سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

مشكل تازه كمبود پوزيتيو؛ سايه تحريم‌ها بر سر سينما

به دليل اختصاص نيافتن ارز مورد نياز اتفاق افتاد

سخنگوي شوراي صنفي چند روز پيش اعلام كرد ارشاد حواله پوزيتيو براي فيلم‌هاي در آستانه اكران را به موقع صادر نمي‌كند. اتفاقي كه باعث شد چهارشنبه هفته گذشته فيلم‌هايي كه در آستانه اكران قرار داشتند به دليل در اختيار نداشتن پوزيتيو و عدم امكان چاپ كپي نتوانند اكران عمومي شوند. به اين ترتيب سرگروه‌ ها به صورت آزاد اقدام به اكران فيلم‌هاي روي‌ پرده سينماها كردند و قدس فيلم «رسوايي» را اكران كرد و استقلال نيز فيلم «چه خوبه كه برگشتي» را روي پرده سينماها برد. سخنگوي شوراي صنفي در انتقاد از وزارت ارشاد مديريت فارابي را نيز بي ‌نصيب نگذاشت و گفت: فارابي مي‌خواهد مديريت بي‌ قاعده و بي‌برنامه و بدون توجيه مناسب را روي اعطاي پوزيتيو اعمال كند.

ضمن اينكه عزت‌ا... عليزاده معاون پيشتيباني و توليد سازمان سينمايي نيز با تأييد كمبود پوزيتيو به اين نكته اشاره كرد كه پوزيتيو با ارز آزاد خريداري و با سوبسيد در اختيار صاحبان فيلم‌ها قرار مي‌گيرد. تحريم ‌هاي غرب و عدم تخصيص ارز از جمله دلايلي بود كه اين مقام مسؤول به عنوان دلايل كمبود پوزيتيو مطرح كرد. در اين رابطه با قائم مقام مديرعامل بنياد سينمايي فارابي، سخنگوي سازمان سينمايي و تعدادي از صاحبان فيلم‌ها و پخش‌كنندگان گفتگو كرده‌ايم كه متن آن را پيش‌ رو داريد.

پوزيتيو همچنان با سوبسيد به سينماگران داده مي‌شود

حسن نجاريان - قائم مقام بنياد سينمايي فارابي- در اين خصوص به «باني فيلم»  گفت: اين ماجرا بسيار پيچيده است. سالهاست كه تأمين پوزيتيو و نگاتيو در ايران توسط فارابي انجام مي‌شود، در 3-2 سال اخير هم اساساً هيچ اتفاق ويژه‌اي نيفتاده. يعني هميشه احياناً يا در نوبت بودند يا سر و صدايي به خاطر وجود نگاتيو ويژه‌اي كه فيلمبردار‌ها مي‌خواستند و در دسترس نبود و... وجود داشت. فارابي كاري كرد كه در اين 3-2 سال حتي فيلمبردارها مي‌توانستند نگاتيوي كه مي‌خواهند را با حساسيت‌ هاي مختلف انتخاب كنند. به عبارت ديگر مديريت بسيار خوبي حاكم بود و مسائل در حال پيشروي بود. بالاخره نمي‌گويم تحريم‌ها تأثير مستقيم بر اين داستان داشته ولي يكي از دلايل اين مسئله بود. نبود بودجه، عدم توانايي در جابجايي پول و گاهي عدم پذيرش سفارش از طرف توليدكننده و... همگي دست به دست هم دادند و اين مسئله را به وجود آوردند.  وي ادامه داد: ما پارسال در جشنواره مبحث ديجيتال شدن سينماها را مطرح كرديم و در حال حاضر هم اين كار را ادمه مي‌دهيم. فارابي در ارتباط با اكران كاري انجام نمي‌دهد ولي شركت «توسعه و تجهيز» چون پوزيتيو را تأمين مي‌كند و در زمينه اكران و تجهيز سالن‌ها هم اقداماتي انجام مي‌دهد (كه البته بخشي از آن در فارابي است) مديريت را طوري انجام داد كه نبود يا مشكل پوزيتيو به تأخير بيفتد ولي بالاخره مسئله‌اي است كه خودش را نشان خواهد داد. ضمن اينكه بعضي از شركت‌ هاي توليدكننده پوزيتيو جهانی هم به خاطر كمبود سفارش‌ ها تعطيل كرده‌اند. به عنوان مثال شركت «آگفا» كه در حال انجام آخرين توليدات خودش به شكل پوزيتيو است. علاوه بر اين مسئله، ما در يك زمان اندك نمي‌توانيم تمام سالن‌ هايمان را تبديل به ديجيتال كنيم ولي در نهايت تمام تلاشمان بر اين بوده كه اولاً نمود اين مشكل به تأخير بيفتد. ثانياً تا جايي كه امكان دارد كاري كنيم كه اين مسئله حل شود و تبديل به يك بحران تازه در سينما نشود. چون اين سينما نياز به آرامش دارد نه يك بحران جديد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

حقيقتاً ما دنبال اين بوديم كه اين مسئله حل شود ولي بخش اعظمش دست ما نيست و به مسائل مالي و گران شدن ارز برمي‌گردد. در 4-3 سال گذشته با وجود گران شدن ارز (در حد 5 برابر) ما همچنان نگاتيو و پوزيتيو مي‌خريديم. متأسفانه در اولويت‌ هاي دادن ارز، پوزيتيوو نگاتيو جزو اولويت‌هاي نهم و دهم بوده. يعني اصلاً به آن توجه نشده و مسئله‌اي كه ما مي‌گوييم خوراك فرهنگي مردم است و بايد بيشتر به آن توجه مي‌شد در اولويت‌ هاي نهم و دهم بود كه حتي ارز مبادله‌ اي هم به آن تخصيص داده نشد و ما براي تهيه ‌اش هميشه از ارز آزاد استفاده كرديم ولي ما در اين چند سال يك ريال پزیتیو و نگاتیو را گران نكرديم. اين در حالي است كه شايد تنها كالايي است كه سوبسيد واقعي مي‌دهد. به خاطر اينكه عقيده داريم كه بايد در كالاي فرهنگي سوبسيد بدهيم و با توجه به گران شدن 5 برابري ارز ما يك ريال پوزيتيو و نگاتيو را گران نكرديم.

كمبود پوزيتيو به تحريم بر مي‌گردد

سعيد رجبي فروتن - سخنگوي سازمان سينمايي - نيز ضمن بيان اين مطلب كه تمام اين ماجرا به تحريم بر مي‌گردد، به «باني فيلم»  گفت: چون هزينه ‌ها بايد ارزي پرداخت شود، به خاطر تحريم سيستم‌ هاي بانكي و يافتن يكسري راه هايي كه اين تحريم را دور بزند، قطعاً زمانبر است. هم زمان زيادي را به خود اختصاص مي‌دهد، هم ممكن است هزينه ‌ها را مضاعف مي‌كند و اين عوامل كمي دسترسي آسان ما را كه پيش از اين فراهم آمده بود با مشكل مواجه كرده، مضافاً اينكه كارخانجاتي هم كه در بحث توليد پوزيتيوو نگاتيو فعاليت مي‌كردند، با توجه به فرآيند ديجيتالي از تعداد خطوط توليدشان كاسته شده، اگر اينها را به اضافه مشكل اساسي كه به آن اشاره كردم كنيم، به اين مهم مي‌رسيم كه چقدر اوضاع سخت و پيچيده شده است.

وي افزود: به هر حال پخش صنعتي، تجاري و... همين مشكل را دارند. در واقع همان مقدار ارزي كه با نرخ آزاد در اختيار قرار مي‌گيرد تا تبديل به نگاتيو شود و محموله به ايران برسد، خودش داستان جداگانه‌اي دارد.

علی سرتیپی: متأسفانه در ديجيتال شدن سينماها در جا زديم 

علي سرتيپي - پخش كننده فيلم «گذشته» - نيز به «باني فيلم» گفت: اميدوارم «گذشته» فرهادي اين هفته به اكران عمومي برسد. به هر حال ما شرايط فارابي و نبودن بودجه و دلار آزاد، تحريم و... را درك مي‌كنيم، اما متأسفانه يكسري ناهماهنگي در ديجيتال كردن سينماها وجود دارد. «سينما شهر» در حال انجام اين كار بود و خوب هم داشت جلو مي‌رفت، اما متأسفانه چندگانگي كه به وجود آمد و البته نداشتن متولي موجب شد تا در قضيه ديجيتال شدن در جا بزنيم و به مشكل بر بخوريم.

خوشبختانه فیلم «خود زني» مشكل پوزيتيو ندارد 

احمد كاوري كه فيلم «خودزني» را در آستانه اكران دارد، در گفتگو با باني فيلم بيان داشت: ما تمام كپي‌ هايمان را انجام داديم و پزيتيوهايمان را داريم. به هر حال يكسري از سينماها ديجيتال شده و اصلاً نيازي به پوزيتيو نداريم و با همان روشي كه در جشنواره داشتند مي‌توانند فيلم‌ها را در سينما پخش كنند ولي در نهايت «خود زني» هيچ مشكلي از اين بابت ندارد و اين هفته به اكران عمومي مي‌رسد.

مهرداد فرید: دست همه دوستان درد نكند!

مهرداد فريد كه فيلم «بي‌تابي بيتا» را در آستانه اكران دارد، به «باني فيلم»  گفت: با وجود صحبت‌ هايي كه پيرامون كمبود پوزيتيو وجود دارد، اما آقاي اسماعيلي (پخش كننده فيلم) من را مطمئن كردند كه حتماً اين فيلم به نمايش در مي‌آيد. متأسفانه اين عدم اطمينان كه نه تنها گريبانگير فيلم من، بلكه گريبانگير اكثر فيلم‌ هاست، حاكي از عدم برنامه‌ ريزي صحيح در حوزه مديريت سينماست. در سينماهاي دنيا ( به خصوص هاليوود) وقتي فيلمي توليد مي‌شود، زمان و تعداد سينماهاي نمايش دهنده آن از يكسال جلوتر كاملاً مشخص مي‌شود ولي متأسفانه الان كه در ابتداي هفته هستيم من به عنوان صاحب فيلم خبر ندارم كه فيلمم چهارشنبه به نمايش در مي‌آيد يا نه! يا اگر به نمايش در مي‌آيد در چه سينماهايي! ما از دو هفته پيش قراردادها را به سالن‌ هاي سينما فرستاديم ولي هنوز امضا شده برنگشته. در واقع هنوز تعداد سينماها هم برايمان محرز نيست! اينها همگي نشان دهنده عملكرد مديريت سينماست. آفرين به مديران سينمايي كه اينقدر خوب و دقيق تمام مسائل را براي صاحبان فيلم معين مي‌كنند و ما با خيال راحت فيلم‌هايمان را به نمايش مي‌گذاريم! دستشان درد نكند! خسته هم نباشند!

منبع خبر: باني ‌فيلم آنلاين  |نویسنده: ساناز قنبري
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 26 خرداد ماه 1392

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir