سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

فیلم های آمریکایی، آثار فرانسوی را کنار زدند!

بدشانسی سینمای فرانسه در سال 2013

بانی فیلم آنلاین: سینماهای فرانسه در حالی سال 2013 را به پایان رساندند که استقبال تماشاگران سینما از محصولات روی پرده، کاهش پیدا کرد. گزارش ‌های رسیده از این کشور بزرگ اروپایی، حکایت از افت 5 درصدی فروش بلیت سینماها می‌کند.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

تحلیلگران اقتصادی سینما در کنار اشاره به افت فروش بلیت سینماها، درباره یک نکته مهم دیگر هم صحبت می‌کنند. آنها می‌گویند میزان استقبال تماشاگران فرانسوی از تولیدات بومی هم در سال 2013 کاهش یافت و فیلم‌های فرانسوی در رقابت با محصولات هالیوودی، بازار فروش را از دست دادند. گزارش ‌های رسمی از این کشور اروپایی حکایت از آن می‌کند که بیش از 50 درصد از فروش جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه، اختصاص به فیلم‌های آمریکایی دارد و سهم محصولات فرانسوی، زیر 50 درصد است.

در گزارش ویژه نشریه اسکرین اینترنشنال آمده است که اهل فن و رسانه‌ های گروهی از این اتفاق به عنوان یک رویداد تلخ و غیر منتظره اسم می‌برند، که در عین حال کمیاب و منحصر به فرد هم بوده است، طبق آمارهای تأیید شده رسمی، در پانزده سال اخیر این اولین بار است که فیلم‌های فرانسوی دست بالا را در جدول گیشه نمایش ندارند و محصولات آمریکایی، در رتبه‌ ای بالاتر از آنها قرار می‌گیرند.

صنعت سینمای فرانسه همیشه از این نظر به خود می ‌بالید که در بین کشورهای اروپایی، تنها کشوری است که فیلم ‌هایش می‌توانند محصولات آمریکایی را شکست داده و به رتبه دوم جدول فروش گیشه نمایش بکشانند. در سال 2013 حدود 193 میلیون بلیت برای تماشای فیلم‌های سینمایی خریداری شد. این رقم در سال 2012 حدود 203 میلیون بود. برای افت پنج درصدی فروش بلیت در سینماهای فرانسه دلایل گوناگونی ارائه می‌شود و اظهارنظر‌های مختلف و متفاوتی به زبان آورده می‌شود. اما مرکز «نشنال سینما سنتز» (cnc) که گزارش فوق را منتشر کرده، نارضایتی خود را از وضعیت موجود پنهان نکرده است. به گفته مسئولان این مرکز، از سال 2009 به این طرف این اولین بار است که تعداد تقاضا برای تماشای فیلم در فرانسه به زیر 200 میلیون می‌رسد.

منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینمای فرانسه هم از سال 2013 به عنوان یک سال معمولی (که هیجان ویژه‌ ای را در دل خود نداشت) اسم می‌برند. سهم صنعت سینمای فرانسه از فروش جدول گیشه نمایش حدود 20 درصد بود. در حالی که این رقم در سال 2012 بالای 22 درصد بود. این نکته هر دو گروه اهالی صنعت سینمای فرانسه و منتقدان و تحلیلگران را به یک اندازه نگران کرده است.

فروش 20 درصدی محصولات فرانسوی، هیچ کس را راضی نکرده و افکار عمومی می‌گوید این رقم فروش نمی‌تواند بیان کننده سطح کیفی محصولات سینمایی کشور باشد، آنچه به شدت مورد توجه قرار گرفته و نگرانی عمومی را در سطح وسیعی دامن زده است، حضور تنها یک فیلم فرانسوی در جمع ده فیلم پرفروش سال 2013 سینماهای فرانسه است.

همه به این نکته اشاره می‌کنند که سال های قبل جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه، حداقل شاهد حضور 5 تا 6 محصول بومی بود. اما سال 2013 اوضاع تغییر کرد. تنها فیلم فرانسوی جدول گیشه نمایش سال 2013 این کشور، کمدی خانوادگی پروفسورهاست. این فیلم رتبه پنجم جدول گیشه نمایش را از آن خود کرد. حدود 4 میلیون نفر از این فیلم دیدن کردند. شرکت توزیع ‌کننده یو جی سی که آن را ماه آوریل در فرانسه اکران کرد، از موفقیت این فیلم خشنود است، ولی آن را برای کل سینمای فرانسه ناکافی می‌داند. مسئولان این شرکت می‌گویند باید حداقل نام چهار فیلم دیگر فرانسوی هم در کنار نام فیلم آنها قرار می‌گرفت.

پی بر فرانسیس مارتین لاوال کمدین سرشناس فرانسوی، بازیگر اصلی این کمدی خانوادگی است. کارگردانی فیلم را هم خود او انجام داده است. کریستین کلاویه دیگر کمدین مشهور فرانسوی هم نقش مقابل مارتین لاوال را در آن بازی می‌کند. فیلمنامه پروفسورها بر اساس یک قصه مصور معروف نوشته شده و حوادث آن در داخل یک دبیرستان در حال فروپاشی اتفاق می‌افتد. گروهی از معلم ‌های اخراجی و تبعیدی (که تخصص اصلی آن خرابکاری در امور آموزشی و تربیتی است) به این دبیرستان فرستاده می‌شوند، تا به اوضاع آن نظم و ترتیب تازه ‌ای بدهند! هدف اصلی این است که به دانش ‌آموزان دبیرستان کمک شود تا نمرات صفر خود را تبدیل به نمره‌ های قبولی کنند.

موفقیت تنها یک فیلم در جدول گیشه نمایش سال 2013 سینمای فرانسه در حالی باعث ناراحتی خاطر صنعت سینمای فرانسه و دوستدارانش شد، که در جدول گیشه نمایش سال 2012 نام سه فیلم فرانسوی به چشم می‌خورد.

آستریکس و اوبلیکس در بریتانیا (که به صورت سه بعدی ساخته شد)، هوبا! و سومین قسمت مجموعه فیلم لاورتیه سی‌ جی منس در سال 2012 توانستند تعداد بسیار زیادی از تماشاگران سینما را در فرانسه جذب خود کنند. بازار فیلم فرانسه در حالی در سال 2013 به کمی بالای 33 درصد کاهش پیدا کرد، که این رقم در سال 2012 بالای 40 درصد بود. در سال 2011 وضعیت بهتر از این بود و بازار فیلم‌ های فرانسوی 41 درصد کل فروش جدول گیشه نمایش را از آن خود کرد.

تحلیلگران اقتصادی سینما می‌‌گویند در یک دهه اخیر این نخستین بار است که یک فیلم فرانسوی کمتر از پنج میلیون بیننده دارد. از این نظر، آنها سال 2013 را سال کسادی و بی ‌رونقی سینمای فرانسه می‌دانند. محصولات آمریکایی حدود 54 درصد فروش جدول گیشه نمایش را به خود اختصاص دادند. کل فیلم‌های آمریکایی حدود 104 میلیون تماشاچی را به سمت خود کشید. فروش 54 درصدی محصولات آمریکایی، در نقطه مقابل فروش 42 درصدی سال 2012 است. در پانزده سال اخیر، این اولین بار است که فیلم‌ های آمریکایی بیش از 50 درصد رقم فروش سالانه جدول گیشه نمایش سینماهای فرانسه را از آن خود می‌کنند. فیلم‌های بقیه کشورهای جهان (به جز آمریکا و فرانسه) حدود 13 درصد فروش جدول گیشه را به خود اختصاص دادند. این رقم در سال 2011، 17 درصد بود.
انیمیشن کامپیوتری من نفرت ‌انگیز 2 با حدود 5/4 میلیون تماشاچی، درصدر جدول گیشه نمایش سال 2013 سینماهای فرانسه قرار گرفت.

برخی از رسانه ‌های گروهی فرانسه صدر‌نشینی این کمی اکشن خانوادگی را یک موفقیت برای سینمای فرانسه ارزیابی می‌کنند آنها می‌گویند این فیلم، محصول مشترک فرانسه و آمریکا به حساب می‌آید و نه یک فیلم هالیوودی. اشاره آنها به تولید بخش مهمی از این انیمیشن در استودیوی انیمیشن سازی فرانسوی ایلیومینشن مک گاف است. این استودیو در شهر پاریس مستقر است و کمک زیادی به کمپانی یونیور‌سال در امر تولید این انیمیشن پرطرفدار کرد.

دومین فیلم پر فروش سال سینمای فرانسه وسترن اکشن «جانگوی رها از بند» است. منتقدان فرانسوی این درام ضد نژاد‌پرستی را فیلمی ضد هالیوودی ارزیابی کرده‌اند، که در نقطه مقابل محصولات کارخانه رویاسازی است و تلاش دارد نگاه تازه و متفاوتی به موضوع بردگی سیاهان در آمریکای دوران جنگ داخلی بیندازد. کمی بیش از 4 میلیون تماشاچی در فرانسه به تماشای این فیلم نشستند. سومین قسمت اکشن ابرقهرمانانه و کمیک استریپی مرد آهنی، سومین فیلم موفق جدول گیشه با 4 میلیون تماشاچی است. این فیلم با فروش یک میلیارد و دویست میلیون دلاری در جهان، لقب پرفروش‌ترین فیلم سال آمریکا و گیشه بین ‌المللی را از آن خود کرد.

جاذبه / بی ‌وزنی آلفونسو کارون با اینکه در آخرین ماه سال 2013 به روی پرده سینماهای فرانسه رفت (و نمایش عمومی آن هنوز هم ادامه دارد) توانست خیلی سریع تبدیل به یکی از موفق ‌ترین محصولات جدول گیشه نمایش فرانسه شود. تا به حال حدود 4 میلیون تماشاچی آن را دیده‌اند و این رقم، طی روزها و هفته‌ های آینده بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل، اهل فن می‌گویند فیلم مشترک جرج کلونی و ساندرا بولاک در پایان زمان اکران عمومی‌ اش در فرانسه، تا ردیف دوم جدول گیشه نمایش هم بالا خواهد رفت.

پنج فیلم دیگر جدول ده فیلم پرفروش سال 2013 سینماهای فرانسه به شرح زیر هستند: 6) هابیت: ویرانی اسموگ (6/3 میلیون تماشاچی)، 7) یخ‌ زده (5/3 میلیون) 8) حالا تو مرا می‌‌بینی (9/2میلیون)، 9) سریع و آتشی 6 (6/2 میلیون)، 10) بازی‌ های هانگر! گرفتن آتش (8/2 میلیون) نمایش‌ عمومی فیلم‌های ردیف ششم، هفتم و دهم جدول هنوز در سینماهای فرانسه ادامه دارد و ممکن است وضعیت آنها در این جدول دستخوش تغییرات شود.
پرفروش ترین فیلم‌ سال 2012 سنیماهای فرانسه اسکای فال با 5/6 میلیون تماشاچی بود. جیمز کریگ در این فیلم، سومین نقش جیمز باندی خود را بازی کرد. قسمت چهارم مجموعه انیمیشن کامپیوتری عصر یخی هم با 6 میلیون تماشاچی در ردیف دوم قرار گرفت. در گزارش
cnc آمده است: «در سال 2013 ما شاهد نمایش یک فیلم پرقدرت نبودیم و یک فیلم پرفروش واقعی نداشتیم. بدون توجه به ملیت فیلم ‌ها، سال 2013 سال کم رونقی بود. واقعیت امر این است که هیچ از فیلم‌های سینمایی که در فرانسه به روی پرده رفتند، نتوانستند 5 میلیون تماشاچی را به داخل سالن سینماها بکشانند. در پانزده سال اخیر، ما مشابه چنین چیزی را نداشتیم.» در سال 2012 تعداد 13 فیلم سینمایی بیش از سه میلیون تماشاچی داشتند. این رقم در سال 2013 به هشت فیلم تقلیل پیدا کرد. منتقدان سینمایی و اهل فن در فرانسه و سال جدید میلادی را با این امید آغاز کردند که وضعیت نمایش و فروش فیلم‌های فرانسوی در جدول گیشه نمایش بهتر از سال 2013 باشد.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 03 اسفند ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir