سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

 

   متن خبر

اعتراض انجمن سينماداران نسبت به توقف اكران «گشت ارشاد» و «خصوصي»

بي قانوني در اكران، سينماها را با بحران مواجه كرده است


واكنش ‌ها به حاشيه ‌هاي پيش ‌آمده براي 2 فيلم اكران نوروزي همچنان ادامه دارد. پس از توقف اكران خصوصي و گشت ارشاد در اغلب شهرستانها و سينماهاي متعلق به حوزه هنري و شهرداري در تهران، مديركل اداره نظارت و ارزشيابي، رئيس شوراي صنفي نمايش و سازندگان دو فيلم جنجالي اكران نوروز،‌ به اظهارنظر در خصوص اين اتفاق پرداختند. ديروز انجمن سينماداران نيز نسبت به توقف اكران گشت ارشاد و خصوصي واكنش نشان داد.

اعتراض انجمن سينماداران نسبت به توقف اكران «گشت ارشاد» و «خصوصي»

در نمابري كه روز گذشته از سوي انجمن سينماداران براي «باني فيلم» ارسال شد چنين آمده است:

آسمان سينماي كشور اين روزها توسط ابرهايي تيره و تار،‌ مه ‌آلوده و گرفته است. و آنچنان تاريك است كه اميدي به طلوع خورشيد نيست. اگرچه بهار است و طبيعت با زيبائي هايش خودنمايي مي‌كند، اما سالن هاي سينماي ايران در گرد و غبار بي ‌كسي، خزان را در بهار تجربه مي‌كنند. فصلي كه هميشه براي سينماها تصوير روشني از اكران يك سال پيش روست. اين روزها چنان مبهم است كه اگر تا به امروز دغدغه صنف سينماداران عدم بازگشت سرمايه‌شان بوده است اينك عدم امنيت شغلي و نگراني براي مخاطبينشان نيز آرامش را از سينماداران ربوده است.

چند سالي بود كه سينماداران با وجود مشكلات عديده اقتصادي بسيارشان، حداقل از تهديدات خياباني و متعصبانه و بي ‌قانوني ‌هاي اين چنيني راحت بودند. تجربه‌ هاي تلخي كه بازتاب‌ هاي آن مجالي براي فراموش كردنشان به ما نداد. فيلم ‌هايي كه از طرف عده‌اي معدود با زور و ارعاب از پرده سينماهاي كشور به پايين كشيده شده،‌ و در مدتي كوتاه نيز، يا از طريق قاچاق يا رسانه تصويري و يا از تلويزيون ملي توسط ميليون ها مخاطب ديده شدند. يعني اين فيلم‌ ها براي مخاطبين اندك سينما غيرقابل نمايش است، اما براي ميليون ها تماشاگر تلويزيون قابل ديدن است.

سي‌ امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، سينماداران را با اين واقعيت تلخ روبه رو نمود كه سالي سخت را در پيش رو دارند. سالي بدون گيشه! اگرچه فيلم‌هاي جشنواره اوج ظهور فيلم اولي‌ ها بود ولي با تنوع ژانر دگرگوني شگرفي را در توليدات سينمايي پديد آورد و حمايت دولت از ساخت فيلم‌هاي سياسي به شكوه آن افزود، اما اكران نوروزي امسال مانند صاعقه‌اي سينماداران را در بهت و ناباوري قرار داده است. اگرچه باور نداريم، اما دردناكتر شايعه ‌هايي است كه به گوشمان مي‌رسد. اينكه تمام اين زورآزمايي ‌هاي خياباني ريشه در اختلافات صنفي دارد! پس واي به حال سينماي ملي ‌مان اگر چنين باشد! مگر مي‌شود به چنين حقارتي رسيد كه در آينه نگريست و به خود دهن كجي كرد! خانواده سينما خوب مي‌داند در صورت عدم مقابله قانوني با اين معضل، چنين بي‌ قانوني ‌هايي به يك يا دو فيلم ختم نمي‌شود و روزي گريبان فيلم‌هاي خودشان را نيز خواهد گرفت، اما صد افسوس كه در اين جنگ قدرت هميشه آنكه بيش از همه صدمه مي‌بيند، سالن ‌هاي سينما و مخاطبينش هستند و زخم‌ هاي جبران ‌ناپذيري كه از اين بي‌خردي ‌ها بر پيكره كل سينما به وجود مي‌آيد، هرگز با گذشت زمان نيز التيام نمي‌يابد.

مقام معظم رهبري در شهر مقدس مشهد فرمودند: «همه را توصيه مي‌كنم به اين كه در رفتار خود، با اخلاق اسلامي رفتار كنند. قانون را مراعات كنند. همه بايد قانون را مراعات كنند. تجسم انقلاب در قانون است» اما متأسفانه مشاهده مي‌كنيم، با وجود اينكه فيلم ‌هاي سينمايي در كشورمان از مرحله تصويب فيلمنامه- ساخت تا نمايش آن از ده‌ ها فيلتر نظارتي عبور مي‌كنند كه افرادي متعهد و دلسوز نيز از سازمان‌ ها و نهادهاي انقلابي بر آن نظارت دارند، ولي عده‌اي پا را فراتر از قانون نهاده و با تهديد و ارعاب اكران نوروزي سينماها را با مشكل مواجه نموده‌اند.

در حالي كه سينماهاي كشورمان پس از اعلام اسامي فيلم‌هاي نوروزي، آماده عكس‌العمل‌هاي غير قانوني، براي سياسي ترين فيلم سال بودند، اما معترضين به اين فيلم جسته و گريخته در بعضي از سايت ‌ها اظهارنظرهايي كردند. در حالي كه دو فيلمي كه يكي از آنها جوايزي را نيز از جشنواره فيلم فجر كسب كرده بود. ابتدا اكرانشان در يكي دو شهر با تهديد متوقف و بعد توسط افرادي قانون ‌شكن و غيرمسؤول، با اعمال رفتارهايي غير معقول به آشوب كشيده شد. در اين ميان متأسفانه سينماهاي حوزه هنري و شهرداري نيز يك جانبه و خارج از عرف صنفي به اين بي ‌قانوني‌ها دامن زده و اكران هر دو فيلم را در سينماهايش متوقف نمودند. در نهايت نيز انگار كم كم اين بي ‌قانوني لباس قانوني بر خود گرفت و متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به جاي دفاع و حمايت از تصميم و عملكرد خود، سكوت اختيار كرد تا آنجا كه اداره كل برخي از استانها نيز در برخورد با سينماهايي كه به دليل نداشتن فيلم به اكران اين فيلم‌ها ادامه مي‌دادند، با تهديد به لغو پروانه سالن نمايش و مديريت، ‌آن سينما را مجبور به تعويض فيلم و اكران فيلم‌هاي گذشته نمودند.

در شرايطي كه از يك سو خيلي از سينماها به دليل عدم سوددهي و بار سنگين انواع عوارض‌ هاي شهرداري هنوز نتوانسته ‌اند حقوق و عيدي پرسنل شان را پرداخت نمايند و چشم اميد به اكران نوروزي داشته‌اند و از سويي ديگر نيز به‌ دليل تعطيلات نوروزي استوديوها تعطيل بوده و فيلم مناسبي براي جايگزيني دو فيلم فوق وجود نداشته، سالن‌ هاي بسياري خصوصاً در شهرستانها با كمبود فيلم يا تعطيلي مواجه شدند. همه مي‌دانيم كه هنر سينما جولانگاه نقد است و اگر فيلمي اكران شود بي ‌آنكه مخالف و موافقي داشته باشد،‌ بي‌ شك نمي‌توان نام فيلم بر‌ آن گذاشت! اي كاش مخالفين اين دو فيلم، منتقد بودند نه معترض! چرا كه منتقد با اخلاق، سعي مي‌‌كند نظرات خود را در شرايطي برابر با دلايلي موجه بيان نموده و از ديدگاه و نظرات كارگردانان فيلم ‌ها كه اتفاقاً‌ هر دو آنان از عقبه ‌اي انقلابي- اسلامي نيز برخوردارند، آگاه شده و با استدلال‌ هاي قانوني در صورت لزوم آنان را متقاعد به تعويض فيلم مي‌نمودند نه اينكه با ايجاد تشنج در فضاي سينمايي كشور، رعب و وحشت ايجاد نمايند.

درحالي كه معاونت سينمايي از ظهور نهضت سالن‌ سازي خبر مي‌دهند چنين اقداماتي دشمنان را شاد نموده و دستاويز تبليغاتي مخربي شده، كه از يك طرف هر گونه ميل و رغبت به سالن ‌سازي را در بخش خصوصي خشكانده و از طرف ديگر انگيزه فعاليت در سينماهاي فعال را نيز از بين برده و سينماهاي كشور را با بحران جدّي مواجه نموده است. لذا سينماداران از معاونت محترم سينمايي تقاضا دارند، تكليف سينماها را در اين شرايط ناهنجار روشن نموده و مانع اين بي‌ قانوني‌ها در عرصه سينمايي كشور شوند اگر مجوز فعلي اين دو نمايش فيلم قانوني است، از آن دفاع نمايد و اگر غير از اين است،‌ از اين به بعد اجازه دهند كه تهيه‌كنندگان و سينماداران مجوز فعاليت لازم را از معترضين، دريافت نمايند.

منبع خبر: روزنامه سينمايي «باني فيلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 16 فروردين ماه 1391

 

 
 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.                       پشتيباني فني و مشاوره برای طراحی سایت: 2644 834 0910
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir