سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

 

   متن خبر

بهترين سينماي پايتخت تخريب و به ‌جايش يك پرديس 12 سالنه ساخته مي‌شود

خداحافظي با سينما فرهنگ


سيد احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي نزديك به يك ماه پيش از قطعي شدن طرح ساخت يك پرديس سينمايي 12 سالنه به جاي سينما فرهنگ خبر داد. البته خبر تخريب بهترين سينماي پايتخت از مدت ‌ها پيش شنيده مي‌شد ولي اين‌ بار مديرعامل فارابي از قطعي شدن اين اتفاق خبر داد و اعلام كرد پس از جشنواره سينما فرهنگ تخريب و جايش يك پرديس سينمايي مدرن و مجهز ساخته خواهد شد.

سينما فرهنگ يكي از مكان ‌هاي فرهنگي با هويت تهران است و تنها سينماي تهران كه مالك آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و شايد همين نكته باعث شده تا مديران فارابي در انديشه تبديل اين سينما به يك پرديس مجهز باشند. اين در حالي است كه برخي از سينماگران و كارشناسان اعتقاد دارند، به ‌جاي تخريب سينمايي كه در سال ‌هاي اخير ميليون ‌ها تومان خرج تجهيزش شده، بهتر است در مكاني ديگر يك پرديس سينمايي مجهز ساخته شود.

البته برخي از سينماگران نيز اعتقاد دارند ساخت يك پرديس سينمايي مجهز بهتر از سينماي فعلي فرهنگ است.

اين همه در حالي است كه با پايان سي ‌امين جشنواره فيلم فجر، سينما فرهنگ همچنان به فعاليت عادي خود ادامه مي‌دهد و گويا پروژه تخريب اين سينما و احداث يك پرديس سينمايي به سال 91 موكول شده است. ماجراي ساخته شدن يك پرديس سينمايي در محل كنوني سينما فرهنگ و خداحافظي با اين سينماي قديمي تهران در بين هنرمندان بازتاب ‌هاي مختلف داشته است و نظرات موافق و مخالف زيادي را انعكاس داده است.

   ايرج كريمي: پرديس‌ ها بيشتر از سينماهاي عادي مورد استقبال قرار مي‌گيرند

ايرج كريمي، كارگردان سينما، در همين راستا به «باني فيلم» گفت: يك پرديس سينمايي، يعني مدرن شدن سالن‌ هاي نمايش فيلم با معماري جديد و امكانات تازه و تجهيزات پيشرفته. چنين چيزي به باقي ماندن يك سالن قديمي دو سالنه، ارجحيت دارد. من منكر كيفيت سينما فرهنگ نيستم، اما وقتي در قياس با يك پرديس قرار مي‌گيرد منطقاً بايد كنار گذاشته شود.

كريمي درباره احتمال طولاني شدن زمان ساخت اين پرديس، گفت: نمي‌توان پيش‌ بيني دقيق و درستي داشت. همه چيز به خود مديران بازمي‌گردد كه تا چه حد داراي كفايت شغلي باشند. آنچه مسلم است، ميزان استقبال بالا از پرديس‌ هاست و من در جريان اكران چند فيلم خودم، اين را مشاهده كرده‌ام.

   فرزاد مؤتمن: به جاي ساخت پرديس تازه، نيمه كاره ‌ها را تمام كنند

فرزاد مؤتمن، ديدگاه متفاوتي دارد و درباره اين اتفاقي كه در شرف وقوع است، گفته است: واقعيت اين است كه سينما فرهنگ، سينماي خوبي است، امكانات نمايشي و سيستم صداي مورد قبول و همچنين مجهز بودن آن به پاركينگ از جمله نكات مثبت اين سينماست. ضمن اينكه برخورداري از كافي ‌شاپ و غرفه كتاب هم از امتيازات آن به شمار مي‌رود.

مؤتمن افزود: حيف است كه سينما فرهنگ خراب بشود. آنجا خانه خاطره ‌هاي زيادي است. من «داش آكل» را همانجا ديدم و فكر مي‌كنم اين درست نيست كه هر ساختمان خاطره‌ انگيز براي مردم را به دليل ايجاد يك، نمونه مجهزتر، از بين ببريم. اين اتفاق آنقدر تكرار شده كه گويا تعمدي در كار است! ما در جريانيم كه زمين ‌هاي زيادي خريداري شده تا براي ساخت پرديس مورد استفاده قرار بگيرد، اما به دليل مشكلات مالي، به بن بست خورده‌اند. آيا بهتر نيست كه به جاي تخريب سينما فرهنگ و شروع ساخت يك پرديس جديد، بودجه‌ ها را خرج به اتمام رساندن پروژه ‌هاي نيمه كاره موجود كرد؟

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

وي در پايان با خنده، اضافه كرد: اين مجموعه فعاليت ‌هاي به روزرساني امكانات فرهنگي كشور ما، يك ريشه عجيب و غريب تاريخي دارد! در دوره هخامنشي، بناها را با سنگ مي‌ساختند و بعد از اينكه به افول رسيدند و سامانيان روي كار آمدند، تنها براي متفاوت بودن با پادشاهان قبلي، با خشت و گل، ساختمان ساختند و اين يعني يك قدم رو به عقب! گويا امروز هم اين عادت ديرينه هنوز با ماست و هر گروه جديدي كه زمامدار امور مي‌شود تنها براي عرض اندام و متفاوت جلوه كردن، روي داشته ‌هاي مفيد موجود، خط بطلان مي‌كشد تا دارايي‌ هايي را براي آينده‌اي كه معلوم نيست چه وقت باشد، تدارك ببيند.

   خسرو معصومي: پرديس امكانات بيشتري به مردم عرضه مي‌كند

خسرو معصومي نيز در اين رابطه گفت: با توجه به حجم بالاي توليدات سالانه سينماي ايران، تبديل سينما فرهنگ به يك پرديس 8-9 سالنه، رخداد خوبي است و باعث مي‌شود از فضاي خالي و بلا استفاده در پشت ساختمان اين سينما به درستي استفاده شود.

وي نوسازي را در هر شرايطي، خوب ارزيابي كرد و ادامه داد: در خيابان دولت هم توسط ساداتيان، يك پرديس ايجاد شده است و كمك خوبي براي غناي سينمايي آن منطقه از شهر به شمار مي‌رود. معصومي اضافه شدن امكاناتي همچون كتابخانه و كافي ‌شاپ را در صورت ساخته شدن پرديس، براي جذب بيشتر مخاطب، مؤثر قلمداد كرد.

   احمد اميني: تمام مكان ‌هاي نوستالژيك روزي فرسوده مي‌شوند

احمد اميني در اين زمينه، موضعي بينابين گرفت. وي گفته است: من به طور كلي، هم موافقم، هم نه. اگر قرار باشد مثل پروسه ساخت پرديس آزادي، يك سريال 10 ساله باشد. همان بهتر كه سينما فرهنگ را به حال خود باقي بگذاريم، اما اگر برنامه‌ريزي در جهت به موقع به ثمر رسيدن اين پروژه است، اميدوارم هر چه زودتر، مسئولان امر شروع به كار كنند.

اميني ادامه داد: از طرف ديگر، يك عمر خاطره با اين سينما، مسئله كم ارزشي نيست، اما بايد پذيرفت كه هر مكاني با هر ميزان نوستالژي، روزي فرسوده خواهد شد و بايد براي ساخت مكان ‌هاي جديد و مرغوب كه كيفيتي در خور شأن مخاطب داشته باشد، اقداماتي به عمل آورد.

منبع خبر: روزنامه سينمايي «باني فيلم»
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت |6 اسفند ماه 1390

 

 
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات سالن هاي سينماي كشور به تفکیک استان
ثبت و رفع نقص اطلاعات و مشخصات سینماها
طراحی و راه اندازی وب سایت

 

 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir