سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

پیگیری نظرسنجی وزارت ارشاد در گفتگو با دست اندرکاران سینما

سینما رفتن، عادت فراموش شده مخاطبان

بانی فیلم آنلاین: گروه سينماي ايران - معصومه جلالي: نظر سنجي اي كه به تازگي توسط وزارت ارشاد منتشر شده نكات جالب توجه و قابل مطالعه اي دارد كه يكي از آنها، آمار 54 درصدي مخاطباني است كه ترجيح مي‌دهند فيلم هاي مورد علاقه شان را پس از ورود به شبكه نمايش خانگي تماشا كنند.

طبق اين آمار تنها 46 درصد يعني كمتر از نيمي از علاقه مندان سينماي ايران فيلم هاي مورد علاقه شان را در سينما مي بينند. رسيدن به پاسخ اين سؤال كه چرا فيلم ديدن در سالن سينما به عنوان تجربه اي جمعي تحت الشعاع تماشاي فيلم در منزل قرار دارد به چه مواردي مي‌شود اشاره كرد؟ آيا سينماها از نظر مخاطبان محل مناسبي براي فيلم ديدن نيستند؟ با توجه به كيفيت استاندارد پرديس هاي سينمايي، پاسخ مثبتي به اين سؤال نمي توان داد. آيا بهاي بليت سينماها گران است؟ نگاهي به قيمت كالا و خدمات در جامعه نشان دهنده اين نكته است كه بهاي بليت سينما از خيلي چيزهاي ديگر ارزانتر است. در مورد كيفيت فيلم ها نيز مي توان چون و چرا كرد. فيلم هايي كه برخي از آنها با وجود برخورداري از سطح كيفي قابل توجه، پايين تر از انتظار مي فروشد. به نظر مي رسد مهمترين عاملي كه در كاهش حضور مردم در سالن هاي سينما نقش دارد، فراموش شدن سينما رفتن به عنوان عادتي جمعي ميان توده هاي مردم است.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

سرانه سينما رفتن هر ايراني در سال نشان دهنده اين نكته است كه با وجود فروش ميلياردي چند فيلم اكران نوروزي، هنوز درصد قبال توجهي از مردم به سينما نمي روند. يك دليلش مي تواند ترافيك شهرهاي بزرگ و دشواري هاي جانبي سينما رفتن باشد. درباره دليل ترجيح مخاطب به انتظار براي ورود فيلم ها به شبكه نمايش خانگي و كم رغبتي به حضور در سالن سينما با تعدادي از سينماگران گفتگو كرده ايم.

مرتضي شايسته: اكثر سالن هاي سينما از رده خارج شده اند

مرتضي شايسته موقعيت جغرافيايي سينماها، وضعيت ترافيك و عدم پاركينگ مقابل سالن هاي سينما را مهمترين عامل در ريزش مخاطبان سينمايي مي داند و مي گويد: نزديك به 80 درصد سالن هاي سينماف فرسوده و قديمي هستند و صدا و تصوير درستي ندارد همين امر باعث مي‌شود كه مخاطبان تمايل به سينما رفتن نداشته باشد.
او به خبرنگار «بانی فیلم»، توضيح مي دهد: همچنين كيفيت فيلم ها اين روزها به انواع مميزي ديگر چنگي به دل مخاطب نمي زند. هر چند من اين نظرسنجي را قبول ندارم چرا كه معتقدم مردم ما همچنان اولويتشان سينماست و ترجيح مي دهند فيلم را در سينما ببينند تا خانه.

او ادامه مي دهد: اما نكته قابل توجه اين است كه بايد سالن سينماي خوب و فيلم هاي با كيفيت برايشان نمايش دهيم. شما نگاه كنيد ببينيد پرديس سينما آزادي، ملت زندگي و هويزه مشهد يا فرهنگ، اريكه ايرانيان با داشتن سالن مناسب همچنان مخاطبان خود را دارند، اما تعدادي از سالن ها كيفيت مناسب ندارند، مخاطب هم استقبالي از آنها نمي كند. به عبارت صحيح تر مي توان گفت تعدادي از سالن هاي سينمايي از رده خارج شدند كه حتي قابليت بازسازي را ندارد.

شايسته مي گويد: ديگر زمان سالن های با هزار صندلي گذشته است. سينما اين روزها بايد داراي چند سالن با ظرفيت 300 - 400 صندلي باشد. وقتي در يك سينما چند سالن باشد و مخاطب فرصت  ديدن چند فيلم را داشته باشد قطعاً جذابيتش بيشتر است تا سالني كه نه امكان نمايشي درست دارد و نه اكران متعدد. به عقيده من مسئولان سينما بايد به لحاظ ساخت و ساز سالن و همچنين توليد فيلم در سينماي ايران تحول به وجود بياورند فيلمسازان فيلم هاي حرفه اي و داراي المان جذب مخاطب بسازند. اين تهيه كننده پيشكسوت سينما مي گويد: اگر شما به نقشه تهران نگاه بيندازيد مي بينيد اكثر سينماهاي تهران اين سالها در شمال غرب احداث مي‌شود، بيشتر سينماهاي جنوب تعطيل شده و جايگزين بسيار محدودي هم برايشان فراهم شده. به عنوان مثال سينماهايي جنوب چون: شيرين، توسكا، سايه، الوند، پيوند، كيهان، تيسفون، شرق، پرسپوليس، فلور، هما، اروپا، لاله زار، داريوش، ستاره و... در جنوب شهر تعطيل و تعداد محدودي چون راگا جايگزين آن شد. شما اين تعداد بالاي سينماي جنوب شهر در گذشته را در نظر بگيريد كه فعلاً تعطيل شده و تقريباً جايگزين ندارد آيا اين در ريزش مخاطب تأثير ندارد؟

عليرضا داودنژاد: آمار مخاطب سينما رو به مراتب کمتر از آمار اعلام شده است

کارگردان فيلم مرهم مي گويد: وقتي در تهران آن هم شهر پايتخت نشين که بيشترين ظرفيت نمايشي را دارد و تعداد سالن هاي تازه ساز و مدرن آن زياد است و همچنين سطح رفاه عمومي مردم بالاتر و بازار گسترده تري به لحاظ تنوع کالا در خدمت مردم اين شهر است، 46 درصد مردم (گرچه معتقدم اين رقم واقعي نيست، چرا که آيا در تهران 15 ميليوني با اين احتساب يعني 6 ميليون نفر به سينما مي روند؟! خير اين آمار به مراتب پايين تر هم هست) حاضرند به سينما بيايند و فيلم ها را در سينما ببينند، در شهرستانها که سالن هاي آن قديميست و معمولاً در توزيع جغرافيايي و توسعه شهر مردم به سالن هاي سينما دورتر هستند و اتفاقاً مبارزه با قاچاق ويدئو و تکثير غيرقانوني فيلم ها بيشتر است به نظر من کاملاً واضح است مردم در شهرستانها علاقه بيشتري دارند که فيلم ها را در خانه ببينند.

عليرضا داودنژاد به خبرنگار «بانی فیلم» توضيح مي دهد: به اين اوضاع، بازار سياه فيلم خارجي، کانال هاي ماهواره اي که فيلم ها و سريال هاي دوبله شده را هم پخش مي کند اضافه کنيد اين ها همه دست به دست هم مي دهد تا در شهرستانها آمار سينماروها به مراتب کمتر باشد.

او مي گويد: ما در سطح ايران 75 ميليوني، ده ها ميليون مخاطب محصولات سمعي بصري داريم. اينجا اين سوال پيش مي آيد که پس اين مردم چه مي بينند اگر تمايل به سينما رفتن در آنها وجود ندارد؟ جواب اين مي تواند باشد که اين تماشاگران يا مشتري ماهواره هستند، يا مخاطب بازار سياه فيلم هاي قاچاق! به همين دليل است که متوسط تماشاگر هر فيلم ايراني در سال به دويست يا سيصد هزار نفر هم نمي رسد... اينجاست که اين مسئله عمق فاجعه را در سينماي ايران نشان مي دهد. معلوم مي شود که ما در منظومه هنري و رسانه اي قافيه را به حريفان و رقيبان خارجي باخته ايم. وي در خصوص اينکه آيا تماشاگران تنبل شدند که به سينما نمي روند مي گويد: خير مخاطبان تنبل نشده اند چرا که اغلبشان صبرشان بيشتر از اين است که فيلم را بخواهند در شبکه نمايش خانگي ببينند، چرا که بخش اعظمي از آنها صبر مي کند تا چند فيلم ايراني را با هم در يک DVD از بازار قاچاق دريافت کند. آنها وقتي بيشترين وقت خود را پاي برنامه هاي ماهواره اي و فيلم هاي دوبله شده مي گذارند، ترجيح مي دهد اگر بخواهد فيلم ايراني ببيند، بيشتر از هزار تومان ندهد و چند فيلم را به صورت DVD از بازار قاچاق تهيه کند تا اينکه پنجاه هزار تومان متقبل شود و هزينه کند به سالني که در دسترسش نيست با خانواده برود و فيلم را با صرف هزينه پنجاه هزار تومان ببيند.

او در ادامه مي گويد: دليل مهم ديگر اينکه مخاطب تمايلي به سينمارفتن ندارد اينکه موضوع فيلم ها با علائق او جور در نمي آيد و داستان و مضامين فيلم ها اين روزها بيشتر دغدغه مسئولان است تا دغدغه مردم. فيلم هاي سينما بيشتر تأمين کننده سفارشات مسئولان است تا اينکه از دل مردم گرفته شده باشد. وقتي يک چنين مضاميني در سينما به تصوير کشيده مي شود مخاطب همين موضوعات را در تلويزيون مي بينند چه کاريست که به سينما برود؟!
داودنژاد مي گويد: يک چنين موضوعاتي دليل عمده ايست که ده ها ميليون مخاطب ارتباطشان با سينماي ايران قطع مي شود و از بچه گرفته تا بزرگسال و ميانسال و پير پاي کانال هاي ماهواره بنشينند. طبيعي هم است که در چنين اوضاعي چيزي به نام بازار کالاي فرهنگي موجود نباشد. چرا که بازار تعريف خودش را دارد، بازار جاييست که سرمايه در آن امنيت داشته باشد و سارقين اين سرمايه را از چنگ توليدکنندگان در نياورند. وقتي از اتوبوسراني گرفته تاکسيراني، هتل و بيمارستان يک
DVD مي خرند بدون پرداخت حقوق نمايش، آنها را براي همه مسافران خود نشان مي دهند اين ديگر ويدئو خانگي نيست و امثال من امنيت شغلي و اقتصادي پيدا نمي کنند. اين يعني بازار کالاهاي فرهنگي در ايران موجود نيست.

پوران درخشنده: هزينه سينما براي مخاطب گران شده است

کارگردان فيلم پرفروش «هيس دخترها فرياد نمي زنند» مي گويد: به عقيده من مهمترين دليل اينکه مردم به شبکه نمايش خانگي روي آوردند گران شدن بليت سينماها و به عبارتي سينما رفتن براي خانواده ها هزينه زيادي دارد. اينکه يک خانواده براي ديدن يک فيلم چيزي نزديک 70 تا 80 هزار تومان صرف کند طبيعي است که در شرايط و اوضاع اقتصادي فعلي اين هزينه را صرف نمي کند و حاضر است با پرداخت 1500 تومان فيلم مورد علاقه اش را در شبکه نمايش خانگي ببيند

پوران درخشنده به خبرنگار «بانی فیلم» توضيح مي دهد: همچنين مي توان به اين نکته مهم اشاره کرد که سالن هاي سينما همچون گذشته جذابيت لازم را براي مخاطب ندارد، به لحاظ نورپردازي و صدا بسياري از سالن هاي سينماي ايران مشکلات جدي دارند.

او ادامه مي دهد: در کنار اين مسئله به موضوع و مضامين فيلم ها هم اشاره داشته باشيم که جذابيت داستان فيلم ها عنصر مهمي در کشاندن مخاطب به سينماست. وقتي فيلمي حرفي براي گفتن ندارد و وجه سرگرمي در آن لحاظ نمي شود کاملاً طبيعي است مخاطب خود را از دست مي دهد.

درخشنده در خصوص اينکه آيا مخاطب ايراني تنبل شده مي گويد: خير تماشاگر ايراني تنبل نشده، چرا که اين مخاطب در دوره هاي مختلف ثابت کرده وقتي فيلمي ارزشمند در سينما اکران مي شود به سينما مي رود و فيلم را در سينما تماشا مي‏کند. همينطور که مي بينيم در روزهايي که بليت سينما نيم بهاست يا روز رايگان سينما، سينما شلوغترين روزهاي خود را به لحاظ مخاطب تجربه مي کند.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 28 فروردین ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir