سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

چهره مهم سينماي تجاري دهه چهل و سينمادار موفق دهه هاي شصت و هفتاد از دنيا رفت

درگذشت صابر رهبر

بانی فیلم آنلاین: صابر رهبر از هنرمندان قديمي سينما و مدير سينما «کريستال» از دنيا رفت.  او که در سابقه سينمايي اش دستياري فيلمبردار و کارگرداني ديده مي شود، شامگاه 10 خرداد ماه در سن 79 سالگي درگذشت.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

او در سال 1310 در تهران متولد شد و فعاليت هنري خود را سال 1332 در گروه فني استوديو «پارس فيلم» آغاز کرد و کارش را به عنوان دستيار فيلمبردار ادامه داد و سينما را سال 1337 با بازي در نقش کوتاهي به کارگرداني مجيد محسني تجربه کرد.

در کارنامه رهبر به عنوان کارگردان اين فيلم ها به چشم مي خورد: مسير رودخانه (1343)، ترانه هاي روستايي (1343)، مراد و لاله (1344)، سه تا نخاله (1344)، شارلاتان (1345)، چرخ فلک (1346)، دنياي آبي (1348)، مردي از جنوب شهر (1349)، مردان خشن (1350)، ظفر (1351) و کج کلاخان (1352). به گفته مسئولان سازمان سينمايي وي روز سه شنبه در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد.

گروه سينماي ايران - صابر رهبر که شامگاه 10 خرداد ماه در 79 سالگي درگذشت يکي از چهره هاي مهم سينماي عامه پسند ايران در دهه هاي چهل و پنجاه بود. او در سال هاي پس از انقلاب با مديريت سينما کريستال همچنان اهميت و تأثيرگذاري خود را حفظ کرد. کساني که در دهه هاي شصت و هفتاد به سينما کريستال مي رفتند صابر رهبر را که پيرانه سر به سينماداري رو آورده بود مشاهده مي کردند. سينما کريستال تفاوت هاي محسوسي با بقيه سينماهاي واقع در خيابان لاله زار داشت. سليقه، نظم و مديريت صابر رهبر کريستال را به سينمايي تبديل کرده بود که علاقمندان جدي هنر هفتم را به آنجا مي آورد.

پيش از اين اما، رهبر کارگرداني موفق و توانا بود. او تقريباً همه فيلم هايش را در جبهه سينماي متداول و عامه پسند کارگرداني کرد و بايد گفت از نظر تکنيکي رهبر فيلمساز توانايي بود. رهبر کارش در سينما را با دستياري فيلمبردار آغاز کرد. در روزگاري اغلب کارگردانان سررشته اي از امور تکنيکي نداشتند و دکوپاژ فيلم هايشان را نيز به فيلمبرداران واگذار مي کردند، رهبر علاوه بر کارگرداني، فيلمبرداري هم مي کرد. او همواره نزديک و همسو با سينماي عامه پسند بود و حتي شکل گيري موج نو هم باعث نشد تا در مسير سينماي متفاوت گام بر دارد.

با اين همه فيلم هاي رهبر به لحاظ تکنيکي حتي از برخي فيلم هاي جريان موج نو نيز ساخت و پرداخت بهتري دارد. در اين ميان مي توان به فيلم «چرخ فلک» با بازي فردين و بيک ايمانوردي اشاره کرد که از دکوپاژ و ميزانسن هاي قابل قبولي برخوردار است. همين طور فيلم «دنياي آبي» با بازي بهروز وثوقي و همايون که تقريباً همزمان با «قيصر» اکران شد و ساختار تکنيکي خوبي دارد.

ظاهراً رضا بيک ايمانوردي بازيگر موردعلاقه صابر رهبر بوده و او بيشتر فيلم هايش را بازي اين بازيگر کارگرداني کرد. صابر رهبر يکي از فيلمسازاني است که به دليل ناديده گرفته شدن سينماي عامه پسند از سوي منتقدان تقريباً هيچگاه جدي گرفته نشد. فيلم هاي او به راحتي کنار ساخته هاي ضعيف کارگردانان سينماي فارسي قرار گرفت و کمتر کسي به نقاط قوت تکنيکي آثار او توجه کرد.

رهبر تهيه کنندگي تقريباً همه فيلم هايش را خودش برعهده داشت و کلاً کارگرداني همه فن حريف محسوب مي شد. در فاصله سال هاي 1343 تا 1352 او يازده فيلم را کارگرداني کرد که تقريباً همه آنها خوب فروختند و کمي پيش از اينکه سينماي فارسي دچار بحران اقتصادي و رکود شود رهبر عطاي اين سينما را به لقايش بخشيد. از اواسط دهه پنجاه رهبر سراغ سينماداري رفت. او با مديريت درست سينما کريستال نشان داد که در زمينه سينماداري نيز فرد خوش ذوق و توانايي است. با تعطيلي سينما کريستال، رهبر در سال هاي اخير در شمال کشورمان زندگي و در آنجا سينماداري مي کرد.

او مالک سینما آزادی لنگرود استان گیلان نیز بود. سایت انجمن سینماداران ایران، درگذشت ایشان را به خانواده و دوستانش تسلیت می گوید.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 16 خرداد ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir