سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

مازندراني‌ ها در حسرت نشستن بر صندلي سينما!

مازندران بايد 300 سالن سينما داشته باشد

باني فيلم آنلاين: سينما عملاً در اواخر قرن 19ميلادي وارد مازندران شد و نيروهاي نظامي آلمان و روس براي تبليغ اهداف خود و مديران شيلات بابلسر براي سرگرمي و رفاه کارکنان خويش نمايش فيلم را آغاز کردند. همراه با گسترش تکنولوژي توليد و نمايش فيلم، ساخت سينما در شهرهاي مختلف کشور از جمله شهرهاي مازندران آغاز شد. کم کم سينما به عنوان يک صنعت شناخته شد و سالن‌ هاي سينما به عنوان مکان عرضه فيلم به مخاطبان، از جايگاهي ارزنده در اين صنعت برخوردار شدند و فعاليت بيش از 40 سالن سينما در شهرهاي مازندران در دهه 50 شمسي، گواه بر اين سخن است.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

به گزارش هنر آنلاين، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، چالوس، چمستان، رامسر، ساري، فريدون کنار، قائمشهر، گلوگاه، محمودآباد، نکا، نوشهر، جويبار و خرم‌آباد تنکابن شهرهايي بودند که پس از ورود سينما به مازندران صاحب سينما شدند و تا سال 1357، صندلي‌ هاي سينما در اين شهرها پذيراي بسياري از علاقه‌مندان اين هنر بود.

پس از انقلاب اسلامي، با توجه به انقلاب فرهنگي صورت گرفته در کشور، بسياري از سينماهاي استان مازندران تعطيل شدند و تنها شهرهاي بابل، آمل، ساري، بهشهر، بابلسر، چالوس، تنکابن و رامسر داراي سينما و مابقي شهرهاي استان از داشتن اين مکان فرهنگي محروم شدند. در اين بين سينماهايي همچون؛ سينما آزادي، هجرت و مهتاب بهشهر، ايران ساري، فجر قائمشهر، استقلال و ارشاد بابل، پيوند فريدون کنار، استقلال محمودآباد، کوثر و شهرداري آمل، لاله نور، ارشاد چالوس، درياي سلمانشهر، فتح رامسر و يک سينما در جويبار تعطيل شده و حتي برخي از سينماها تغيير کاربري نيز داده‌اند.

مازندران بايد 300 سالن سينما داشته باشد

بر اساس استاندارد جهاني براي هر 10 هزار نفر جمعيت، يک سالن سينما تعريف مي‌شود. يعني مازندران بايد 300 سالن سينما داشته باشد.

اما صرف نظر از اين استاندارد جهاني، جمعيت سه ميليوني مازندران که در تعطيلات طول سال گاهي به 5 تا 8 ميليون نفر ثابت در روز هم مي‌رسد، فقط 10 سينما در اختيار دارد که با احتساب جمعيت ثابت و ساکن مازندران براي هر 300 هزار نفر يک سالن در نظر گرفته شده است.

از شرقي ‌ترين نقطه استان که رد شويم و به نکا مي‌رسيم، حد فاصل خيابان انقلاب، کوچه سجاديه، روزگاراني، سينمايي وجود داشت که به مردم خوراک فکري و فرهنگي مي‌داد و اينک به يک نانوايي تبديل شده که قوت روزانه مردم را تامين مي‌کند و جمعيت بيش از 114هزار نفري اين شهرستان مجبورند براي ديدن يک فيلم ساده يا به سينماهاي ساري يا ديگر شهرها روند.

وضعيت مرکز استان مازندران نيز تعريف چنداني ندارد و سينما سپهر ساري، ميزبان خيل مشتقاقاني است که براي ديدن فيلم از گوشه و کنار شهرستان و شهرهاي اطراف سفر مي‌کنند تا ساعتي را براي ديدن يک اثر فرهنگي صرف کنند.

از قائمشهري ‌هاي که آدرس سينما را بپرسيد، با تعجب نگاه مي‌کنند و مي‌فهمند که بچه اين شهر نيستيد، چرا اگر بوديد لااقل چنين پرسشي را طرح نمي‌کرديد. قائمشهري ‌ها سالهاست که لذت ديدن فيلم در سينما را به دل دارند و اما چه کنند که سينما ندارند. هرچه به شهرهاي غربي مازندران سفر مي‌کنيم، داغ داشتن سينما بر پيشاني اين مناطق بيشتر نقش مي‌بندد و نوشهري‌ ها هنوز حسرت به دل از دست دادن، سينماي کوچک قديمي خيابان بندر هستند که سالهاست ديگر نگاتيو و لابراتور آن جمع شده و اکنون مکان سينما بهسازي و تبديل شده است. سينما ارشاد چالوس نيز که روزگاري همپاي سينما جهان نمايش ميزبان علاقه‌مندان به هنر سينما بود، چند سالي است که از رده خارج شده و تبديل به مکاني مخروبه شده و گرد و غبار اکران مي‌کند. سهم شهرهاي تنکابن، سلمانشهر، رامسر، کلارآباد و عباس در غرب مازندران نيز تنها دو سالن سينماست که يک سالن آن غيرفعال است.

بررسي ‌ها نشان مي‌دهد که اکثر سينماهاي استان از لحاظ ساختمان و دستگاه ‌ها مستهلک شده‌اند و نياز به بازسازي دارند و اين در حالي است که در سال ‌هاي اخير 16 سينما در شهرهاي مختلف مازندران تخريب و يا تعطيل شده و جاي خود را به برج ها و پاساژها داده‌اند و تنها يک سينما به ظرفيت استان افزوده شده به طوري که یازده شهر ساحلي مازندران فاقد سينما است. از مجموع سينماي فعال استان مازندران 6 سينما تحت پوشش حوزه هنري استان واقع شده و برنامه بهسازي اين سينماهاي در دستور کار قرار گرفته است.

منبع خبر: بانی فیلم آنلاین
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 01 آبان ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir