سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

هشدار رئیس انجمن سینماداران ایران: 12 سالن سینما به زودی مصادره می‌شوند

از بین 320 سالنی که در کل کشور وجود دارد حدود 120 سالن به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند

بانی فیلم آنلاین: رئیس انجمن صنفی سینماداران گفت: متأسفانه اقدامات شهرداری باعث قدرت یافتن مافیا شده است.

محمد قاصد اشرفی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران در خصوص تصمیم سینماداران مبنی بر تعطیلی سینماها و علل تعطیلی تعداد سالن تا به امروز گفت: بطور کلی از زمان انقلاب اسلامی تا به امروز حدود 250 سالن سینما در تهران و شهرستانها به دلایل مختلف تعطیل یا تبدیل به مخروبه شده‌اند که حدود 50 سالن از این تعداد در 4 سال گذشته بوده است. البته تعطیلی تعدادی از این سالن‌ ها که در بافت ‌های خاص شهری بوده مثل «لاله ‌زار» کمی توجیه ‌پذیر است اما سینماداران دیگر که تصمیم گرفتند سینماهایشان را ببندند اغلب به دلیل کاهش تولید فیلم ‌هایی در ژانر اکشن، جنگی و استقبال نکردن مخاطبان از فیلم‌ های نازل و بی ‌محتوا و بدون سوددهی، قید سینماداری را زدند.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

اشرفی در ادامه با اشاره به ابراز ناامیدی از بازگشایی سالن‌ ها افزود: متأسفانه تا به امروز هیچ یک از متولیان فرهنگی کشور نظر و فکری در این باره نداشته و هیچ خرد جمعی وجود ندارد تا دوباره این سالن‌ ها را احیا و بازگشایی کنند.

رئیس انجمن صنفی سینماداران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مفید بودن ساخت پردیس ‌های سینمائی اظهار داشت: نفس کار شهرداری و مدیریت آن را در تأسیس پردیس ‌ها درست می‌دانم اما خوب است بدانید ساخت این پردیس‌ها آسیب‌های بسیار جدی به دیگر سالن‌های بخش خصوصی وارد کرده به این شکل که این پردیس ‌ها درهر نقطه ‌ای بنا شده‌اند و سالن‌ های بخش خصوصی اطراف آنها را نابود کردند و از رده نمایش خارج شدند.

وی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی شهرداری و وزارت ارشاد در مکان ‌یابی دچار اشتباه شدند آنها می‌توانستند همان 250 سالن تعطیل شده را تبدیل به پردیس سینمایی کنند چگونه کسی که 50 سال عمر و سرمایه‌اش را وقف سینما کرده را حمایت نکنند ولی به راحتی در هر نقطه‌ای که دلشان می‌‌خواهد پردیس بسازند حتی موقعیت تجاری هم برای خودشان می‌گیرند و صرفا از این راه برای خودشان سوددهی می‌کنند. من در این سالها بارها به عنوان مسئول صنف سینماداران به مسئولان ارشاد و شهرداری پیشنهاد کرده‌ام که سالن ‌هایی را که سال های گذشته کنار گذاشته شده‌اند را بیایند به صاحبانشان مجوز 50 درصد تجاری بدهند تا از این شرایط تجاری، سالن‌ های از بین رفته دوباره بازسازی شوند و به سینما و مخاطبانش خدمت کنند ولی متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.

اشرفی ادامه داد: متأسفانه مسئولان فرهنگی کشور پول بیت‌المال را به اشتباه خرج پردیس‌ هایی می‌کنند که نه مهندسی درستی دارد و نه مکان‌ یابی آنها، درست طراحی شده است و این وسط باندها و گروه‌ های غیرقانونی که از دل خود شهرداری بیرون آمده و هیچ تخصصی و دانشی نسبت به مدیریت سینما ندارند باعث از بین بردن دیگر سالن ‌های سینما می‌شوند و تأسف بارتر اینکه روز به روز این باندها و گروه‌ های به اصطلاح مافیائی قو‌ی ‌تر می‌شوند.

اشرفی درخصوص ارزیابی جشنواره فجر اظهار داشت: من با دیدن فیلم‌ها به همراه دیگر اعضای انجمن صنف خود در جشنواره بلافاصله مراتب نگرانیمان را به صورت مکتوب به مسئولان وزارتخانه ارائه کردیم بسیاری از فیلم‌ها به استثنای چند فیلم آنقدر ضعیف بودند که احتمال این وجود دارد در سال 93 تعداد دیگری از سالن‌ هایمان را از دست بدهیم. وظیفه‌ همه ما صیانت از کلیت سینما است اما بسیاری از فیلم‌ ها با هزینه‌ سرسام‌ آور دولتی ساخته می‌شوند و حتی پسوند فیلم‌ فاخر را هم به آنها می‌چسبانند ولی در عمل آنقدر ضعیف هستند که به طور حتم در زمان اکران عمومی کسی از این فیلم‌ها استقبال نخواهد کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه ما سالیانه هزینه‌‌ های بسیاری را بابت حامل ‌های انرژی و پرسنل مان متحمل می‌شویم اما چطور می‌توانیم با این فیلم‌ ها خرج سالن ‌های سینما را در بیاوریم؟

رئیس انجمن سینماداران در بخش دیگری از گفتگویش با باشگاه خبرنگاران گفت: ما قبل از انقلاب با جمعیت آن موقع 571 سالن سینما داشتیم و الان با افزایش چند برابری جمعیت فقط 320 سالن داریم که قطعاً با کمبود سالن در همه جای کشور مواجه هستیم اما آیا این سالن ‌های ما به اندازه‌ گنجایش صندلی ‌هایشان پر می‌شوند؟؟ فرض کنید 500 سالن دیگر هم بسازیم چه تأثیری در جذب مخاطب خواهد داشت؟

وی بیان کرد: ما ابتدا باید سالن‌های موجود را به لحاظ جذب مخاطب احیا کنیم و به شرایط استاندارد برسانیم و وقتی توانستیم به درآمدزایی برسیم آن موقع یقین بدانید هستند کسانی که برای ساخت سینما رغبت نشان دهند. اگر بتوانیم دراین راه موفق شویم حاضرم در دور افتاده ‌ترین نقاط کشور که فاقد سالن هستند سینما بسازم. متأسفانه سینما از سوی کسی حمایت نمی‌شود. در گذشته اگر یک سینما بسته می‌شد کلی سروصدا به وجود می‌آمد ولی اکنون اگر روزانه 5 سالن سینما هم تعطیل شود آب از آب تکان نخواهد خورد.

رئیس انجمن صنفی سینماداران در پاسخ به سوالی مبنی به وضع آماری تعطیلی سینماها بیان کرد: متأسفانه باید بگویم که به زودی 12سالن سینما توسط بانک ‌های کشاورزی و تجارت مصادره خواهد شد. 5 سالن از این 12 سالن در استان یزد و 3 سالن از مجموعه سینما جی تهران و 4 سالن دیگر هم از سینما «ماندانا» هستند که اخیراً از سوی این بانک ‌ها ارزیابی شده و به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد این در حالی است که حتی یک نفر از مسئولان فرهنگی کشور به این موضوع رسیدگی نکرد. بنده در دیداری که دکتر روحانی با هنرمندان داشتند در حاشیه آن با وزیر ارشاد این مسئله را در میان گذاشتم و جناب جنتی قول دادند که به مشکل این 12 سالن رسیدگی کند و نامه ‌ای را به معاون خود در سازمان سینمایی دادند که 2 ماه از این موضوع می‌گذرد ولی همچنان اتفاق خوش ‌آیندی رخ نداده است من از وزیر محترم ارشاد می‌خواهم زیر قولش نزند و پای حرفش بایستد و مانع از مصادره شدن این سینماها شوند.

اشرفی در ادامه در خصوص اکران نوروزی هم گفت: اصولاً دوستان ما در وزارت ارشاد دچار سردرگمی شده‌اند آنها می‌آیند سالیانه پروانه ساخت 120 فیلم را صادر می‌کنند در حالی که ما فقط ظرفیت اکران 50 فیلم را در سال داریم که از این 50 فیلم فقط 5 یا 6 فیلم خوب وجود دارد که به یکباره همه‌ آنها را در نوروز اکران می‌کنیم و مابقی فصول سال عملاً مخاطبی جذب سینما نمی‌شود و من امیدوارم با برگزاری جلسات شورای صنفی نمایش اعضای آن مشخص شوند و به وضعیت اکران نگاه جدی ‌تری داشته باشند تا این معضل مرتفع شود و دیگر شاهد فصل مرده سینما نباشیم.

رئیس انجمن صنف سینماداران همچنین در مورد تجهیز سالن‌ ها به سیستم دیجیتال گفت: از بین 320 سالنی که در کل کشور وجود دارد حدود 120 سالن به سیستم دیجیتال مجهز شده‌اند و الباقی که حدود 200 سالن است تا پایان تابستان موظف هستند که به سیستم پخش دیجیتال مجهز شوند مجری این طرح موسسه سینما شهر است که من از آنها تشکر می‌کنم.

وی در پایان ضمن گلایه خود از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگان شورای شهر و همچنین مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد تأکید کرد: تا به امروز هیچ یک از این دوستان کوچکترین کمکی به سالن های سینما نکرده‌اند و تمام بودجه دولتی را در بخش تولید هزینه کرده‌اند که خروجی آن ساخت فیلم‌ های نازل و فاقد استاندارد لازم بوده است که با این روند 50 سال دیگر هم دردی دوا نخواهد شد و من امیدوارم برای آینده صنعت سینما تصمیمات جدی ‌تر و دقیق تری گرفته شود.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 13 اسفند ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir