سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

فیلم‌های «خاطره انگیز سینمای ایران» روی پرده می رود

اکران «گاو» پس از 45 سال

گروه سینمای ایران - همزمان با اکران ماه زمضان بحث اکران های ویژه در برخی سینماها به موضوع روز خبری در حوزه سینما تبدیل شده، در این بین موسسه تصویر شهر قصد دارد فیلم ‌های خاطره انگیز سینمای ایران را در این ایام و در سانس ویژه روی پرده سینماهای شهرداری تهران ببرد و بنیاد سینمایی فارابی نیز قصد نمایش فیلم های کودک سالهای دور را در سینما فرهنگ دارد. در این میان اکران فیلم «گاو» پس از 45 سال می تواند خبر جالب توجهی برای علاقمندان سینما باشد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره، اکران فیلم های خاطره انگیز در پردیس های شهرداری تهران گفت: از سوی هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر درخواستی مبنی بر اکران تعدادی فیلم به دفتر سینمای حرفه ای ارائه شده که طی آن از این دفتر درخواست شده تا اسامی این چند فیلم بررسی شود که مشکل پروانه نمایش نداشته باشد.

وی افزود: از آنجایی که شورای صنفی برای اطمینان از وجود پروانه نمایش برای این فیلم‌ها از این دفتر استعلام می‌گیرد، در این درخواست آمده است که شورای صنفی حواله اکران ویژه این فیلم‌ ها را صادر کند. فرجی خاطر نشان کرد: هر فیلمی که پروانه نمایش معتبر داشته باشد می‌تواند با هماهنگی شورای صنفی نمایش، نسبت به اکران آن اقدام شود. وی ادامه، همچنین بنیاد سینمایی فارابی درخواست اکران فیلم‌های کودک سالهای قبل را به این دفتر ارائه کرده که طبعاً در صورت وجود پروانه نمایش منعی برای اکران آنها وجود ندارد. غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز در این ‌باره به فارس گفت: قرار شد تمام فیلم‌ هایی که پروانه نمایش دارند بتوانند در این ایام حواله اکران دریافت کنند وخارج از سانس موظف نمایش داده شوند. گفته‌ های سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیرکل دفتر سینمای حرفه‌ای معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نشان می‌دهد هر دو دسته این فیلم ‌های یعنی فیلم‌ های خاطره انگیز سینمای ایران و فیلم های کودک سالهای دور در صورت داشتن پروانه نمایش مشکل خاصی برای اکران در طرح ویژه ماه مبارک رمضان ندارند و وضعیت اکران این فیلم های به زودی مشخص می‌شود.

فارابی چند فیلم کودک قدیمی را برای سانس نیمه شب پیشنهاد داده است!
سید هادی منبتی پیشنهاد فارابی را مبنی بر اکران فیلم های حوزه کودک در طرح اکران آثار خاطره انگیز، پیشنهادی عجیب توصیف کرد. منبتی به باني فيلم گفت: سال گذشته در طرح اکران فیلم های خاطره انگیز از فیلم «هامون» بسیار استقبال شد و امسال هم به دنبال تکرار این تجربه هستیم. فهرست فیلم های خاطره انگیز به ارشاد ارائه شده، منتظر دریافت مجوز هستیم تا از اوایل هفته جاری اکران این فیلم ها را آغاز کنیم. این فیلم ها از میان آثار مرحوم علی حاتمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و... انتخاب شده اند. نسخه ویدئویی این فیلم ها در بازار موجود است و ممکن است بارها از تلویزیون هم پخش شده باشد، اما ما تصمیم گرفتیم برای زنده کردن خاطرات خوب کسانی که از اکران عمومی این فیلم ها در سال های دور لذت برده اند، دوباره آنها را روی پرده بیاوریم، چون تماشای این فیلم ها در پرده سینما به حق لطف دیگری دارد.

وی افزود: اکران این فیلم های نوستالوژیک هیچ آسیبی به فیلم های روز وارد نمی کند چون به صورت یک سانس فوق العاده اکران می شود و تأثیری بر فروش آثار دیگر ندارد. این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. تلاش ما این بود که برای اکران فیلم های خاطره انگیز بهترین انتخاب را داشته باشیم و به سراغ آثاری برویم که در زمان خودشان خوب فروخته اند. برخی از این فیلم ها نسخه 35 خوبی نداشتند و امیدوارم چیزی که در نهایت به نمایش در می آید مورد پسند مخاطب باشد. ما این اکران ها را با نمایش آثار تقوایی شروع می کنیم. منبتی همچنین اضافه کرد: در فهرست ما فیلم «گاو» به عنوان اثری ساخته شده در 46 سال قبل وجود دارد و همچنین فیلمی را به نمایش در می آوریم که اکران آن به 13 سال قبل برمی گردد. فارابی نیز چند فیلم کودک را برای نمایش در سانس فوق العاده معرفی کرده که با توجه به مخاطب کم سن و سال آن، اقدام عجیبی به نظر می رسد. امیدوارم تا پایان ماه رمضان به مدد این طرح سانس های فوق العاده خوبی در سالن ها برقرار شود.

رضا سعیدی پور: اکران فیلم های قدیمی زمانی مفید است که فیلم های روز نفروشند
رضا سعیدی پور با اشاره به اینکه در زمان حاضر فیلم هایی با فروش راضی کننده روی پرده وجود دارند، تأکید کرد بهتر است نمایش فیلم های خاطره انگیز را به زمان های دیگری موکول کرد.

سینما آزادی تهران

سعیدی پور به باني فيلم گفت: در حال حاضر سینما آزادی تعداد زیادی فیلم را به نمایش گذاشته و به همین دلیل ما در طرح اکران دوباره فیلم های خاطره انگیز شرکت نکرده ایم، اما تجربه سال گذشته ما در این مورد، گیشه خوبی را برایمان رقم زد.

وی افزود: به طور کلی زمانی که فیلم دارای گیشه ای روی پرده نباشد، می توان فیلم های خوب سال های گذشته را به چرخه اکران وارد کرد و اصلاً اهمیتی ندارد که این اتفاق در چه تاریخی رخ می دهد. در مقابل وقتی فیلم پرفروشی روی پرده باشد، خودش به قدری ظرفیت جذب تماشاگر دارد که سانس فوق العاده را هم پر کند، بنابراین در زمان اکران فیلم های خوب و پرمخاطب، نیازی به اکران فیلم های نوستالوژیک نیست. این روزها «رد کارپت» روی پرده است که توانسته مردم را به سینماها بکشاند و فیلم های دیگر ترکیب نمایش مانند «پنج ستاره» یا «زندگی مشترک...» نیز به فروش خوبی دست یافته اند. اگر اکران این فیلم های خاطره انگیز را به زمان دیگری که خالی از فیلم های پرمخاطب باشد موکول می کردند، طرح موفق تری می شد.

سعیدی پور گفت: فیلم هایی که امروز تحت عنوان فیلم های خاطره انگیز اکران می شود؛ هر کدام طی زمان های خاصی روی پرده آمده و نمی توان آن استقبالی را که در تاریخ نمایش عمومی آن فیلم ثبت شده، با قاطعیت برای زمان دیگری نیز مترتب دانست. همین حالا را در نظر بگیرید که فیلم ها دارند برای جذب مخاطب با مسابقات فوتبال جام جهانی رقابت می کنند و روزه دار بودن مردم نیز مسئله ای جداگانه است؛ این فیلم ها اگر در زمان دیگری اکران می شدند، فروشی غیر از چیزی که الان دارند به دست می آورند؛ نصیب شان می شد. گذشته از این، نصب بیلبوردهای شهری و پخش تیزرهای تلویزیونی اهمیت زیادی دارد که برای همه فیلم ها یکسان نیست. روی هم رفته اکران موفق فیلم های قدیمی وابستگی زیادی به تبلیغات مناسب دارد.

محمد قاصد اشرفی: فیلم های قدیمی را خوب است فقط کارگردان ها دوباره ببینند
محمد قاصد اشرفی روی آوردن به اکران فیلم های قدیمی را اقدامی از سر ناچاری و به خاطر عدم تولید فیلم پر مخاطب در شرایط امروز قلمداد کرد.

سینما ماندانا تهران

محمدقاصد اشرفی به باني فيلم گفت: سینما ماندانا تنها فیلم های روز را نمایش می دهد و سانس های فوق العاده نیز به اکران همان آثار اختصاص دارد، اما در یک نگاه کلی طرح اکران فیلم های خاطره انگیز دارای وجوه منفی و مثبتی است. فیلم های نوستالوژیک خاطره های خوبی را در ذهن ما ساخته اند و با در نظر داشتن شرایط آن زمان موفق نیز بوده اند، اما در زمان حاضر این آثار بارها و بارها دیده شده اند و شاید نمایش عمومی دوباره شان کمکی به چرخه اکران نکند. ما باید روز به روز به سمت جلو حرکت کنیم، اما متأسفانه شاهد هستیم که هر روز بر تعداد فیلم های بی محتوا اضافه می شود و بدتر از آن، دیگر قصه گویی را بلد نیستیم. به نظرم روی آوردن به فیلم های قدیمی از روی ناچاری است و اگر فیلم های روز خودمان در جذب مخاطب به اندازه کافی موفق بودند، این کار را انجام نمی دادیم.

وی افزود: این فیلم ها را خوب است کارگردان ها ببینند برای آنکه یادشان بیاید چطور باید فیلم ساخت و چگونه می توان تماشاگر را راضی نگه داشت. سینما هم یک صنعت است، اما آیا ما در صنعت اتومبیل سازی حاضریم به یک دهه قبل برگردیم؟ اگر در سینما این کار را انجام می دهیم و به سراغ تجربه های قدیمی مان می رویم، نشانگر این است که شرایط امروزمان راضی کننده نیست. ای کاش به هر فیلمسازی مجوز ساخت داده نشود و فیلمنامه ها نیز با سختگیری بیشتری انتخاب شوند.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 13 تیر ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir