سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

انجمن سینماداران ایران اعلام کرد:

تعطيلي سينماهاي كشور تا 2 هفته ديگر!


انجمن سينماداران با ارسال نامه اي به شوراي صنفي، افزايش سرسام آور هزينه‌ها، ريزش شديد مخاطب و ناتواني در پرداخت عوارض و ماليات را از جمله دلايل تعطيلي ناگزير سينماها دانسته است.

گروه سينماي ايران- بحران اكران سينماها كه از ابتداي سال 90 با تهاجم نهادهايي چون حوزه هنري شدت گرفته در نهايت وضع را به جايي رساند كه سينماداران ديروز اعلام كردند ديگر نمي توانند سالن هاي سينما را باز نگه دارند. نامه اي كه انجمن سينماداران براي شوراي صنفي ارسال كرده و در آن به تشريح دلايل تعطيلي سينماها تا 2 هفته ديگر اشاره شده با استقبال سخنگوي اين شورا مواجه شده است؛ شورايي كه مدتي است مواضع انتقادي نسبت به مديريت دولتي سينما اتخاذ مي‌كند و حالا نيز با سينماداران براي تعطيلي سينماها همراهي كرده است. جالب اينكه عليرضا سجادپور مرد هميشه اميدوار سينماي ايران، اعلام كرده مشكل سينماداران به زودي حل خواهد شد. هشدار انجمن سينماداران نسبت به شرايط نامطلوب سالن ها را مي توان به وضعيت كلي سينما نيز تعميم داد كه در همه اركانش دچار بحران و نابساماني شده است.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

انجمن سینماداران ایران با امضای نامه‌ای که برای شورای صنفی نمایش ارسال شده است، رسماً اعلام کرده که دیگر توانایی پرداخت هزینه ‌های جاری سالن ‌های سینمایی را ندارد.متن این نامه بدین شرح است:

در مورخ 23 آبان 91 با حضور در مجلس انجمن سینماداران ایران، همگی ما سینماداران تهران و شهرستان اعلام می داریم با توجه به کاهش و بحران شدید ریزش مخاطب و عدم اکران فیلم‌ های مناسب و هزینه ‌های جاری سرسام آور، نگهداری سالن‌ های سینما و اکران فیلم از اوایل سال جاری با وضعیت بحرانی و شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌ایم که متعاقب آن دیگر توان ادامه این شرایط را نداریم و از این تاریخ به بعد انعقاد قرارداد با کلیه دفاتر پخش از اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌ های غیر منصفانه که تحمیل شده به سینماها معذوریم و چنانچه تا مدت 15 روز تدابیر و تصمیماتی جهت رفع مشکلات عدیده که گریبانگیر سینماداران شده؛ اتخاذ نگردد، ناچاراً کل سینماهای کشور به خصوص سینماهای بخش خصوصی یکجا تعطیل خواهند شد.

این نامه در تاریخ 28 آبان 91 به دبیرخانه شورای صنفی نمایش رسیده و درجلسه 6 آذر 91 مطرح شده است. همچنین نامه به امضای جمعی از مدیران سالن ‌های سینمایی در تهران و شهرستانها رسیده اما مدیران سالن‌ های سینمایی حوزه هنری از امضای آن امتناع کردند.

مرتضي شايسته: از بيانيه انجمن سينماداران اعلام حمايت مي‌كنيم
مرتضي شايسته نيز ضمن اعلام حمايت از بيانيه انجمن سينماداران به «باني فيلم» گفت: در حال حاضر شرايط به گونه اي شده كه سينمادارها در مورد هزينه ماليات، آب، برق، تلفن و حتي پرداخت حقوق پرسنلشان هم با مشكل مواجه شده‌اند. البته چندين سال است كه با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي‌كنند ولي اخيراً ديگر حاد شده است. در واقع يكي از مهمترين دلايل به وجود آمدن اين مشكل اين است كه فيلم هايي كه اكران مي‌شود به دليل عدم جذابيت و تنوع مخاطبي را جذب سالن هاي نمايش نمي كند. در حقيقت درآمد حاصل از فروش فيلم‌ها به قدري پايين است كه جوابگوي هزينه سالن هاي نمايش نيست. بنابراين از نظر من اين بيانيه بسيار خوب و بجا بوده و خيلي زودتر از اينها بايد همچين اقداماتي مي‌شد و ما نيز به عنوان عضوي از كانون پخش كنندگان و جامعه صنفي تهيه كنندگان از آن اعلام حمايت مي‌كنيم.

شايسته در ادامه افزود: اين مشكلي است كه ما نيز به نوعي درگيرش هستيم. ما هم به عنوان تهيه كننده و پخش كننده در مورد هزينه ها به قدري نقصان داريم كه متأسفانه دفاترمان را هم دچار نابساماني كرده است. لذا به عقيده من بايد هرچه زودتر مسئولان امور سينمايي اقدامات لازم را انجام دهند. از آنجا كه فيلم هاي سينمايي كه در حال گرفتن پروانه ساخت هستند اكثراً هيچ كششي براي مردم ندارند مي‌توان عكس العمل مخاطبان را در موردشان پيش بيني كرد! با صراحت كامل مي‌گويم فيلم هايي كه بنياد فارابي، حوزه هنري و... مي‌سازند فيلم هايي نيستند كه مخاطب پسند باشند و اصلاً بيننده ندارند و در نتيجه سالن هاي سينما رو به نابودي خواهد رفت.
وي در خاتمه افزود: بايد يك تجديد نظر اساسي در پروانه ساخت‌ها، پروانه نمايش‌ها و... شود. در شرايط كنوني شوراي صنفي چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟! اگر تصميم به اكران مثلاً 5 فيلم بگيرد 4 تاي آنها قابل نمايش نيست!! متأسفانه شرايط به گونه اي است كه سينمادارها، پخش كننده ها و... همگي احساس خطر مي‌كنند.

از ورشکسته، مالیات و عوارض نمي‌گیرند
رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران با تشریح دلایل کاهش مخاطب سینمای ایران گفت: در این شرایط رکود از دولت و شهرداری انتظار می‌رود که از سالن ‌های سینمایی در آستانه ورشکستگی، مالیات و عوارض نگیرند. ضمن آنکه مگر ظرفیت سینمای کشور، نمایش چند فیلم در سال است که ما برای تولید 100 فیلم سینمایی خوشحال باشیم؟

محمدقاصد اشرفی در گفتگویی با ایسنا درباره علل افت مخاطب در سینمای ایران بیان کرد: معتقدم وضعیت اقتصادی مردم و وضعیتی که اکنون با توجه به تورم‌ ها برای آنها ایجاد شده یکی از علل اصلی ریزش مخاطب است. نکته اینجاست که وقتی افراد گرفتار زندگی روزمره ‌شان هستند و در تأمین معاش دچار مشکلاتی می‌شوند، طبیعتاً بحث‌های سرگرمی در اولویت قرار ندارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی دیگر از علل افت مخاطب، کیفیت نامناسب بسیاری فیلم‌هاست. وقتی یک فیلم با ساختار و کیفیت مناسب وضعیت اجتماع و روزمره مردم را به تصویر می‌کشد طبیعتاً آنها به دیدن فیلم راغب ‌تر هستند اما وقتی سوژه جذاب نیست و کسی آن را درک نمی‌کند نباید انتظار داشته باشیم یک خانواده با این هزینه ‌های بسیار زیاد دو ساعت از وقتش را برای دیدن فیلمی بگذارد که انتظارش را بر آورده نمی‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران سپس به اکران چند فیلم ضعیف اشاره و عنوان کرد: وقتی چند فیلم ضعیف پشت سر هم اکران می‌شوند این امر روی ذهن مخاطب اثر می‌گذارد و چنین گزاره‌ای در ذهنش شکل می‌گیرد که «پس حتماً همه فیلم ‌ها ضعیف هستند». همین امر باعث افت مخاطب می‌شود. البته این را هم باید بگویم فیلم‌هایی که اکنون بر روی اکران هستند، فیلم‌هایی هستند اگر مخاطب به سینما برود با دیدن آنها راضی می‌شود اما متأسفانه شرایط به نوعی است که مردم کمتر به سینما می‌روند.

مدیر سینما ماندانا در بخش دیگری از سخنانش قاچاق محصولات سینمایی را هم در کاهش مخاطب سینمای ایران بسیار موثر دانست و گفت: سریال ‌ها و سی ‌دی ‌های قاچاق مسأله‌ای مهمی هستند که اکنون به سینما ضربه می‌زنند و در حال کشیدن آن به ورطه ورشکستگی است.

اشرفی یادآور شد: وقتی این همه سریال و سی ‌دی فیلم قاچاق به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد مخاطبان سردرگم شده و کمتر از فیلم‌ها استقبال می‌کنند. مخاطبی که در گذشته از سینما استقبال می‌کرد اکنون با توجه به آنچه که در ذهنش شکل گرفته و مسائلی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کند ترجیح می‌دهد با مبلغ خیلی کمتر سی ‌دی قاچاق را بخرد و آن را با افراد مختلف به اشتراک بگذارد. وی در بخش دیگری از سخنانش پس از تشریح دلایل افت مخاطب سینمای ایران به افزایش مشکلات سینماها توسط دولت، شهرداری و... انتقاد کرد و گفت: یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد که دولت (به مفهوم عام آن) هیچ قدمی برای باز نگه‌ داشتن سالن‌ های سینمایی برنمی‌دارد. ما اکنون با بحران مخاطب و طبیعتاً فروش مواجه ‌ایم اما در همین شرایط دولت (سازمان مالیاتی، شهرداری و...) از ما مالیات و عوارض می‌گیرند؛ آن هم با مد نظر قرار دادن فروش ناخالص، این در حالی است که کل فروش به ما نمی‌رسد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد، شهرداری، دولت، مجلس و... علیرغم نامه ‌نگاری ‌هایی که با آنها شده، توجهی به ما نمی‌کنند و فقط پیگیر هستند، ببینند چه فیلمی ساخته می‌شود و یا چه فیلمی به نمایش در می‌آید اما کسی به این فکر نیست که این فیلم‌ های ساخته شده باید کجا نمایش داده شود!

مدیر پردیس سینمایی ماندانا در این بخش از سخنانش از دولت و وزارت ارشاد درخواست کمک کرده و تصریح کرد: ما سینماداران خواهان این هستیم که به سالن ‌های سینما حداقل در بخش نمایش کمک شود و بخشی از یارانه تولید فیلم‌ها به نمایش آنها اختصاص یابد. اگر این کار را نمی‌کنند حداقل دولت از ما مالیات و شهرداری عوارض نگیرد تا بتوانیم روی پایمان بایستیم.

محمدقاصد اشرفی در پایان سخنانش با خطاب قرار دادن مدیریت دولتی سینمای ایران به تولید 100 فیلم در هر سال اشاره و دوباره تأکید کرد: مگر ظرفیت سینمای کشور، نمایش چند فیلم در سال است که ما برای تولید 100 فیلم سینمایی خوشحال باشیم؟ طبیعی است که وقتی 100 فیلم ساخته شد کمتر به کیفیت فکر کنیم. ظرفیت سینمای ما نمایش این تعداد فیلم نیست. به جای اینکه بالا بردن تعداد تولید برای ما مهم باشد باید به فکر کیفیت فیلم‌ها و در کنار آن تجهیز، نوسازی یا ساخت سالن‌ ها توجه داشته باشیم.

تهدید به تعطیلی سینماها توسط شورای صنفی نمایش
حبیب کاوش اعلام کرد: حواله جدیدی برای سینماها صادر نمی‌شود تا فکری به حال وضعیت بد سینما شود. سخنگوی شورای صنفی نمایش بعد از جلسه‌ اخیر شورای صنفی نمایش با اشاره به نامه‌ انجمن سینماداران اظهار کرد: در این نامه که به وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش ارسال شده مشکلات آنها در خصوص عدم تأمین هزینه‌ های جاریشان آمده است و اعلام کرده‌اند امکان نمایش فیلم ‌ها را ندارند.
وی افزود: شورای صنفی نمایش با دادن حق به آنها تصمیم گرفت بعد از پایان اکران فیلم‌های جدیدی که نمایششان از چهارشنبه آغاز می‌شود، حواله اکران فیلم جدیدی را صادر نکنند تا کمیسیون فرهنگی مجلس و یا دولت فکری به حال مشکلات مزمن سینماها بکند. کاوش با تأکید بر اینکه در غیر این صورت سینماها از دو هفته آینده تعطیل خواهند شد‌، تأکید کرد: این شامل جشنواره فیلم فجر هم خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه به دلیل اتفاقاتی که از ابتدای امسال افتاده است تماشاگر رغبتی برای رفتن به سینما ندارد و سینما دچار آشفتگی شده است که باید سریعاً فکری به حال آن شود. کاوش همچنین درباره جلسه‌ پنجشنبه گذشته اتحادیه تهیه کنندگان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان قول‌هایی داده‌اند که قرار است در این هفته جلسه ‌دیگری داشته باشیم و امیدوارم مشکلات حل شود.

اين در حالي است كه معاون امور فعالیت های رئیس سازمان سینمایی ابراز اميدواري كرد مشکلات سینماداران به زودی بر طرف شود. سیدعلیرضا سجادپور در گفتگو با ایرنا درباره تصمیمات امروز شورای صنفی نمایش فیلم و نامه انجمن سینماداران به این شورا گفت: بررسی مسائل پیش روی سینماداران در دستور کار قرار دارد و به حتم با تعامل موثر مالکان سالن های نمایش فیلم، تلاش می شود که مشکلات این بخش برطرف شود.

معاون سازمان سینمایی یادآور شد: بخشی از معضلات پیش روی سینماداران مشکلاتی است که جامعه امروز با آن سر و کار دارد و ما با برنامه ریزی های انجام شده تلاش می کنیم این معضلات برطرف شود. سجادپور تأکید کرد: برای حل مشکلات کنونی سینماداران نیازمند تعامل بوده و برنامه هایی را نیز در زمینه حمایت از سینماداران اجرا کردیم. معاون امور فعالیت های رئیس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد که با انجام حمایت های جدید، مشکلات سینماداران به زودی برطرف شود و به حتم سینماها در معرض تعطیلی قرار نمی گیرند.

منبع خبر: روزنامه سینمایی «بانی فیلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 07 آذر ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir