سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

اشرفی: هنوز درباره‌ تغییرات شورای صنفی صحبتی نشده است

بازگشت «شورای صنفی نمایش» به خانه سینما

بانی فیلم آنلاین: «شورای صنفی نمایش» که بر واژه‌ ی «صنفی» آن تأکید است در طی دو، سه سال اخیر با توجه به چالش‌ های به وجود آمده میان مسئولان خانه‌ سینما با مدیران دولتی وقت از تشکیلات صنفی خانه سینما جدا شد اما حالا با توجه به بازگشایی خانه‌ سینما باید دید آیا دوباره به این نهاد صنفی برمی‌گردد؟!

به گزارش ایسنا، اواخر سال ۸۹ و با اوج گیری اختلافات معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد با خانه سینما، امکان برگزاری این شورا پس از سالها از این تشکل صنفی سلب و به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران واگذار شد؛ اتحادیه‌ای که به عنوان صنف کارفرما از خانه سینما جدا شده بود و در میانه‌ اختلافات تیم معاونت سینمایی با هیات‌مدیره خانه سینما، دوباره سر پا شد. اواسط اسفند ماه ۸۹، سید علیرضا سجادپور یکی از مسئولان وقت وزارت ارشاد از تشکیل شورای صنفی جدید خبر داد و استارت بسیاری از اعتراضات زده شد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

آن زمان، فرهاد توحیدی به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما در این زمینه اظهار کرد: «مدیران سینما در کمال تأسف به سلسله اشتباهات خود ادامه می‌دهند و من به شخصه امیدوارم که دامنه تخریب فرهنگی ناشی از این اشتباهات در آینده قابل جبران باشد.»

شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما هم در بیانیه ضمن انتقاد شدید به شیوه اتخاذ شده در این زمینه، اعلام کرده بود: «تجربه حضور و تشکیل شورای صنفی نمایش در خانه سینما، موفقیت‌ هایی را به‌دنبال داشت که با شیوه‌ های جدیدی که خبرهای آن منتشر می‌شود، احتمال آسیب دیدن تولید و اکران قطعی به ‌نظر می‌رسد. متأسفانه برخی از مسئولان سینمایی با تصمیمات خلق‌ الساعه خود علاقه‌مند هستند سینمای ایران را با بحران‌ های مقطعی رو به ‌رو سازند. به‌ خصوص که این قبیل روش ‌ها، آن هم بدون کار‌شناسی قبلی می‌تواند امنیت حرفه ‌ای تهیه‌کنندگان را مورد هجمه قرار دهد.»

اما در هر صورت، شورای صنفی نمایش به اتحادیه تهیه‌کنندگان رفت و جلساتش در ۲ سال و نیم گذشته در آنجا برگزار شد؛ جلساتی که‌ گاه تصمیمات بیرون آمده از آنها با حواشی پررنگی رو به رو می‌شد.

شاید مهمترین حاشیه سه سال گذشته‌ این شورا، دخالت در چینش اکران نوروز (مخصوصاً برای اکران نوروز ۹۱) بود که باعث شد سینمای ایران یک سال با حواشی ریز و درشتی دست و پنجه نرم کند. در آن سال، این شورا ابتدا تعدادی از فیلم‌ ها را به بهانه «مناسب نبودن با فضای عید نوروز» کنار گذاشت و در ‌نهایت نیز با لیستی بحث انگیز وارد اکران نوروز شد؛ اکرانی که تنها یک هفته پس از آن به بحث اول تریبون نماز جمعه تهران، مشهد، قم و... تبدیل شد.

آن زمان اگرچه جواد شمقدری به عنوان معاون سینمایی وزیر ارشاد تلاش می‌کرد که اجازه پایین آمدن فیلم‌ها از روی پرده را ندهد اما اضافه شدن حوزه هنری (که بیشترین سهم در تملک سینمای شهرستانها را در اختیار دارد) به جمع معترضان، باعث شد وزارت ارشاد در این موضعش تنها بماند. پس از ایجاد این موج، ادارات ارشاد استانها یک به یک، دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» را از روی پرده پایین آورند، اما این پایان ماجرا نبود.

معاونت سینمایی که تازگی ‌ها به سازمان تبدیل شده بود، در وسط معرکه خود را تنها می‌دید. از سویی خود خانه سینما را به عنوان یک بازوی صنفی مخلوع الید کرده بود و از سوی دیگر حوزه هنری، ائمه جماعت و... نیز نسبت به عملکرد وزارت ارشاد در ساخت و نمایش فیلم‌های سینمایی انتقاد داشتند. در تمام این مدت که دو طرف (سازمان سینمایی در یک سو و حوزه هنری و بعضی از جریان ‌های اجتماعی در سوی دیگر)، علیه یکدیگر شمشیر می‌کشیدند، شورای صنفی نمایش از عملکرد خود دفاع کرده و بازی ‌های سیاسی را عامل تشدید تنش می‌دانست اما این آش آنقدر شور شد که جواد شمقدری هم چند ماه بعد درگفتگوهایی تأکید کرد که چینش شورای صنفی نمایش برای اکران نوروز ۹۱ مناسب نبود و در نتیجه توپ را نصفه و نیمه به زمین این شورا انداخت.

در هر صورت شورای صنفی نمایش در طول سه سال گذشته با انتقادات رو به رو بوده است؛ از سویی بسیاری این شورا را برآیند جریان کلی سینمای ایران نمی‌دانستند و از سوی دیگر قوانینی که هرچند یکبار توسط شورا وضع می‌شد مورد انتقاد بود. تحریم سینما «آزادی» و اکران فیلم ‌های نزدیکان این شورا در نزدیکترین زمان ممکن نیز از جمله حواشی آن بود.

البته دامنه اختلافات شورای صنفی نمایش تنها به حوزه هنری، خانه سینما و جمعی از سینماگران همسو با هیئت‌ مدیره خانه سینما محدود نشد چون این شورا در اواخر دولت دهم با مدیران وزارت ارشاد هم به مشکل خورد. به عنوان مثال، وقتی مهدی عظیمی میرآبادی – معاون فعالیت‌ های وقت سازمان سینمایی – برای حل اختلاف میان سازمان سینمایی و حوزه هنری، حواله فیلم‌هایی را به سینما «آزادی» داد (سینما «آزادی» آن زمان از سوی شورای صنفی نمایش تحریم شده بود و اجازه اکران فیلمی را نداشت)، شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در کمیته «نظارت و بازرسی صنفی ‌اش» نه تنها پرونده‌ای برای تخلف معاون جواد شمقدری باز کرده است بلکه می‌خواهد با دو تهیه‌کننده‌ ای که به این سینما فیلم داده‌اند هم برخورد کند!

اعلام این موضوع از سوی سخنگوی شورای صنفی نمایش باعث شد که مهدی عظیمی از جایگاه سازمانی خودش استفاده کرده (شورای صنفی زیر مجموعه معاونت فعالیت‌ های سازمان سینمایی تشکیل می‌شد) و به رییس شورا تذکر داد. او در نامه‌ ای تأکید کرده بود که تشکیل کمیته انضباطی از اختیارات این شورا نیست.

شورای صنفی نمایش از ترکیب نمایندگان انجمن سینماداران، کانون پخش کنندگان، صنف تهیه کنندگان و کانون کارگردانان تشکیل می‌شود. در طول سه سال گذشته و در زمان بسته بودن خانه سینما، تمامی این اعضاء به جز نمایندگان انجمن سینماداران از داخل اتحادیه تهیه‌کنندگان و یا از نزدیکان این تشکل صنفی و سازمان سینمایی وقت انتخاب می‌شدند.

حال پس از سه سال، خانه سینما مجدداً بازگشایی شده و صنوف فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. باید دید آیا «شورای صنفی نمایش» در جامعه صنفی تهیه‌کنندگان (یا همان اتحادیه تهیه‌کنندگان) باقی می‌ماند یا مجدداً به «جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما)» باز خواهد گشت.

اشرفی: هنوز درباره‌ تغییرات شورای صنفی نمایش صحبتی نشده است

محمدقاصد اشرفی درباره وضعیت شورای صنفی نمایش و حضور نمایندگان اصناف خانه سینما در این شورا گفت: فعلاً درباره تغییر در شورای صنفی نمایش هیچ صحبتی با ما نشده است و طبیعتاً تا زمانی که در این زمینه نکته‌ ای را رسماً اعلام نکنند، وضعیت همین‌ گونه ادامه خواهد داشت.

رئیس انجمن سینماداران که در شورای صنفی نمایش حاضر است، درباره حضور نماینده کانون کارگردانان در ترکیب شورای صنفی نمایش گفت: از اردیبهشت امسال و براساس احکامی که مسئولان سازمان سینمایی وقت صادر کرد،‌ آقای مسعود اطیابی به عنوان نماینده کانون کارگردانان در این شورا حضور داشته است اما طبیعتاً هر گونه تغییری بنا بر نظر سازمان سینمایی اتفاق می‌افتد که هنوز در این باره چیزی نگفته ‌اند.

اشرفی در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک مدیر سینما و فعال صنفی باسابقه نظرش درباره وضعیت شورای صنفی نمایش چیست؟ گفت: از 25 سال قبل تاکنون نظر من این است که شورای صنفی نمایش مانع پیشرفت سینما است و به آن نیازی نیست.

رئیس انجمن سینماداران توضیح داد: شورای صنفی باعث می‌شود تعدادی از فیلم ‌های غیر قابل اکران، نازل و بی‌محتوا برای نظم دادن به وضعیت نمایش به زور راهی پرده سینما شوند، همین موضوع باعث می‌شود اولاً سینمادار متضرر شود و ثانیاً اعتماد مخاطب نسبت به فیلم‌ های روی پرده از بین برود و همین وضعیتی که اکنون شاهدش هستید را باعث شود.

وی با تأکید بر اینکه عرضه و تقاضا باید به شکل طبیعی تنظیم شود، اظهار کرد:‌ اگر شورای صنفی نمایشی وجود نداشته باشد، عرضه و تقاضا، بازار را تنظیم خواهد کرد و بسیاری از فیلم‌ های ضعیف مهلت اکران پیدا نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تهیه‌کنندگان و فیلمسازان به دنبال بهتر کردن کیفیت آثارشان باشند نه مانند الان که خیلی از تهیه‌کنندگان چشم امیدشان برای جای گرفتن در میانه اکران به شورای صنفی است.

مدیر سینما «ماندانا» در پاسخ پرسشی درباره کارکرد شورای صنفی در آینده تصریح کرد: به نظرم شورای صنفی نمایش باید به یک دبیرخانه تبدیل شود که فقط بر اکران نظارت می‌کند و اختلافات فی ‌ما بین تهیه‌کننده، سینمادار و... را حل می‌کند. در واقع مقصودم این است که شورا نباید در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دخالت کند.

انجمن سینماداران ایران

اشرفی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد شورای صنفی نمایش در سه سال گذشته و همچنین تصمیماتی که باعث انتقاد سینماگران شده است، عنوان کرد: شورای صنفی در تمام دورانش از اشتباه مبرا نبوده است. شورا چه قبل و چه در حال حاضر تمام تلاشش این بوده که اکران درستی در سینما داشته باشیم، گرچه این اکران به فیلم‌ ها بستگی دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دخالت شورای صنفی نمایش در چینش فیلم ‌های اکران ‌های عید نوروز در سه سال گذشته اظهار کرد: گرچه شورا در اکران‌ ها دخالت ندارد اما وضعیت اکران نوروز کمی متفاوت است ضمن آنکه معاونت سینمایی هم همیشه درباره این اکران اظهار نظر می‌کند تا جایی که باید بگویم مخصوصاً سال گذشته سازمان سینمایی مستقیماً درباره اکران اظهار نظر کرد.

رئیس انجمن سینماداران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت ایجاد شده برای دفاتر پخش توسط کانون پخش‌ کنندگان و خسارت ‌هایی که ممکن است سینماداران از این بخش ببینند، اظهار کرد: سینماداران فعلاً در این زمینه هیچ نظری ندارند. معتقدم عرضه و تقاضای درست و بدون دخالت قطعاً می‌تواند همه چیز را بالانس کند و چنین محدودیتی را از بین ببرد.

مدیر سینما «ماندانا» درباره اینکه آیا این تصمیم غیرقانونی نیست، خاطرنشان کرد: تمام اصناف برای حفظ منافع اعضایشان قدرت تصمیم ‌گیری دارند. اصناف باید تلاش کنند عدالت بین بخش ‌های مختلف برقرار باشد تا اعضاء ضرر نکنند. البته این نکته را باید تأکید کنم که من اصلاً یک دفتر پخش مشخص را در کار نکردن دفاتر دیگر پخش خطاکار نمی ‌دانم چون آن یک دفتر عملکرد، سیاستگذاری و مطالعه درستی از حوزه کارش داشته و طبیعتاً در آن موفق شده است، حال اینکه بخواهیم جلوی یک واحد صنفی بخش خصوصی موفق را بگیریم به هیچ وجه درست نیست.

وی افزود: معتقدم به جای محدودیت برای فعالان، باید بخش‌ هایی که در بازار فعلی قادر به فعالیت نیستند را حمایت کنیم تا جایگاهشان ارتقا پیدا کند. به نظرم دولت باید در این بخش مانند سینماها کمی کمک کند تا پخش‌ های قوی ایجاد شود اما در هر صورت معتقدم با هیچ زوری نمی‌توان یک دفتر که نمی‌خواهد درست فعالیت کند را فعال کرد.

اشرفی تأکید کرد: در هر صورت به عنوان یک فعال فرهنگی که به مقوله اقتصادی سینما نیز توجه دارم، باید تأکید کنم که در هیچ صنفی نمی‌توان دید که یک فروشنده را محدود کنند و این کار و وضع چنین قوانینی در تجارت و بازار به هیچ وجه درست نیست.

رئیس انجمن سینماداران درباره آخرین وضعیت این صنف برای فعالیت مجدد در خانه سینما نیز گفت: حقیقت این است که ما تا الان در این زمینه بلاتکلیف هستیم. ما در دوره‌ های گذشته نه در انتخابات خانه سینمای 2 و نه در انتخابات خانه سینما شرکت نکردیم.

وی در این باره توضیح داد: سینماداران حق و حقوقی دارند که متأسفانه در دوران حضورشان در خانه سینما کوچکترین توجهی به آنها نشد. ما به عنوان صنف کارفرما که 50 درصد از سینمای کشور را در اختیار داریم، اعلام کرده ‌ایم که هر زمان جایگاهمان در خانه سینما مشخص شد، قطعاً در این تشکل صنفی با جدیت و پیگیرانه مشارکت خواهیم کرد.

محمدقاصد اشرفی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه خانه سینما در دوره جدید خود به انجمن سینماداران به عنوان یک صنف مهم توجه ویژه ‌ای کند به ایسنا گفت: من در این زمینه با آقای توحیدی (رئیس هیأت مدیره خانه سینما) نیز صحبت کردم و ایشان هم پذیرفتند که در حق سینماداران اجحاف شده و در خیلی از موارد جایگاه سینماداران مد نظر قرار گرفته نشده است.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 17 آبان ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir