سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

   
   
   

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

   متن خبر

پرداخت ماليات بر ارزش افزوده‌ از جيب مخاطبان

گفتگو با مديران پرديس هاي سينمايي

سينماداراني كه سال ‌هاي قبل ماليات بر ارزش افزوده را از جيب خود پرداخته مي‌كردند، از ابتداي سال جاري اين ماليات را رسماً از مخاطبان سينما دريافت مي‌كنند.

اكنون بسياري از سينماهاي پرمخاطب تهراني ـ مخصوصاً پرديس‌ هاي سينمايي ـ مجبور شده‌اند، بين 200 تا 250 تومان براي هر بليت ماليات بر ارزش افزوده دريافت كنند.

براي پيگيري اين موضوع، ايسنا به سراغ مديران سينما «آزادي» و «اريكه ايرانيان» (از پر مخاطب‌ترين سينماهاي كشور) و سينما «شكوفه» (از سينماهاي جديد‌التأسيس محدوده جنوب تهران) رفته و نظر آنها را درباره‌ اين موضوع جويا شده است.

رضا سعيدي‌پور ـ مدير سينما «آزادي» ـ در گفتگويي با ايسنا، درباره دليل دريافت ماليات ارزش افزوده از مخاطبان گفت: ماليات ارزش افزوده قانوني است كه در مجلس شوراي اسلامي تصويب و براي كل اصناف كشور ابلاغ شده است.

وي درباره اينكه چرا اين مبلغ سال گذشته از مخاطبان سينما، دريافت نمي‌شد؟ بيان كرد: سال گذشته اين رقم را از جيب‌مان پرداخت مي‌كرديم، چرا كه سال قبل بليت چهار هزار تومان بود و ماليات ارزش افزوده هم چهار درصد محاسبه مي‌شد، بنابراين ما بايد از هر مخاطب 160 تومان دريافت مي‌كرديم اما ترجيح داديم با توجه به كمبود پول خرد و با توافقي كه با پخش‌كنندگان داشتيم، اين رقم را بين خودمان و دفتر پخش تقسيم و به دارايي پرداخت كنيم.

مدير سينما «آزادي» در عين حال ادامه داد: از سال جديد، قيمت بليت فيلم‌ها پنج هزار تومان شد و ماليات ارزش افزوده هم پنج درصد محاسبه مي‌شود. بنابراين براي هر بليت سينما «آزادي» بايد 250 تومان ماليات پرداخت شود، در اين شرايط ما به عنوان سينمادار و پخش‌كننده به عنوان صاحب اثر نمي‌توانيم چنين هزينه‌اي سنگيني را در مجموع پرداخت كنيم.

سعيدي‌پور با اشاره به فروش سال گذشته سالن سينما «آزادي» توضيح داد: سال گذشته فروش سينما «آزادي»‌ چهار ميليارد و 300 ميليون تومان بود كه حدود 80 ميليون تومان از درآمد خود را به سهم 50 درصدي‌‌ ماليات ارزش افزوده‌مان اختصاص داديم؛ اما اگر حساب كنيم كه در سال جاري باز هم همان فروش سال قبل را داشته باشيم بايد بيش از 150 ميليون تومان ماليات ارزش افزوده پرداخت كنيم كه اين رقم به جز پنج درصدي است كه بايد به عنوان عوارض شهرداري بپردازيم.

وي ادامه داد: بنابراين احساس كرديم كه پرداخت اين هزينه‌ها مشكلات زيادي را برايمان ايجاد خواهد كرد و ترجيح داديم با توضيحاتي كه به مخاطب مي‌دهيم مانند صنوف ديگر آن را از مشتري دريافت كنيم.

در ادامه مهدي اسلامي ـ مدير پرديس سينمايي «اريكه ايرانيان» ـ نيز با بيان اينكه اكنون كمتر از يك سال است كه ماليات ارزش افزوده را از مشتريان دريافت مي‌كنيم، گفت: اكنون براي سالن بزرگ «اريكه ايرانيان» 250 و سالن‌هاي كوچك‌مان 200 تومان ماليات بر ارزش افزوده از مخاطبان دريافت مي‌كنيم چرا كه نمي‌توانيم در اين شرايط و وضعيت تعداد مخاطبان، اين هزينه را از درآمد سينما پرداخت كنيم.

وي در عين حال به سوالات و ابهامات مخاطبان درباره دريافت اين مبلغ اشاره و عنوان كرد: ما علت دريافت ماليات بر ارزش افزوده را بر روي بليت‌ها و همچنين در تلويزيون‌هاي اعلانات سينما اعلام كرده‌ايم، اما باز هم برخي از مردم با تعجب علت دريافت ماليات بر ارزش افزوده را از ما مي‌پرسند؛ در حالي كه دريافت اين مبلغ مطابق قانون انجام مي‌شود.

اما ميررحيمي مدير پرديس سينمايي «شكوفه» مي‌گويد كه؛ ما هنوز اين ماليات را از مخاطبان دريافت نمي‌كنيم.
مدير پرديس «شكوفه» درباره علت دريافت نكردن ماليات بر ارزش افزوده به ايسنا توضيح داد: ترجيح داديم كه اكنون با توجه به افزايش قيمت بليت و به دليل حمايت از مخاطبان، همان قيمت تعيين شده وزارت ارشاد براي بليت ‌ها را دريافت كنيم و ماليات بر ارزش افزوده را خودمان پرداخت كنيم.

وي در عين حال يادآور شد: شايد ما نيز مجبور شويم در ماه‌ هاي آينده اين هزينه را از مخاطبان دريافت كنيم، البته در حال حاضر نيز مي‌توانيم با توجه به ابلاغيه‌ هاي قانوني اين كار را انجام دهيم، اما ترجيح مي‌دهيم كه مخاطبان راحت ‌تر اين سينما را براي ديدن فيلم‌ها انتخاب كنند چون با بليت‌هاي فعلي هم برخي از همشهريانمان نمي‌توانند به سينما بيايند.

دريافت ماليات بر ارزش افزوده از سينماها در شرايطي انجام مي‌شود كه در ماه‌ هاي قبل بسياري از سينماداران، پرداخت اين هزينه و همچنين عوارض شهرداري را علاوه بر هزينه‌ هاي انرژي، پس از هدفمندي يارانه‌ ها غير ممكن و به ضرر سينماي ايران ارزيابي مي‌كردند.

اين در حالي است كه بهمن دري معاون فرهنگي وزير ارشاد چند روز پيش در نشستي گفته بود كه «در سال 1380 بند ل ماده 139 به تصويب رسيد كه بر اساس آن، همه مراكز مطبوعاتي، فرهنگي ـ هنري و مؤسسات انتشاراتي و كتاب ‌فروشي‌ها كه با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌كنند، از معافيت مالياتي برخوردار شوند.»

حال در اين شرايط اقتصادي و وضعيت كلي افت مخاطبان سينما، بايد ديد بنابه گفته معاون فرهنگي وزير ارشاد آيا سينماها هم مشمول «مراكز فرهنگي ـ هنري معاف از ماليات» خواهند شد يا خير؟

منبع خبر: روزنامه سينمايي «باني فيلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 3 ارديبهشت ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                        پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir