سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

 

   متن خبر

درخواست سينماداران از شهردار تهران

نامه سرگشاده براي قاليباف

افزايش هزينه ‌ها، نخواندن دخل‌ و خرج، گراني حامل‌ هاي انرژي و بسياري ديگر از مشكلات اداره سالن سينماها، آنقدر تكرار شده كه گويا گوش برخي از مسؤولان به شنيدن گاه و بيگاه اين صاحبان سالن ‌ها عادت كرده است!
به تازگي مشكلي ديگر بار تازه‌اي را بر دوش سينماداران گذاشته و آن هم عوارض شهرداري از سالن ‌هاي سينماست. روز گذشته رئيس انجمن سينماداران با ارسال نامه سرگشاده ‌اي خطاب به شهردار تهران، از او درخواست كرد تا نسبت به رفع معضل جديد، ياري رسان صنعت سينماي كشورمان باشد. در نامه محمد قاصد اشرفي، رئيس انجمن سينماداران آمده است:

شهردار محترم آقاي دكتر محمدباقر قاليباف
سلام عليكم
احتراماً، از آنجايي كه نامه‌ هاي معاونت محترم سينمايي و انجمن سينماداران ايران به حضرتعالي در خصوص اجراي كامل قانون تجميع عوارض سينماداران بي ‌پاسخ مانده است و سينماها نيز در شرايط نابسامان اقتصادي به سر مي‌برند. چاره‌اي نيست مي‌بايست درد و دلمان را از طريق رسانه‌ ها به سمعتان برسانيم. شايد اينگونه صداي حبس شده در گلويمان به گوشتان برسد... چون تقاضاي ملاقات حضوري داشتيم متأسفانه تا به حال ميسر نشده است.

مطمئنم شما هم تقريباًً به ‌ياد داريد كه سال‌ هايي نه چندان دور طرفداران سينما براي ديدن يك فيلم از يك سوي شهر به آن سوي ديگر شهر و گاهي از شهري به شهر ديگر، مي‌رفتند. حرفه سينماداري نيز به لطف مخاطبينش و تنوع فيلم ارج و قربي داشت و سينماداري يكي از معتبرترين حرفه ‌ها در كشورمان محسوب مي‌شد. طبيعي است اين روزها باتوجه به شرايط موجود تجربه دوباره اوج سينماداري بيشتر شبيه يك روياست و تقريباً اكثر سينماهاي كشورمان سوت و كور شده است و در بيشتر سانس ‌ها نيز فقط تعدادي از صندلي ‌هاي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به ‌جاي اينكه مخاطبين سينما بر روي صندلي‌ ها تكيه زنند، اين گردو غبار است كه مهمان ناخوانده سينماها شده است. آپارات ‌هاي سينما نيز در اكثر مواقع براي تعداد انگشت‌ شماري مخاطب روشن و خاموش مي‌شوند.

شهردار محترم، ريزش فزاينده مخاطب روز به روز به دليل گسترش ماهواره ‌ها و فيلم قاچاق بحران جدي فرهنگي-هنري كشورمان است. كه تك‌ تك ما در ايجاد آن مسئوليم. شما به عنوان شهردار با عدم حمايت اصولي‌ تان از سينماهاي فعال كشور. دوستان فيلمسازمان با توليد فيلم‌ هاي بسيار ضعيف و بي‌ مخاطب و سينماداران با نداشتن نقدينگي و اميد به ادامه حيات براي تجهيز سالن ‌هايشان، به ايجاد و گسترش اين بحران دامن زده‌ايم و صد افسوس با آنكه در درون اين بحران قرار داريم. از تبعات مخرب آن براي فرزندانمان بي ‌اطلاعيم.

جناب آقاي دكتر قاليباف، در يكي از فرمايشاتتان فرموده بوديد «كه هنر با معنويت كمال مي‌يابد،» مي‌خواهم اضافه كنم كه با حمايت نيز دوام مي‌يابد. در اكثر كشورهاي دنيا نه تنها از مراكز فرهنگي هنريشان عوارض و مالياتي گرفته نمي‌شود بلكه با انواع و اقسام سوبسيدها و بودجه‌ هاي مازاد حمايت مي‌شوند. به طور مثال در كشور فرانسه از فروش فيلم‌ هاي خارجي، از هر بليتي كه فروخته مي‌شود، بخشي از آن در صندوق ملي جهت حمايت از سينما واريز شده و در درجه اول در اختيار صاحبان سالن‌ هاي سينما قرار گرفته و بقيه از آن مبلغ نيز در اختيار تهيه‌ كنندگان موفق داخلي قرار مي‌گيرد. حال آنكه، در كشور ما نه ‌تنها از چنين حمايت‌ هايي خبري نيست، بلكه اجحاف‌ هايي مضاعف با روش ‌هاي گوناگون نيز صورت مي‌گيرد، مانند تالارهاي پذيرايي و هتل‌ ها از ماليات ارزش افزوده و عوارض شهرداري معاف مي‌شوند، اما سالن‌ هاي سينما به‌ عنوان اصلي‌ ترين نماد هنر تصويري كشور محكوم به پرداخت آن بوده و تعجب ‌آورتر اينكه صراحتاً در ماده 52 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي مورخ 27 دي 1380 قيد شده كه دريافت هرگونه ماليات غيرمستقيم و عوارض ديگر ممنوع مي‌باشد. اما همچنين شهرداري ‌هاي مناطق (از صاحبان سينما و صاحبان فيلم 5 درصد عوارض را دريافت مي‌كنند.) در شرايطي كه سينماها سال به‌ سال از يك سو با ريزش مخاطب مواجه بوده و هزينه‌ هاي سرسام ‌آور همانند نگهداري سالن‌ ها (آب، برق، گاز) حقوق و بيمه پرسنل و از سويي ديگر با هزينه‌ هاي غير متعارفي همچون انواع و اقسام عوارض و ماليات رو به رو هستند.

جناب آقاي شهردار، جاي بسي تأسف است كه از يك سو سينماهاي بخش خصوصي به‌ دليل مشكلات مالي، تعطيل مي‌شوند و از سويي ديگر، با مديريت شهرداري سالن‌ هاي جديد ساخته مي‌شوند! خوشبختانه گويي سالن ‌هاي شما از اين قاعده مستثنا هستند. مطمئنم اگر شما نيز نگاهي به فروش سالن‌ هاي ساخته شده‌ تان داشته باشيد در مي‌يابيد كه اين روزها آسمان تمامي سينماهاي كشور ابريست. اي‌ كاش در كنار چنين حركت‌ هاي شايسته ‌اي، همتي بزرگ نيز تبلور مي‌يافت و با حمايت تمامي ارگان‌ هاي دولتي خصوصاً شهرداري، به حفظ و بقاي سالن‌ هاي باقيمانده كشور كه يك روز هويت ملي و فرهنگي شهرمان بودند و امروز متأسفانه يكي پس از ديگري به ‌دليل فقر مالي تعطيل و به يك مخروبه تبديل مي‌شوند. چرا! چون كاربري قبلي سينماها مسكوني - تجاري بوده، لذا مسئولين سينمايي و علي ‌الخصوص شهرداري‌ ها بدون رعايت حقوق مالكان سالن ‌ها كه تلاش و دست رنج يك عمر آنان بوده اهميت نداده و اگر روزي به هر دليلي از طرف معاونت سينمايي تغيير كاربري آنان صادر شود مجدداً شهرداري‌ ها مبالغ هنگفتي بابت تجاري بودن از آنان طلب مي‌كنند كه كاملاً غيرمنصفانه است، اميدواريم شوراي اسلامي شهر و شهرداري ابتدا با عنايت به اجراي قانون تجميع عوارض، سالن‌ هاي سينما را از پرداخت هرگونه عوارض معاف نموده و در حفظ و دوام سالن ‌هاي سينما به ويژه به بخش خصوصي كمك نمايند.

منبع خبر: روزنامه سينمايي باني فيلم
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 12 دي ماه 1390

 

 
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات سالن هاي سينماي كشور به تفکیک استان
ثبت و رفع نقص اطلاعات و مشخصات سینماها
طراحی و راه اندازی وب سایت

 

 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir