سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

 Information Of Iranian Cinema Halls Owners

 

   خانه  |  اطلاعات سالن هاي سينمايي كشور  |  اخبار  |  درباره ما  |  تماس با ما 

 

   متن خبر

رئيس انجمن سينماداران:

ظرفيت اشغال بهترين سينماهاي تهران كمتر از 10 درصد است

 

اگر بگوييم ريشه بسياري از مشكلات سينما و اختلافات سينماگران كمبود سالن است اغراق نكرده‌ايم.

در واقع بخش عمده‌اي از صحبت‌هاي سينماگران پيرامون مسائلي چون مافياي اكران و مافياي پخش به مشكل كمبود فضاي نمايشي كشور بازمي‌گردد. نسبت سينماهاي موجود با جمعيت كشور بسيار پايين ‌تر از استانداردهاي جهاني است و در چنين شرايطي طبيعي است كه بر سر در اختيار گرفتن سالن‌ هاي معدود همواره دعوا باشد. به خصوص اينكه از ميان سينماهاي موجود تنها تعداد انگشت شماري از آنها منطبق با استاندارد هستند و در بقيه سالن ها در بيشتر اوقات سال كمتر مخاطبي به چشم مي‌خورد. هرچند رئيس انجمن سينماداران اعتقاد دارد بهترين سالن‌ هاي سينماي امروز در تهران ظرفيت اشغالشان به ده درصد هم نمي‌رسد.

   محمد قاصداشرفي: به جاي سالن ساختن بايد سينماهاي موجود را تجهيز كرد

محمد قاصداشرفي رئيس هيأت مديره انجمن سينماداران معتقد است: طي صحبت ‌ها و بحث‌هايي كه همواره ميان سينماگران مي‌شود معمولاً كمبود سالن‌هاي سينمايي در رأس سخن‌ ها قرار مي‌گيرد و اعم گلايه سينماگران از مشكلات سينماي ايران در نهايت به كمبود سالن ‌هاي سينمايي مي‌رسد. اشرفي با تأييد گلايه‌ هاي اين سينماگران مبني بر كمبود سالن سينمايي توضيح داد: من معتقدم بايد نگاه درستي به اين نظريه ‌ها شود و كارشناسي دقيقي روي اين بحث‌ ها صورت گيرد.

سامانه جامع اطلاعات سالن های سینمای ایران

او افزود: بايد واكاوي كنيم ببينيم چه شده كه از پانصد و هفتاد سالن سينمايي به اين تعداد محدود در تهران رسيديم. چرا سينماهاي ما يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند. بايد آمار تعداد مخاطبان سينماهاي موجود كشور را ارزيابي كنيم و ببينيم واقعاً چقدر امروز از ظرفيت‌ سالن‌هاي سينمايي استفاده مي‌شود.

رئيس هيأت مديره انجمن سينماداران در ادامه افزود: اين صحبت خود را مي‌توانم برايتان اثبات كنم كه بهترين سالن‌هاي سينمايي امروز در تهران ظرفيت اشغالشان به ده درصد هم نمي‌رسد. آن وقت چگونه مي‌توانيم ادعا كنيم كه سالن سينمايي كم داريم.

وي با بيان اينكه به عقيده من سينماي ايران در حال حاضر از مشكل كمبود مخاطب رنج مي‌برد نه كمبود سالن گفت: بايد ابتدا سالن‌ هاي موجود سينمايي را در تهران به بهره‌برداري برسانيم. اگر توانستيم ظرفيت اشغال سينماها را حداقل به 30 يا 40 درصد هم برسانيم آن وقت مي‌توانيم از كمبود سالن‌هاي سينمايي بناليم. او بيان كرد: كاملاً مي‌پذيرم كه سينماهاي شهرستان‌ها از اوضاع درستي برخوردار نيستند و مسئولان بايد يكي از اهداف اصلي آنها اين باشد كه سينماهاي شهرستان‌ها را پويا كنند و به نوعي همه شهرهاي ايران حتي كوچكترين شهرها از اماكن فرهنگي بهره ببرند، اما در شهرهاي بزرگ چون مشهد، شيراز و اصفهان كه سينماهاي اين شهرها وضعيت مطلوب دارند در روز چند سانسشان تعطيل است.

او ادامه داد: زماني مي‌توانستيم اين ادعا را داشته باشيم كه فيلم‌هايمان تعدادش بالا باشد، اما وقتي همين تعداد فيلم‌ ها جوابگوي ظرفيت سينماهاي ما نيستند. نبايد صحبت از كمبود سالن كرد. بايد بپذيريم فيلم‌هاي ما اصلاً مخاطب ندارد و از آنها استقبال نمي‌شود.

اشرفي همچنين گفت: من به عنوان يك سينمادار به غير از شهرستانها به هيچ عنوان نمي‌پذيرم كه سالن‌ هاي سينماي ما كم است، من مي‌گويم مخاطب نداريم چون فيلمهايمان از سوژه‌ هاي ضعيف برخوردارند و مردم به اين دليل از فيلم ‌ها استقبال نمي‌كنند. بايد در درجه اول به اين اهميت دهيم كه بتوانيم به هر طريق ممكن مردم را به سالن ‌ها بكشانيم و در مراحل بعد جلوي قاچاق فيلم ‌ها را بگيريم، ضمن اينكه CD يا DVD فيلم‌ ها با قيمت ارزان در دست مخاطب قرار نگيرد. در غير اين صورت با نهايت تأسف بايد بگويم كه سينماها در آستانه ورشكستگي هستند و نمي‌توانند حتي هزينه‌ جاري خود را به دست بياورند.

اين سينمادار كه در شرق تهران رئيس سالن‌ هاي سينما ماندانا است گفت: از صبح تا شب در بعضي روزها حتي 50 مخاطب هم به سينماها براي ديدن فيلم نمي‌آيند. حال شما ده سالن ديگر هم در اين منطقه بسازيد آيا مي‌توانيم به جذب مخاطب كمك كنيم؟

او گفت: به عنوان يك سينمادار تأكيدم بر اين است كه سالن ‌هاي سينمايي موجود را بايد فعال و به بهترين نحو بازسازي كنيم و با شرايط روز و سيستم نمايشي، صندلي، صداي سينماها را بهره‌برداري كنيم تا بتوانيم به اين طريق مخاطب را به سالن ‌ها دعوت كنيم.

   رضا سعيدي ‌پور: سينماهاي فرسوده بايد تخريب و جايشان پرديس ساخته شود

رضا سعيدي‌ پور مدير سينما آزادي معتقد است: نگاه اجمالي به موقعيت جغرافيايي سينماهاي تهران حكايت از آن دارد كه هر سينمايي كه از موقعيت خوب امكاني و رفاهي براي مخاطبان برخوردار است با استقبال مواجه مي‌شود. همچنين يك سري سينماهايي را هم شاهديم كه در روز بيست هزار تومان يا حتي ده هزار تومان هم فروش ندارند.
سعيدي‌ پور به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: چهل سال پيش طراحي تهران و سينماهاي آن به گونه ‌اي بود كه مخاطبان با مشكلات امروز چون ترافيك و پارك مواجه نمي‌شدند و در نتيجه آن سالن ‌ها آن زمان با استقبال بالاي مخاطب همراه بود، اما امروز بهترين سينماهاي تهران هم با مشكل پاركينگ مواجه هستند. چرا فقط از 5 درصد  ظرفيت سالن بزرگي چون قدس، استفاده شود؟

او با بيان اينكه در حال حاضر اكثر سالن‌ هاي سينمايي به نوعي با شكلي رو به رو هستند، گفت: اگر درصدد هستيم تعداد سالن ‌هاي سينمايي شهر تهران را گسترش دهيم بايد سرويس خوبي هم به همان ميزان به مخاطبان ارائه دهيم. امسال سينماي ايران شاهد فيلم‌ هاي با كيفيتي بود و تعداد فيلم‌ هاي ميلياردي هم به نسبت بالا بود. پس اين نكته را هم بايد در نظر گرفت كه مخاطب از سالن ‌هاي فرسوده با نمايش فيلم خوب هم استقبال مي‌كند و اين مسئله تاكنون بارها ثابت شده است.

مدير سينما آزادي در خصوص ميزان بودجه براي ترميم و نوسازي و ساخت و ساز سالن ‌هاي سينمايي گفت: يكي از اشتباهات مسئولان در سي سال گذشته اين بوده كه بيشترين بودجه براي سينما صرف توليد مي‌شده اين در حالي است كه وقتي سالني براي نمايش نداشته باشيم، افزايش اين توليدات چه فايده‌اي در بر دارد؟

او افزود: قطعاً بايد قسمتي از بودجه صرف صدا، پخش و صندلي‌ هاي سالن‌هاي سينمايي شود. وقتي تماشاگر با كيفيت بد صداي سينما و صندلي‌ هاي بد رو به رو مي‌شود و همچنين فيلم مربوطه هم فاقد هرگونه جذابيت باشد، باعث مي‌شود كه تماشاگر از سالن‌ هاي سينمايي فرار كند و به رسيور منزلش پناه ببرد كه انبوه كانال ‌هاي فارسي زبان دارد.

او در بخش ديگري از صحبت خود گفت: اگر به دنياي سينماداراي در جهان نگاه كنيم. مي‌بينيم كه آنها هم به ساخت مجموعه‌ هاي چند سالنه روي آورده‌اند؛ چون ديگر دوره قديم نيست كه مخاطب براي ديدن يك فيلم سر و دست بشكند.

و دليل مهمتر اينكه ذائقه مخاطب تغيير پيدا كرده به عقيده من بايد ساخت و ساز پرديس ‌هاي سينمايي داراي چند سالن، در كنار مجموعه ‌هاي تجاري بالا برود و برنامه‌ ريزي سالن‌ ها نمايش هم با ميزان استقبال مخاطبان از فيلم صورت بگيرد.

اين سينمادار همچنين به صحبت ‌هايش افزود: به نظر من سالن‌ هاي فرسوده سينمايي دوره‌ هاي گذشته بايد تخريب شود و يك سالن به چند سالن سينمايي تبديل شود ضمن اينكه سيستم ديجيتال سه بعدي هم در سالن ‌ها نصب شود چون قطعاً تا چند سال آينده سيستم نمايش فيلم‌ هاي 35 ميليمتري هم در دنيا برچيده مي‌شود. پس چه بهتر كه از امروز به فكر ساخت و ساز و نو كردن سيستم نمايش فيلم‌ها به روش ديجيتال و سه بعدي باشيم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌ هايش گفت: همان ‌طور كه مي‌دانيد كه ما تنها كشوري هستيم كه فيلم‌هاي نمايش دهنده ما صد درصد ايراني است. شايد در كشورهاي ديگر فيلم‌هاي خارجي هم به نمايش در آيد، اما فعلاً در ايران تنها فيلم‌هاي ايراني به نمايش در مي‌آيد. البته قول و قرارهايي بر اكران فيلم‌هاي خارجي داده شده اينكه تا چه ميزان عمل شود، نمي‌دانيم.

احداث مجتمع سینمایی چهار سالنه در تقاطع حافظ و جمهوری
محمدرضا فرجی گفت: سینما آسیا به دلیل فرسودگی و موقعیت جغرافیایی تعطیل شد و چهار سالن سینما به صورت یک مجتمع در منطقه جمهوری (تقاطع خیابان حافظ با خیابان جمهوری اسلامی) احداث خواهد شد.

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماها و معاون اداره کل ارشاد اسلامی در گفتگو با فارس درباره تعطیلی سینما آسیا در منطقه جمهوری گفت: مهمترین مشکل سینما آسیا فرسودگی سالن سینما بود، طبقه فوقانی سالن سینما نیاز به بازسازی اساسی داشت که با بازدیدها‌ی مکرری که صورت گرفت این مسئله به صاحب سینما ابلاغ شد اما صاحب سینما رغبتی به بازسازی اساسی سینما نداشت.

وی در ادامه گفت: موقعیت جغرافیایی سالن سینما، نداشتن پارکینگ در منطقه، همچنین تجاری بودن منطقه باعث عدم استقبال خانواده‌ ها از سالن سینما آسیا شده بود به همین دلیل با کارشناسی ‌های متعدد با تغییر کاربری سینما موافقت شد .

فرجی درباره پیشنهاد صاحب سینما برای احداث سالن سینما دیگر در آن منطقه گفت: صاحب سینما در حال بررسی موقعیت‌ و مکان‌ های مختلف در تهران است و هنوز پیشنهاد احداث سالن سینما در منطقه دیگر را به ما ارائه نداده است. احداث سالن سینما در آن منطقه اجباری نیست صاحب سینما می‌تواند در جای دیگری از تهران و یا در شهرستان سالن سینما احداث نماید.

مدیر امور سینماها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کمبود سالن در منطقه جمهوری گفت: پیش از تعطیلی سینما آسیا موسسه فرهنگی امید نیک پیشنهاد احداث مجتمع فرهنگی تجاری با احداث پنج سالن سینما به ما ارائه داده است که در کمیسیون بند 2 مطرح شده است و با چهار سالن سینما این مجتمع موافقت شده است این مجتمع با 1200 واحد پارکینگ پیشنهاد شده که در دست بررسی است.

وی در ادامه گفت: مراحل مقدماتی صورت گرفته است و منتظر تصمیم کمیسیون بنده 5 هستیم که با ارائه نقشه این مجتمع موافقت نماید و کارهای احداث آن انجام شود. این مجتمع در تقاطع جمهوری و خیابان حافظ احداث خواهد شد.

فرجی در ادامه به وضعیت سینما جمهوری پس از آتش ‌سوزی آن اشاره کرد و گفت: مالکیت سینما جمهوری علاوه بر بخش خصوصی به کمیته حضرت امام خمینی (ره) نیز تعلق دارد و به همین دلیل بحث تعمیرات و یا تصمیم‌گیری برای این سینما با شتاب کمتری پیش می‌رود در تعمیراتی که قبل از آتش ‌سوزی سینما صورت گرفته بود 70 درصد از هزینه ‌ها را موسسه سینما شهر عهده ‌دار شد.

وی در ادامه گفت: دو پیشنهاد به مالکین ارایه شده است تا با توافق سینما را دوباره بازسازی کنند و یا همان سینما را تخریب و نوسازی نمایند و با احداث پارکینک مشکلات خانواده‌ ها را در استقبال از این سینما نیز مرتفع نمایند که هنوز مالکین سینما جمهوری جواب قطعی به ما ارائه ندادند.

معاون اداره کل ارشاد اسلامی درباره سینما قلهک و آماده‌سازی آن گفت: سینما قلهک متعلق به شهرداری است و سید جمال ساداتیان در مناقصه اجاره سالن سینما شرکت کرده و موفق به اجاره سالن شده است. کمیته بند 5 در مرحله اول از سالن بازدید کرده است. سالن نواقصی را دارد که کتباً اعلام شده است و با رفع مشکلات برای حضور مخاطبین آماده خواهد شد. وی در پایان به آماده ‌سازی سالن‌ های سینما برای جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای از سوی دبیر جشنواره متشکل از سه نفر مشخص می‌شوند که از نظر فنی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت سالن ‌های سینما مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از بررسی این کمیته سینماهای جشنواره فیلم فجر مشخص خواهد شد. هنوز هیچ سالن سینمایی برای جشنواره فیلم فجر انتخاب نشده است.

سال گذشته 36 سالن سینما فیلم ‌های جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را به نمایش گذاشتند که از این تعداد 25 سالن سینما در اختیار مردم و 11 سالن سینما در اختیار مطبوعات، نهادها و مسئولان بود.

منبع خبر: روزنامه سينمايي باني فيلم
آماده سازي و تنظيم خبر: مدير سايت | 26 آذر 1390

 

 
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات سالن هاي سينماي كشور به تفکیک استان
ثبت و رفع نقص اطلاعات و مشخصات سینماها
طراحی و راه اندازی وب سایت

 

 اگر مايليد براي خودتان، يا تبليغ محصولات شركتتان، سايت اينترنتي داشته باشيد، از اين صفحه بازديد كنيد.        
 تمامی حقوق این سایت متعلق به گروه توليد محتواي «دسته جدا» می باشد و بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت حقوق مولفان، هرگونه کپی برداری از آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.
 Copyrights All Right Reserved © | تمامی خدمات و فعالیت‌ های این وب سایت، تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
 طراحي، راه اندازي و پشتيباني: گروه توليد محتواي «دسته جدا» - abandApart.ir