سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

اهالي سينما اعتقاد دارند تركيب شوراي صنفي نمايش بايد تغيير كند

خداحافظي اتحاديه دو با شوراي صنفي

بانی فیلم آنلاین: با توجه به تغيير مديريت سينما و بازگشايي خانه سينما به نظر مي‌رسد كم كم نوبت به تغيير تركيب شوراي صنفي برسد.

با توجه به تغيير مديريت سينما و بازگشايي خانه سينما به نظر مي‌رسد كم كم نوبت به تغيير تركيب شوراي صنفي برسد. شورايي كه روزگاري نمايندگان خانه سينما در ايران حضور پررنگي داشتند و در دوران شمقدري حيات خلوت اتحاديه 2 شد. در خصوص عملكرد شوراي صنفي در سالهاي اخير حرف و حديث بسيار است و برخي اعتقاد دارند بسياري از مشكلات سينما در عملكرد افراطي برخي از اعضاي شوراي صنفي ريشه دارد. كساني كه حب و بغض‌ هاي شخصي خود را با مسائل صنفي آغشته كردند و تصميماتي گرفتند كه در نهايت دودش به چشم سينماي ايران رفت. «باني فيلم» چندي پيش گزارشي در خصوص عملكرد شوراي صنفي منتشر كرد كه خروجي ‌اش بر اساس اعلام نظر اهالي سينما لزوم تغيير تركيب اين شورا بود. حالا زمزمه ايجاد تغيير در تركيب شوراي صنفي جدي شده است. به خصوص اينكه كه حالا هم تكليف مديريت سينما با نصب مديران مياني مشخص شده و هم اينكه خانه سينما فعاليت خود را در پي گرفته است. به نظر مي‌رسد موسم خداحافظي اتحاديه 2 با شوراي صنفي فرا رسيده است.

سیروس الوند: شوراي صنفي نمايش را به خانه سينما بسپاريد
سیروس الوند تأكيد كرد خانه سينما در گذشته نيز شوراي صنفي نمايش را در دست داشته و امروز نيز از عهده اين وظيفه بر مي آيد. الوند به «باني فيلم» گفت: بهتر است مدیریت جدید شورای صنفی به خانه سینما سپرده شود. این وظیفه قبلاَ هم بر دوش این مرکز گذاشته شده بود. 4 نفر تهیه کننده، 4 نفر کارگردان و یک شخص از طرف وزارت ارشاد نیز در هیأت مدیره آن حضور داشت. رئیس شورا هم همیشه یک فرد کارگردان بوده است. در این دوران ها شورای صنفی نمایش به خوبی مدیریت شد و مشکلی به وجود نیامد. این موفقیت اجرایی دوباره هم می تواند به دست بیاید. وی افزود: خانه سینما به مدیریت شورای صنفی نمایش عادت دارد. هم سینمادار در شورا بوده و هم تهیه کننده. کارگردان ها هم هیچ نفع اقتصادی نداشته اند و همیشه به عنوان یک فرد بی طرف انجام وظیفه کرده اند و مورد پذیرش همه نیز قرار گرفته اند. بنابراین بهتر است مدیریت شورای صنفی نمایش برای چند سال آینده به خانه سینما واگذار شود.

امیرحسین علم الهدی: سینما می تواند اصلاً شورای صنفی نمایش نداشته باشد
امیرحسین علم الهدی با  اشاره به اینکه اگر شورایی در حوزه نمایش وجود داشته باشد، باید تنها نقش نظارتی داشته باشد، تأکید کرد حیات طبیعی توزیع و نمایش باید به این حوزه بازگردد.

علم الهدی به «بانی فیلم» گفت: اینکه شورای صنفی نمایش در دست اتحادیه تهیه کنندگان باشد یا خانه سینمایی ها، یک موضوع ثانویه است. اصل ماجرا این است که ما باید بررسی کنیم و ببینیم اصلاً به شورای صنفی نمایش نیاز داریم یا نداریم؟ در زمان مدیریت مرحوم سیف ا... داد، شورای صنفی نمایش شکل گرفت. شورایی که قرار بود وظایف دولت را به سمت حیات طبیعی توزیع و نمایش سوق دهد و در واقع حالت کاتالیزور داشته باشد تا قدرت به دست دفاتر پخش و سینمادارها برسد. به مرور زمان اما، شورای صنفی با توجه به جایگاهی که دارد، خودش توانست ابزار جلوگیری از توسعه حوزه توزیع و نمایش باشد.

وی افزود: در 5-4 سال گذشته، شورا نشان داد که خودش می تواند دولت دیگری در حوزه اصناف باشد. این در حالی بود که از عهده شناسایی بحران ها بر نمی آمد و نمی توانست راهکاری برای برون رفت از آن داشته باشد. این توانایی را نداشت که مشکلات مالکان فیلم را بر طرف کند. به همین دلیل فکر می کنم الان این بحث که خود شورا توسط چه گروهی مدیریت شود، یک جور آدرس غلط دادن است. شورای صنفی نمایش می تواند اصلاً در سینما وجود نداشته باشد. حیات طبیعی حوزه توزیع و نمایش باید به این سمت برود که بازار عرضه و تقاضا جان بگیرد. اگر هم بناست که شورایی فعال باشد، این شورا می تواند نقش نظارتی داشته باشد و مثلاً به حل مشکلاتی بپردازد که بین پخش کننده ها و سینماداران به وجود می آید. اگر می خواهیم حوزه توزیع و نمایش رقابتی بشود، چاره ای نداریم جز اینکه در ساختار شورا تجدید نظر داشته باشیم.

علم الهدی در پایان تأکید کرد: حوزه تولید باید بی ربط به حوزه توزیع و نمایش باشد. در این فضا هر کسی کارش را بلد باشد، باقی می ماند و هر کس به خوبی از عهده کارش بر نیاید، لاجرم کنار می رود.

محمدعلی طالبی: مديريت جريانات سينمايي بايد به دست هنرمندان باشد نه افرادي وابسته به دولت
محمدعلي طالبي خانه سينما را به سبب اينكه متشكل از هنرمندان مستقل است، مدير خوبي براي شوراي صنفي نمايش معرفي كرد.

طالبي به «باني فيلم» گفت: ماجراي تهيه كننده ها درباره شوراي صنفي نمايش، پيش از اين هم مطرح شده بود. امروز نمايش فيلم در سينماها مونوپل شده است و هر يك از تهيه‌كنندگان سينمايي را براي خود در اختيار دارند. هميشه پخش و نمايش در انحصار گروهي قرار داشته كه هنوز هم فعال هستند.  وي افزود: هر جرياني كه به سينما وارد مي‌شود، بايد مردمي باشد، نه دولتي. همچنين جريانات بايد توسط خود هنرمندان مديريت شود. فيلم ها بايد خارج از لابي گري ها روي پرده قرار بگيرند. من اعتقادي به كار كساني كه تا امروز شوراي صنفي نمايش را در دست داشته اند، ندارم. آنانكه تا امروز همه چيز را در اختيار گرفته بودند، بايد كناره گيري كنند، چون عملكرد صحيحي نداشتند. در شرايط امروز اعضاي خانه سينما به نحو مطلوب تري مي توانند نمايش فيلم را ساماندهي كنند. تا پيش از اين شاهد بوديم كه چطور همه چيز بين يك گروه خاص تقسيم مي شد. محمدعلي طالبي در پاسخ به اين سؤال كه آيا خانه سينما از عهده اين كار بر خواهد آمد، گفت: مگر آن گروهي كه تا امروز مسئوليت را بر عهده داشتند، چه كساني بودند؟ كساني كه حاشيه ها را بر متن كار ترجيح دادند و بهره مندي هاي خودشان بيش از هر چيز ديگري برايشان اهميت داشت. خانه سينما حتماً عملكرد موفق تري در زمينه مديريت شوراي صنفي خواهد داشت.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 20 آبان ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir