سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

علم الهدي مدير اجرايي و دبير شوراي سياستگذاري سينماي هنر و تجربه شد

اکران موفق فيلم هاي مخاطب خاص در گرو ايجاد پاتوق ‌هاي فرهنگي

بانی فیلم آنلاین: گروه سينماي ايران - نزديک به نيم قرن پيش وقتي ابراهيم گلستان «خشت و آينه» را کارگرداني کرد براي اکران فيلمش که فضايي متفاوت با سينماي رايج آن دوره داشت و سينماداران رغبتي به اکرانش نداشتند تصميم گرفت يک سينما اجاره کند و فيلمش را در آن نمايش دهد. فيلم «خشت و آينه» در 29 دي 44 به مدت 3 هفته در سينما راديوسيتي اکران شد. اکران «خشت و آينه» موفقيت آميز نبود ولي اين فيلم که نه منتقدان دوستش داشتند و نه تماشاگران استقبال چنداني از آن به عمل آوردند، امکان «ديده» شدن يافت. جالب است که بدانيم «خشت و آينه» همزمان با فيلم «گنج قارون» اکران شد. يعني متفاوت ترين فيلم سينماي ايران در آن دوران (که هنوز هم فيلم پيشرو متفاوتي به نظر مي رسد) همزمان با تجاري ترين فيلم تاريخ سينماي ايران روي پرده آمد. پس از «خشت و آينه» فيلم «سياوش در تخت جمشيد» ساخته فريدون رهنما نيز در سال 46 به مدت 3 روز در سينما بولوار اکران عمومي شد. از اواخر دهه چهل، سينما کاپري مبدل به پاتوق فرهنگي متناسبي براي فيلم هاي متفاوت و خارج از جريان اصلي سينماي ايران (فيلمفارسي) شد.

ماجرا با اکران فيلم «گاو» ساخته داريوش مهرجويي در سينما کاپري (بهمن) شروع شد. جالب اينکه اکران «گاو» در سينما کاپري موفقيت آميز بود. پس از گاو، چند فيلم مهم و شاخص جريان موج نو در سينما کاپري اکران شدند و برخي از آنها حتي در فهرست پرفروش هاي سال نيز قرار گرفتند. نمونه مثال زدني اين فيلم ها، «سوته دلان» ساخته علي حاتمي است. سال گذشته علي عباسي تهيه کننده، «سوته دلان» در گفتگو با «باني فيلم» اعلام کرد براي اکران اين فيلم، سينما کاپري را اجاره کرد و جالب اينکه در اکران اول تهران «سوته دلان»، اين فيلم تنها همين يک سينما را در تهران در اختيار داشت و موفق شد يکي از پرفروش ترين هاي فيلم هاي سال 56 شود.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

به اين ترتيب در دوراني که فيلمفارسي جريان مسلط فيلمسازي در ايران بود فيلم هاي متفاوت و هنري نيز امکان و فضايي براي اکران و ديده شدن در اختيار داشتند. زماني که دولت هيچ نقشي در تعيين مناسبات اکران نداشت و همه چيز در اختيار بخش خصوصي بود.

در سال هاي پس از پيروزي انقلاب و به خصوص پس از سال 62، دولت به تصدي گري در حوزه سينما پرداخت. در اين دوره و به مرور سينما عصر جديد به عنوان پايگاهي براي سينماي متفاوت و روشنفکرانه شناخته شد و به اکران فيلم هايي پرداخت که بعيد بود در صورت نمايش در سينماهاي ديگر امکاني براي موفقيت داشته باشند. وقتي در نيمه دوم دهه هفتاد، معاونت سينمايي بخشي از وظايف خود را به اهالي سينما واگذار كرد و شوراي صنفي نمايش با حضور سينماگران و سينماداران تشكيل شد، شاهد شرايطي متفاوت براي فيلم هاي خاص و متفاوت شديم. سينما عصر جديد هم از اين دوران به مرور تغيير مسير داد و جاي آثار كيارستمي، فيلم هاي ايرج قادري را روي پرده بود. در ابتداي دهه هشتاد يك اتفاق مثبت براي اكران فيلمي خاص و متفاوت رخ داد كه با وجود نتيجه اميد بخش ديگر تكرار نشد. 10 سال پيش سازندگان «شب هاي روشن» فيلمشان را در 3 سينما و البته براي مدت زماني نسبتاً قابل توجه اكران عمومي كردند. «شب هاي روشن» در اكران عمومي موفق عمل كرد و پس از گذشت يك دهه همچنان نمونه اي مثل زدني براي اثبات استقبال مردم از فيلم هاي هنري به شمار مي آيد. فرمول موفق اكران در سينماهاي محدود و در مدت زمان طولاني در سال هاي بعد به فراموشي سپرده شد. در يك دهه اخير، شاهد حضور طيف هاي متفاوتي در وازارت ارشاد بوده ايم و در  دوران هر مدير طرحي براي اكران مخاطب خاص تدوين شده كه نتيجه اش شكست و ناكامي بوده است. از طرح آسمان باز كه در اواخر دولت اصلاحات به اجرا درآمد تا طرح اكران مخاطب خاص كه در دولت احمدي نژاد اجرايي شد، همگي شكست خوردند و با نارضايتي سينماداران به سازندگان اين فيلم ها و حتي صاحبان فيلم هاي ديگري كه همزمان با اين آثار اكران عمومي شده بودند، مواجهه شدند. حالا قرار است تحت عنوان گروه هنر و تجربه، سر و ساماني به اكران فيلم هاي مخاطب خاص داده شود. امير حسین علم الهدي كه ديروز حكم مديريت به گروه به گروه هنر و تجربه را دريافت كرد يكي از كارشناسان اكران خوش نام و مجرب است كه اميد مي بود با اعلام نظر كارشناسانه بتواند اميدها را در دل دوستداران  سينماي خاص زنده كند. بديهي است كه رد شرايط فعلي بازگشت به اكران تك سانس دردي از فيلم هاي مخاطب خاص دوا نمي كند. بهترین راهكار براي موفقيت در اين زمينه اختصاص سينماهايي مناسب براي اكران فيلم هاي مخاطب خاص است. سينماهايي كه در گذر زمان تغيير مسير ندهند. تنها با استمرار است كه مي توان به ايجاد پاتوق هايي فرهنگي اميد داشت. پاتوق هايي كه ايجاد آن لازمه موفقيت طرح اكران فيلم هاي مخاطب خاص است.

اميرحسين علم الهدي مديراجرايي و دبير شوراي سياستگذاري سينماي «هنر و تجربه» شد

با حکم حجت ا... ايوبي معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي، اميرحسين علم الهدي به سمت مدير اجرايي و دبيرشوراي سياستگذاري سينماي «هنر و تجربه» منصوب شد. در حكم ايوبي براي اعلم الهدي چنين آمده است: «اين سينما علاوه بر ايجاد فضايي مناسب براي نمايش فيلم هاي هنري و تجربي،مي تواند بستر مناسبي براي رشد و بالندگي انديشه هاي خلاق جوانان علاقمند به هنر هفتم باشد. انتظارمي رود با تکيه بر اصول کلي تدوين شده سينماي هنر و تجربه که محصول جلسات متعدد جمعي از نخبگان کارآزموده اين عرصه است، به سرعت اين طرح مهم را اجرايي نمايند. سوابق ارزشمند و به ويژه آگاهي و آموزش روزآمدتان در حوزه توزيع و نمايش، نويد بخش چشم اندازي روشن براي موفقيت اين تجربه است. موفقيت روزافزونتان را از خداوند متعال خواستارم.»

اميرحسين علم الهدي متولد سال 1349 در تهران و داراي مدرک اقتصاد اجتماعي است. درکارنامه حرفه اي وي مواردي چون: مديرگروه توليدات ويژه شبکه جام جم (1379)، عضو هيأت اجرايي برگزار کننده جشنواره بين المللي فيلم فجر (1376تا 1378) و (1381تا 1389)، مشاور مديرعامل بنياد فارابي در حوزه توزيع و نمايش (1388تا1390)، مشاور اجرايي مديرعامل خانه سينما (1386)، مشاور پخش و توزيع سينمايي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران (1384 تا 1388)، مديرعامل شرکت پخش نمايشگران و مديرپرديس سينمايي زندگي (1388)، معاون پرديس هاي سينمايي شهرداري تهران، مدير راه اندازي پرديس هاي سينمايي رازي، تماشا، راگا و تماشا، مشاور اجرايي سازمان سينمايي سوره (1390تا1392)، نماينده خانه سينما در شوراي صنفي نمايش (1388و 1389) و... ديده مي شود.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 25 فروردین ماه 1393

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir