نفر دارد و سينماي ما تنها سينماي داير در اين شهر است. با توجه به برنامه يکساله اي که اخيراً به تصويب سازمان سينمايي رسيده بيشترين حمايت بايد از بخش خصوصي به عمل آيد. طي صحبتي که شخصاً با آقاي مسچي داشتم، ايشان به من گفتند که ما هيچگونه منابع مالي براي بازسازي سينماي شما در اختيار نداريم و شما بايد از جيب خودتان اين کار را انجام دهيد!

وي افزود: به دليل گسترش ماهواره، فضاهاي مجازي و وضعيت بد معيشتي، مردم ديگر تمايلي به سينما رفتن ندارند. مردم از نظر مالي در مضيقه هستند. چون همانطور که سال گذشته در طرح رايگان سلام سينما ديديم مردم استقبال خوبي از اين طرح به عمل آوردند. به نظرم تنها راه برون رفت از بحران حاکم بر سينما، توليد فيلم خوب و ساخت و نوسازي سينماها با مکانيزم هاي جديد است و سازمان سينمايي بايد تسهيلاتي براي سالن ها قائل شود.

متأسفانه در حال حاضر هزينه هاي جاري سينما از جمله آب، برق، نگهداري صندلي رقم بالايي است که با توجه به فروش پايين فيلم ها قادر به پرداخت آنها نيستيم. چنانچه تدابيري دراين زمينه اتخاذ نشود سينماها يکي پس از ديگري تعطيل مي شوند. از سازمان سينمايي کشور استدعا دارم به سينماهاي شهرستان ها توجه خاصي کنند. در کشور ما شهرداري خلاف کشورهاي ديگر که از سينما حمايت مي کند، از ما عوارض مي گيرد يا اداره ماليات از سينمادارها ماليات مي گيرد! تمام اينها براي سينماي بي مخاطب ما هزينه است. سازمان سينمايي بايد از سينماها (به خصوص سينماهاي شهرستان) حمايت کند تا چراغ سينماها روشن بماند.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 21 مهر ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir