سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

دومين نامه سرگشاده حسين فرحبخش به آيت الله خاتمي امام جمعه موقت تهران

نامه تند و تيز و طوفاني محمد حسين فرحبخش به احمد خاتمي

در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران دوباره به مسئله سینمای ایران ورود کرده اید و باز فیلم ساخته اینجانب «زندگی خصوصی» را نواخته و در پاسخ نامه سرگشاده ای که مدتی پیش برایتان نوشتم هم جملاتی بیان فرموده‌اید، ابتدا بگویم برایم جالب بود که شما چنان غرق در تسویه حساب ‌های سیاسی خود هستید که تاب نیاوردید مطابق نوبتتان به نماز جمعه بیایید و به حملاتتان علیه سینمای ایران ادامه دهید، بنابراین برخلاف روال معمول به فاصله یک هفته برای بار دوم، تریبون مقدس نماز جمعه را در اختیار گرفتید تا به بهانه سینمای ایران اهداف سیاسی خاص خودتان را پیش ببرید.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

شما در همان ابتدا با استناد به حرف افراد مبهمی حکم صادر کرده‌اید که: وضعیت سینمای ما خوب نیست. و من می‌خواهم به عنوان سینماگری که بیش از سی سال است با چم و خم این سینما آشنایم به شما بگویم اگر شما بگذارید، حال و روز این سینما خوب و مناسب است به شرطی که حال این سینما و دست‌اندر کاران مخلص آن را با جوسازی‌های مختلف آن هم از طریق تریبون مقدس نماز جمعه خراب نکنید، شما کافی است صادقانه از سینماگران ایرانی نظر بخواهید تا دریابید دیدگاه های دگم و نگاه تند و منفی شما، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم طرفدار و موافق ندارد. مشکل سینمای ایران همین تنگ‌ نظری‌ها و فرا قانونی عمل کردن و سیاسی کاری ‌هاست... شما را به خدا دست از سر این سینمای مظلوم بردارید آن را با سیاست قاطی نکنید.

شما به عنوان یک مجتهد مدعی هستید برای هر خطبه بیش از چهل ساعت تحقیق و مطالعه می کنید، اما فراموش کرده‌اید یکی از اصول اولیه اجتهاد احاطه بر کلام و معنای کلمات است، پس فقط کافی بود به جای مصادره به مطلوب مفاهیم، ابتدا سری به یک کتاب فرهنگ لغات می زدید و با معنا و مفهوم کلمه «مستهجن» آشنا می‌شدید، بعد آن را به کار می‌بردید، من برخلاف نظر شما با قاطعیت می‌گویم در سینمای بعد از انقلاب هرگز فیلم مستهجن نداشته‌ایم. ما اهالی سینما فرزندان مطیع ولایتیم و بیش از شما دل نگران مبارزه با ابتذال در عرصه هنر و سینما، بسیاری از سینماگران ایرانی از جمله خود بنده اصلاً اگر نظام اسلامی برپا نمی‌شد و بساط سینمای فاسد زمان طاغوت را بر نمی‌چید وارد کار فیلمسازی نمی‌شدیم.

سئوال اصلی من این است که شما بر کدام مبنا احساس می کنید از جانب مردم نیابت دارید در همه چیز دخالت کنید و چرا خود را و عقاید خود و رفقایتان را ملاک و به جای رأی و نظر مردم جا می زنید، شما که در حلقه تنگ اطرافیان گرفتارید، گمان نکنید از نظر مردم باخبرید، مردم آن گروه 140 یا 150 نفری نیستند که، نه از حب علی، بلکه از بغض معاویه به خیابان ‌ها لشکرکشی می‌کنند، نظر واقعی مردم را باید از مردم واقعی شنید و در مورد فیلم «زندگی خصوصی» استقبال مردم نشانگر تأییدشان است و کافی است مقابل سینماهای نمایش دهنده بروید تا متوجه شوید چگونه با فیلم  ارتباط برقرار کرده‌اند و احساس می‌کنند این فیلم است که دارد حرف دلشان را می زند، نه شما در خطبه‌هایتان.... و ای کاش حداقل شرط عدالت را رعایت می‌کردید و خودتان فیلم را می‌دید تا بتوانید بی ‌واسطه درباره ‌اش قضاوت کنید نه براساس گزارشات عده ای افراد مغرض، فاسد و معلوم الحال. اگر حضرتعالی مدعی شناخت مردم از طریق شرکت در نماز جمعه یا منبر رفتن در مسجد سیدعزیز الله بازار و جاهای دیگر هستید باید بگویم شما محاصره شده در حلقه یاران محدود و محافظانتان کمترین امکان ارتباط با مردم را هم از خود دریغ کرده‌اید وگرنه متوجه می شدید مردم متدین واقعی، شما و افکار و عقایدتان را قبول ندارند و حتی با آنها 180 درجه مخالفند.

شمایی که مدعی شده اید اینجا نظام جمهوری اسلامی  است و سینما و هنرش هم باید بوی جمهوری اسلامی بدهد، آیا خودتان شان جایگاهِ سمت مقدستان را در حد شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و آبروی ولایت حفظ کرده‌اید؟ من صادقانه می‌گویم چنین نیست.

آقای خاتمی

به چهره خود در یکی از برنامه‌ های سیما یا بازپخش خطبه‌ ها خوب دقیق شوید. آیا این صورتِ عبوس و خشمگین و این لحن تند و تلخ و پرخاشگر سمبل و نمونه چهره یک مؤمن واقعی است؟ اگر رسول اکرم (ص) و علی (ع) با همین پرخاشگری و همین چهره عبوس و لحن پر دافعه با مردم سخن می‌گفتند که امروز دیگر از اسلام چیزی باقی نمانده بود که شما وارث ناحق آن شوید.

نتیجه رفتار، گفتار و عملکرد شما فقط ضربه زدن به شأن و آبروی ولایت و شاد کردن دل دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی‌ مان از جمله بی،بی،سی و صدای آمریکا است چرا که شما با اعمال و گفتارتان، با رفتار و سکناتتان مردم را نسبت به جمهوری اسلامی بدبین و آنها را از نظام اسلامی جدا می‌کنید.

از شما که گفته‌اید نیازی نبوده بهتان نامه سرگشاده بنویسم و خود را کسی دانسته اید که حرف دین و خدا را می زنید سوال می‌کنم که از کجا معلوم حرف شما فقط حرف دین و خدا باشد؟ این غرور، نخوت و خود محوری از کجا نشأت گرفته که فقط خودتان را عالم دین و راوی حرف خدا می دانید؟ مشخص است که اگر دیگر علما هم وارد گود بحث و اظهار نظر شوند خواهید دید که بسیاری از علمای بزرگ با عقاید و افکار و عملکرد شما صد در صد مخالفند و بر اساس مصلحت نظام اسلامی در مقابل امثال شما سکوت کرده و تحمل می‌کنند.

آقای خاتمی

شما که دائماً مردم را به حفظ حجاب توصیه می‌کنید آیا شده فکر کنید با این تأکیدات مکرر شما و نظارت‌ های سخت گیرانه چرا هنوز حرفتان چندان خریدار ندارد و به استناد سخنان خودتان هنوز در جامعه اسلامی مشکل بدحجابی داریم؟ بدانید که اشکال از روش ‌ها در تذکر و نوع نگاه غیر مهربانانه و خشن شما است، باید مردم را نسبت به اسلام و قوانین مترقی آن علاقمند کرد آنگاه امر به معروف کرد و به آنها فهماند حجاب از مسلمات قرآن و مثل اقامه نماز واجب است و ترک آن یک منکر الهی است. با زور،  اجبار، خشونت و پونز در پیشانی زنان بدحجاب فرو کردن هرگز به هدف نمی‌رسیم و هیچ بدحجابی با زور باحجاب نمی‌شود، کما اینکه در این سال‌ ها نتوانسته‌ایم کاری از پیش ببریم. برعکس با روی خوش و خلق محمدی (ص) و پیروی از روش و سنت علوی (ع) می‌توان مردم را از هر منکری نهی کرد و به ثواب و صلاح دعوت نمود... این بخشی از حرف فیلم «زندگی خصوصی» است، این فیلم افرادی امثال شما را نقد می‌کند که از اسلام و دین فقط به ظاهر احکام چسبیده‌اید و کاری به اخلاق و باطن احکام ندارید، «زندگی خصوصی» در نقد کسانی است که دین برایشان صرفاً ابزار کسب قدرت و بازی‌های سیاسی است، فیلم به کسانی مثل شما می‌پردازد که برای ابراز وفاداری در دوران جدید و حفظ منافع و ورود به عرصه قدرت، در تندروی و ایجاد محدودیت و حتی نمایش ولایتمداری‌ چنان غلو می‌کنند تا شاید موضع ‌گیری ‌های قدیميتان بخشیده و فراموش شود.

جالب آنکه شما مرا به خون دویست هزار شهید انقلاب اسلامی حواله داده اید که در روز قیامت جلوی من را خواهند گرفت، در حالی که نمی‌دانید من همیشه بر اعمالم نه فقط شهدای انقلاب بلکه تمام شهدای تاریخ اسلام را ناظر می‌دانم و خدا را شاکرم که شرمنده‌ شان نیستم، چون نه حقی ناحق کرده‌ام، نه آبروی مسلمانی را برده‌ام و نه نان کسی را بریده‌ام، اما از شما می‌پرسم اگر آن دویست هزار شهید می‌دانستند خون خود را برای اقامه نمازی تقدیم می کنند که شما در خطبه ‌هایش اینطور بی ‌پروا آبروی مسلمانی را ببرید و به او توهین کنید، حاضر به فدا کردن جان خود بودند.

آقای خاتمی

شما با این داعیه ولایتمداری بیش از دیگران باید پیرو بیانات معظم‌له باشید، اما متأسفانه انگار برعکس است، مگر مقام معظم رهبری در ابتدای همین امسال و در مشهد نفرمودند محور و ملاک قانون جمهوری اسلامی است و همگان باید در هنگام بروز اختلافات فقط به قانون تمکین کنند؟ شما بگویید کدام ماده قانونی امام جمعه را مسئول تشخیص خوب و بد فیلم‌ ها کرده، مگر قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسئول کنترل امور فرهنگی از جمله سینما نکرده؟ این چه روش و منشی است که از جایگاه مقدس نماز جمعه که متعلق به امام عصر (روحی له الفدا) و در زمان غیبت متعلق به ولی فقیه می باشد، مردم را بر علیه مسئولین نظام ـ که همگی مشروعیت خود را از ولی فقیه گرفته‌اند ـ به شورش دعوت و تشویق می‌کنید. انگار یادتان رفته جایگاه مقدس نماز جمعه به فرموده مقام ولایت جایگاه اخلاق و دعوت مردم و مؤمنین به تقوای الهی است، نه جایگاه تشویش اذهان عمومی و ناراحت کردن مردم جامعه و بردن آبروی مسلمین.

هر چند تمام آنچه شما می گویید معمولاً در جامعه و در بین اکثریت امت اسلام تأثیر برعکس دارد و به عنوان نمونه همین خطبه ‌های شما باعث شده تا مردم و متدینین من را بیشتر دوست داشته باشند و بینشان احترام مضاعفی بیابم چون شما نفی ‌ام کرده‌اید.

آقای خاتمی

دیگر بیش از این به خود زحمت ندهید و وقت خطبه‌ ها را صرف فشار برای توقف نمایش فیلم من نکنید، این‌جانب همین‌ جا اعلام می کنم برای برداشته شدن فشار از شانه ‌های مسئولین خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد راساً نمایش فیلم «زندگی خصوصی» را متوقف نموده و آن را از اکران پایین کشیدم، که البته باز هم تأکید می کنم فردای قیامت در آن روز پنجاه هزارساله و در صحرای محشر و صف حساب و کتاب از خداوند داد خواهم خواست و از حقی که بر گردن شما دارم نخواهم گذشت که خداوند بزرگترین دادرس مظلومان است.

در پایان فقط یک نکته دیگر بگویم و تمام. آخر می‌دانید، این روزها دلم برای مقام معظم رهبری و تنهایی او سخت می‌سوزد که همچو‌ن جد بزرگوارشان علی (ع) باید نیمه‌ های شب در تنهایی سر در چاه کرده و با چاه درددل کنند، چون افرادی امثال شما را باید تحمل کنند که ولایت را تا جایی قبول دارید که منافعتان را تأمین و تضمین کند و در غیر این صورت خدا عالم است چه خواهید کرد...

فاعتبرو یا اولی الابصار
محمد‌حسین‌ فرحبخش
كارگردان فيلم زندگي خصوصي

منبع خبر: سینماگرند - شبکه سینمایی نویسان مستقل | 21 فروردين ماه 1391
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 10 ارديبهشت ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir