سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

وضعیت فروش سینماهای شهر بندر انزلی

عکس های سینماهای بندرانزلی

شهرستان بندر آزاد انزلی یکی از شهرهای توریستی استان گیلان است و فقط دو سینمای فعال با نام‌ های «گلسرخ»و «هلال احمر» دارد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری ایسنا،‌ در کتاب «تاریخ جامع بندرانزلی» تألیف عزیز طویلی درباره تاریخچه سینما آمده است: «یکی از بناهای باشکوهی که در زمان شهرداری ساخته شد، ساختمان سینما و تئاتر معروف به سینما «شهرداری» (که این روزها به نام هلال احمر معروف است) بوده که بعد از آتش سوزی بزرگ، نمای زیبای داخلی و خارجی آن به کلی از بین رفت. این سینما در سال 1310 شمسی احداث شده که دارای یک سالن بزرگ فوقانی، سالن انتظار، هفت اتاق بزرگ و کوچک، یک صحنه بزرگ که منظور همان سن است، یک محل نمایشگاه، دو مستراح بوده است و رنگ آمیزی ‌های اطراف سن و سقف سینما بر اساس موسیقی، نمایش و سینما به صورت سمبلیک توسط استاد رضا رنگچی نقاشی شده بود. این سینما و تئاتر یکی از زیباترین سالن‌ های سینمای ایران بوده است که در اردیبهشت سال 1341 با آتش سوزی و سرایت آن به یکصد مغازه به همراه ساختمان سینما و تئاتر شهرداری در آتش می‌سوزد و کمتر از نیم ساعت سقف شیروانی ساختمان به همراه گچ ‌بری ‌های بی ‌نظیر به خاکستر تبدیل شد و تنها اسکلت سینما باقی ماند.»

پس از سال ها، این سالن سینما که در هنگام آتش‌ سوزی روباز بوده است، توسط هلال احمر احیا شد اما به زیبایی سابقش بازنگشت و این روزها به نام سینما «هلال احمر» و با سقف‌ در بندر انزلی فعالیت می‌کند. مدیر اکران سینما «هلال احمر» وضعیت سالنش را با سینمای «گل سرخ» (دیگر سینمای فعال این شهر) مقایسه می‌کند و به ایسنا گفت: سینما «گلسرخ» نسبت به سینما «هلال احمر» دیرتر ساخته شده است و زمانی جایگاه خوبی داشته است، از طرفی هم در موقعیت جغرافیایی بهتری قرار دارد و بنابر سابقه‌ای که داشته، رابطه پخش کنندگان فیلم با این سینما خوب بوده است. با وجود اینکه در حال حاضر سینما «گلسرخ» مخروبه شده اما پخش کنندگان فیلم‌هایشان را به آن سینما می‌دهند، برای نمونه قرار است دو فیلمی که برای عید فطر اکران می‌شود را در اختیار این سینما قرار دهند.

سینما هلال احمر بندر انزلی - سایت انجمن سینماداران ایران

محسن پیرمحموئی ادامه داد: با وجود اینکه سینما «هلال احمر» با کمک موسسه سینما شهر بازسازی و مجهز به سیستم دیجیتال شده است اما پخش کنندگان فیلم‌هایشان را به این سینما نمی‌دهند و می‌گویند، نمی‌فروشد و حتی حاضر نیستند یکبار هم که شده این اتفاق را امتحان کنند.

سینما ایران بندرانزلی - سایت انجمن سینماداران ایران

او خاطرنشان کرد: فیلم زمانی فروش می‌کند که همزمان با تهران اکران شود و اگر سینما خوراک مناسب داشته باشد جواب می‌دهد. فیلم‌ ها باید خوب ساخته و به موقع اکران شود تا تماشاگر به سینما بیاید. حتی ما جدا از روزهای سه شنبه که بلیت سینما نیم بهاست، بیشتر روزها را بلیت نیم بها دراختیار مردم قرار می‌دهیم تا آنها به سینما بیایند. به گفته او، فیلم «چ» در این سینما پرفروش‌ترین فیلم اخیر بوده که حدود سه میلیون تومان فروخته است.

مدیر سینما «گلسرخ» شهرستان بندرانزلی هم معتقد است: سینماها کیفیت مناسب ندارند و نمی‌توانند تماشاگران را جذب کند در کنار آن فیلم‌ها هم بی‌کیفیت شده‌اند، از طرفی ماهواره‌ها، فیلم‌های روز دنیا را پخش می‌کنند یا سی دی ‌های آن وارد بازار می‌شود، با این حساب دیگر چه کسی به سینما می‌آید؟ حتی یکی از مشتری ‌های قدیمی می‌گفت، 12 سال است که سینما نیامده است!

سینما گلسرخ بندر انزلی - سایت انجمن سینماداران ایران

اکبر یعقوبی ادامه داد: برای جذب مخاطبان به سینما باید فیلم‌های خوب تهیه شود، آنچه که مردم می‌خواهند نه آنچه که سیاست ایجاب می‌کند، باید به سالن‌های سینما کمک شود به خصوص سالن‌ های شهرستانها. با توجه به اینکه بلیت سینماها در کشور ما در مقایسه با سینماهای اروپا ارزانتر است اما همین مقدار هم برای مردم سنگین است و بابت آن پول پرداخت نمی‌کنند.

سینما «گلسرخ» 41 سال قدمت دارد و پیش از این پدر و برادر یعقوبی آن را اداره می‌کرده‌اند. بلیت سینما در این شهرستان 3 هزار تومان است. او بیان کرد: در یک روز معمولاً 25 نفر به سینما می آیند که در برخی از روزها به 12 نفر هم می‌رسد اما در آخر هفته بین 30 تا 50 نفر برای تماشای فیلم به سینما می‌آیند.

این مدیر سینما تأکید کرد: در حال حاضر هم لطف پخش کنندگان موجب شده که این سینما باز بماند. ما طبق قانون باید بعد از اکران فیلم، پورسانت آن را پرداخت کنیم اما پخش کنندگان با توجه به شرایط سالن‌های سینما و برای آن که بسته نشود از دریافت پورسانت فیلمشان تا چند ماه بعد از اکران چشم پوشی می‌کنند. در حال حاضر مبلغی حدود 15 میلیون تومان بابت پورسانت به پخش کنندگان بدهکاریم.

یعقوبی فیلم «معراجی ‌ها» را پر فروش ‌ترین فیلم در سال 93 می‌داند که حدود 12 میلیون تومان فروخته است.
بنابر این گزارش، سینما «نیروی دریایی» یکی دیگر از سینماهای این شهر نیز با توجه به سیاست خودش فیلم‌ها را برای پرسنلش اکران می‌کرد و در طول روز ساعاتی نیز عموم مردم می‌توانستند از این سینما استفاده کنند که بعدها تبدیل به سالن همایش برای اجرای برنامه‌های خودش شد. سینما «ایران» انزلی هم که در حال حاضر متروکه شده است، مدیرش صاحب یکی از شرکت‌ های پخش فیلم در کشور بوده است و با اینکه سینمای کوچکی بوده اما رونق خوبی در این شهر داشته است اما مدیرش در سال های افول سینما تصمیم می‌گیرد، تغییر کاربری بدهد و آن را به مجموعه هتلش اضافه کند که وزارت ارشاد با آن مخالفت می‌کند و بعد از مدتی هم مدیرش فوت می‌کند و این سینما بلاتکلیف می‌ماند.

به گزارش ایسنا، مردم شهر درباره عدم استقبال مخاطب از سینماهای بندر انزلی نقطه‌نظرات متفاوتی دارند. زن 40 ساله ای درباره عدم استقبال مردم از سینما می‌گوید: مردم این شهرستان ترجیح می‌دهند زمانی را که برای رفتن به سینما و دیدن فیلم‌های ناراحت کننده صرف ‌کنند در کنار سواحل دریای خزر بگذرانند.

مرد 38 ساله‌ای که در جوانی سینما دوست بوده است و بیشتر زمان نوجوانی و جوانی‌ اش را در سینما گذرانده است معتقد است: با آمدن فیلم‌ها به شبکه نمایش خانگی، دیگر کسی به سینما نمی‌رود. یک خانواده چهار نفره به جای آنکه برای دیدن یک فیلم دوازده هزار تومان پرداخت کنند، ترجیح می‌دهند کمی صبر کنند و با پرداخت سه هزار تومان و در کنار هم آن فیلم را ببینند.

دختر 14 ساله ‌ای هم بیان می‌کند: تاکنون دوبار به سینما رفته‌ام، صندلی ‌های سینما پاره است و سالنش قدیمی است و هنگامی که به سینما می‌روی دلت می‌گیرد.

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 15 تیر ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir