سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

فروش فیلمها در پنجمین ماه ۹۳، به آمار کل فروش ۹۲ رسید!

گذشت فروش سینمای ایران از مرز ۲۲ میلیارد تومان

بانی فیلم آنلاین: در حالی که سال ۹۲ سهم فروش سالانه سینما ۲۵ میلیارد تومان بود، با رسیدن به روزهای میانی ماه پنجم سال ۹۳، رقم کلی فروش سینمای ایران به ۲۲ میلیارد تومان رسیده و البته در هفته ‌های پیش روی، بلیت فروشی سینمای ایران‌ به سمت ۳۰ میلیارد تومان ‌خواهد رفت. با توجه به حجم بالای فیلم‌های دارای ظرفیت فروش در صف اکران برای بیش از شش ماه آینده، نمودار رو به پایین اقتصاد سینمای ایران برای نخستین بار پس از چندین سال، حرکتی صعودی به خود خواهد دید.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

به گزارش «تابناک»، سینمای ایران در یک دهه اخیر، تجربه رکودی شگفت‌ انگیز را داشت که ‌با اعمال برخی سیاست ‌های اشتباه در چهار سال اخیر نیز ‌شتاب گرفته است. البته ‌‌‌تنها عدد کلی فروش افت چشمگیر‌ نداشت که آن هم به علت افزایش بهای بلیت سینما بود. ‌به مرور زمان و به موازات ریزش مخاطب سینما، بهای بلیت سینما افزایش داده می‌شد و ‌اینگونه آمار کلی فروش بالا نگه داشته شده بود، حال آنکه هر تحلیلگری بر این واقعیت اذعان داشت که سینمای ایران، روزهای نگران ‌کننده‌ای را تجربه می‌کند.

این نگرانی نیز بی‌ مورد نبود، زیرا سینمای بدون قدرتِ تولید ثروت و متکی به اعتبارات دولتی، قدرت رقابت و اثرگذاری را ندارد و مخاطبی نیز نخواهد داشت؛ همانگونه‌ که در چند سال اخیر، بسیاری از فیلم ‌ها با بودجه‌ های نفتی ساخته شد، حال آنکه با مخاطب حداقلی همراه بود، زیرا برای کارگردان، تماشاچی کمترین اهمیتی نداشت و ‌اثری که خلق کرده بود، فیلمی شخصی بود و جذابیت‌ هایی برای ترغیب طیف وسیع تماشاگران به خرید بلیت این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده بود.

طبیعتاً فیلم و سینمایی که مخاطب نداشته باشد، ولو آنکه حرف حقی را بگوید، فیلم و سینمای مرده است و این چیزی بود که در سینمای ایران رخ می‌داد و نمودش را در گیشه سینما‌ها دیدیم و در کنار این مرگ تدریجی، برخی مسئولان به جای تلاش برای تغییر این وضعیت، عملاً خود را مشغول چالش با سینماگران یا خانه سینما کردند و گیشه رو به تعطیلی سینما‌ها، آخرین اولویت بود و طبیعتاً مخاطبی که اینگونه از سینما دل می‌کند، بازگرداندنش به سینما کار ساده‌ای نیست.

با این حال، در حالی که حتی «تابناک» نیز سال جاری را برای سینمای ایران، سالی نگران کننده ـ به لحاظ اقتصادی ـ دانسته بود و فروش ۱۳ میلیاردی سینما در آغاز سال نیز تضمینی برای ادامه موفقیت ارزیابی نمی‌شد، سینمای ایران در سال ۹۳ ‌اقبال بالایی داشت، تا آنجا که بنابر‌ اطلاعات دریافتی «تابناک»، تاکنون فروش سینمای ایران از مرز ۲۲ میلیارد تومان گذشته است، حال آنکه بنابر‌ آمار منتشره در خبرگزاری ‌ها، فروش کل سینمای ایران در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد تومان بوده است!

در این باره باید گفت، اگر سینمای ایران در یک ماه و شانزده روز آینده، حدود ۷۰ درصد فروش نیمه نخست را داشته باشد، برآوردی ‌‌حدود ۴۰ میلیارد تومان ‌فروش نهایی سینما در سال ۹۳ قابل پیش بینی است. در این میان با توجه به آغاز اکران برخی فیلم ‌های پرفروش در دو هفته اخیر و در صف اکران بودن فیلم‌های پرفروش دیگر ـ که بسیاری از آنها در ‌نیمه دوم سال ۹۲ یا نیمه نخست سال ۹۳ تولید شده‌ اند و بدون حضور در جشنواره راهی پرده سینماها‌ می‌شوند ـ چنین فروشی محتمل است!

حال اگر به فیلم‌ های روی پرده، برخی فیلم ‌های توقیفی که توان جذب مخاطب را دارند، افزوده شود، فروش بیش از نیمه نخست سال نیز برای نیمه دوم دور از انتظار نیست. این در حالی است که حتی دستیابی به عدد ۴۰ میلیارد تومان با توجه به فروش ۲۵ میلیاردی سینما در سال ۹۲ و ریزش یک میلیونی مخاطبان سینما در این سال در ادامه کاهش مخاطبان سینما، در خوش ‌بینانه‌ ترین تحلیل‌ ها نیز پیش‌بینی نشده بود و ظاهراً رویکرد مردم به سینما‌ها در حال افزایش است.

افزون بر اکران فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر در ‌سی استان کشور ـ که عملاً بر تب سینما رفتن در شهرستانها افزود‌ ـ رویدادهایی چون کاهش بلیت سینما در دو سانس نخست اکران هر روز و مقاومت در برابر افزایش شدید قیمت بلیت سینما و مهمتر از همه‌، افزایش کیفیت سینما‌ها، به ویژه سینماهای شهرستانها، با نصب و راه‌اندازی سیستم پخش دیجیتال در تمامی سالن ‌های فعال سینمای کشور، عملاً انگیزه مردم را برای بازگشت به سینما افزایش داده است.

در پایان باید گفت، این امید هست که آنچه آغاز شد، استمرار داشته باشد و سال آینده بتوان در چنین روزهایی‌ از ثبت یک رکورد تازه سخن به میان آورد و سینماگرانی که سالهای دشواری را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشته ‌اند و بیشترشان پشت دوربین هستند و کمتر برای مردم آشنا هستند، بتوانند از این رونق نصیبی ببرند. باید صبر کرد و دید چه سیاست‌ های تازه ‌ای برای آشتی بیشتر مردم با سالن ‌های سینما، به کار بسته خواهد شد؟!

منبع خبر: تابناک
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 12 مرداد ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir